Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Clas Ohlson magnetsensor (tråd slettet!)


Moskus

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Hilmar skrev:

Det er mulig at du kan sette et rele i serie og bruke det til å lukke kretsen til dørsensoren. Men det kan hende at det går ut over ringelyden/«bjella»

 

Hvorfor ikke heller koble reléet i parallell med ringeknappen, for så å koble den potensialfrie utgangen til dørsensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Hilmar skrev:

Mulig det var det jeg mente emoji5.png

Men parallel, vil det ikke da stå strøm på releet hele tiden?

 

Nei, det var nok ikke det du mente ?. Du har helt rett! Det vil jo selvfølgelig stå spenning over knappen hele tiden. Seriekobling er nok veien å gå dersom man vil koble reléet til knappen ja...

 

Like fullt tror jeg både dørsensor og universalsensoren (som det refereres til) lever best med et relé i forkant da disse har switcher tiltenkt "0v", men gi gjerne tilbakemelding om du tester og finner ut at de tåler litt strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.1.2017 klokken 23.43, Evelen skrev:

Sånn ser min ut

15943022_10153979321901739_670348882_o.jpg

 

Av ren nysgjerrighet; har du forsøkt å holde dørsensoren helt inntil magnetspolen mens du ringer på/setter strøm på kretsen, og ser om den trigger?

 

Jeg har samme sensor selv, og tilnærmet lik ringeklokke (Friedland), men får ikke sensoren til å trigge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Like fullt tror jeg både dørsensor og universalsensoren (som det refereres til) lever best med et relé i forkant da disse har switcher tiltenkt "0v", men gi gjerne tilbakemelding om du tester og finner ut at de tåler litt strøm.


Fibaro universal binary sensor tåler vel litt spenning og strøm? Ser at output er max 36 VDC og 150 mA. Betyr ikke dette at man kan «sende» dette gjennom sensoren uten at den tar skade? Usikker på dette selv...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du beholde den gamle ringeklokken samtidig som du har dørsensoren for å trigge noe i domoticz? Fordelen med å skippe den gamle er hvertfall at da er det enkelt å disable ringeklokken om det skulle være nødvendig, f.eks passing av bikkje som får vaktinnstinktet aktivert ved ringeklokkelyd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Vil du beholde den gamle ringeklokken samtidig som du har dørsensoren for å trigge noe i domoticz? Fordelen med å skippe den gamle er hvertfall at da er det enkelt å disable ringeklokken om det skulle være nødvendig, f.eks passing av bikkje som får vaktinnstinktet aktivert ved ringeklokkelyd :P 

Vil beholde den originale ringe-lyden og ingen interesse av å deaktivere den ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan du vel fiske tak i ledningen ved ringeklokken sånn at du får brukt magnetsensoren på ytterdøren, og den ekstra inngangen med et rele slik at du får brukt den inngangen til å trigge domoticz/homeseer etc. Ligger skjult så kan bli litt tricky å få tak i den på en fornuftig måte. Men om mulig

ringeklokke.jpg

ellers så kan den ligges i ringeklokkehuset og kun brukes mot domoticz/homeseer etc.

 

Har ikke prøvd dette, men det er vel sånn det må kobles om det skal være mulighet for at det skal virke.

 

Såvidt jeg ser trenger ringeklokken til Evelen et 6v rele for å funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.