Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

the things network (TTN) - Hvordan komme igang?


Tverfyll

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har såvidt begynt å se på LoraWAN via TTN. 

Hvis jeg har forstått det riktig, kan man dra nytte av andre sine Gateways for å få bedre dekning.

Det jeg ikke helt forstår er hvordan jeg kan registrere min sensor opp mot "TTN-nettverket".  Kan jeg registrere en sensor i nettverket slik at denne automatisk kobler seg opp mot nærmeste gateway, eller må jeg montere opp min egen gateway for å lese inn data?

 

Hvis jeg må montere inn min egen gateway, hvilken fordel av "samarbeidet" får jeg da?

Vil nettverket oppføre seg som et Mesh-nettverk hvor de andre gatewayene router data videre til meg?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Tverfyll said:

Kan jeg registrere en sensor i nettverket slik at denne automatisk kobler seg opp mot nærmeste gateway, eller må jeg montere opp min egen gateway for å lese inn data?

Ja, så vidt jeg vet bruker alle hverandre sine gatewayer. Det er noe av poenget. 

 

10 minutes ago, Tverfyll said:

Vil nettverket oppføre seg som et Mesh-nettverk hvor de andre gatewayene router data videre til meg?

Alle gatewayer er direkte koblet til internett, det er ingen meshing.

 

Du kan se på TTNmapper.org for gatewayer i nærheten av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt dette en stund, men i forrige uke ble min gateway tatt ned og jeg pillet ut batteriene på de sensorene jeg hadde på dette nettet. TTN har gått over til en ny arkitertur og heter nå TTS. De gamle serverene blir stengt ned i desember. Og jeg var rett og slett ikke i stand til å få min Mosquitto til å samarbeide med den nye MQTT tjenesten til TTS. Livet er for kort til å plages med data så etter noen dagers pest og plage så kastet jeg inn håndkleet og byttet ut sensorer med tilsvarende med zigbee.

Opprinnelig var avstand en grunn til at jeg gikk for lorawan, men i ettertid har det vist seg at mitt zigbee nett har god nok rekkevidde til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er størst for "oss gamle" som har brukt den forrige versjonen av LoRaWAN. Av idiotiske (og uforståelige) grunner er det ikke bare-bare å gå fra v2 til v3. Jeg fikk det til til slutt, men det var litt styr.

 

Hvis man starter nå, er det bare å bruke v3 med en gang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.