Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Clas Ohlson magnetsensor (tråd slettet!)


Moskus

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

 

Jeg skulle fjerne en dobbeltpost som ble rapportert i en tråd som omhandlet en magnetsensor fra Clas Ohlson. Men istedenfor å slette den posten, så slettet moderatorverktøyet hele tråden, og nå finner jeg den ikke tilbake igjen! :( ? ?

 

Det var selvfølgelig IKKE meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrick skrev:

Hvorfor slette tråder når jeg antar at dere også her kan bare skjule de? Det gjøres på diskusjon.no for å beholde historikk blant annet. Kun direkte spam som slettes.

Ja, er må jeg bare trekke lærdom av det jeg har gjort, og si at jeg håper jeg aldri gjør samme tabben igjen. Det var Evelen som rapporterte sin egen dobbeltpost (kudos til @Evelen!) og min tanke var at den var det ikke vits i å ta vare på, selv for historiske grunner.

 

Det var to alternativer for innlegget som ble rapportert: "Slett" og "Slett tråd".

"Slett tråd" var det jo åpenbart ikke, mente jeg, så jeg trykket på "Slett", men det gikk jo ikke bare bra... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel, hvordan koble til ekstern sensor? og hva er mulig å koble til?


Hvis du åpner den og titter inni, så ser du en «sukkerbit» hvor du kan montere to ledninger. Hvis du lukker kretsen, så vil denne «gå høy» og sende open eller close (husker ikke logikken) . Vann fra springen har tydeligvis nok elektrolytter til at dørsensoren går høy når du «kortslutter» gjennom vannet, hvis det er kort avstand mellom ledningsstumpene.

Bruker den også på samme måte på en rottefelle med fallem; hvis metallemmen koblet til ledning1 faller ned på den uisolerte ledning 2, så går rottealarmen.

På denne måten kan disse sensorene brukes til det aller meste av on/off sensing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen svarte på den opprinnelige tråden at det kunne være litt kort rekkevidde på disse. 

 

Men hva ligger i det?

Jeg har i dag et termometer liggende i samme rom som jeg planlegger å ha en slik magnetkontakt. Den får jeg kontakt med, og den har aldri feilet. Vil jeg kunne forvente at magneten virker der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt, ser ut som det fungerer bra.
Den er en egen Device som i Domoticz identifiseres som "Alarm Type: 0x07"

Uten navn.png

 

Frakoblet = "On"
Tilkoblet = "Off"

Akkurat som magnetsensoren fungerer den kun når plastboksen er lukket.
Det er en push-knapp på innsiden, denne ser ikke ut til å gjøre annet enn å slå av led lyset midlertidig mens enhete r åpen.

Uansett, fungerte utmerket dette :)
Tror dette kan brukes til mye interessant :D

 

Kan legge til at led på enhet blinker ved endring av magnetsensor status, men ikke ved endring av "Ledning"-sensor

La ved noen bilder.

 

15857655_10153967193661739_1737095059_o.jpg

15857894_10153967193706739_716735560_o.jpg

15878058_10153967193791739_1280665822_o.jpg

15909198_10153967193616739_1022981614_o.jpg

15909398_10153967193631739_1660423344_o.jpg

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et reint Z wave termometer? Finnes det? Har du eventuel link?

23 minutter siden, Tor Aage skrev:

Noen svarte på den opprinnelige tråden at det kunne være litt kort rekkevidde på disse. 

 

Men hva ligger i det?

Jeg har i dag et termometer liggende i samme rom som jeg planlegger å ha en slik magnetkontakt. Den får jeg kontakt med, og den har aldri feilet. Vil jeg kunne forvente at magneten virker der også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen svarte på den opprinnelige tråden at det kunne være litt kort rekkevidde på disse. 
 
Men hva ligger i det?


I boden ute i hagen har jeg både en zwave sirene og en zwave motion sensor som aldri mister kontakt med nettet. Men denne dørsensoren sliter litt der ute, selv om den ikke er så veldig langt fra nærmeste routing node (7 m, to vegger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke eksterne sensorer kan kobles til?
 
kan denne brukes f.eks?
https://www.intin.no/produkt/qubino-temperatur-sensor/
 
Og hvor ofte rapporterer den status?


Tror ikke den kan brukes til å måle temp, da den (så vidt jeg vet) bare rapporterer binært.

Default rapporter den status 1 gang pr døgn. Jeg har ikke skiftet batteri på noen av dem, to stk begynner å nærme seg to års drift, den ene er montert på inngangsdøra og trigges derfor ganske ofte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.1.2017 klokken 22.55, Evelen skrev:

Testet litt, ser ut som det fungerer bra.
Den er en egen Device som i Domoticz identifiseres som "Alarm Type: 0x07"

Uten navn.png

 

Frakoblet = "On"
Tilkoblet = "Off"

Akkurat som magnetsensoren fungerer den kun når plastboksen er lukket.
Det er en push-knapp på innsiden, denne ser ikke ut til å gjøre annet enn å slå av led lyset midlertidig mens enhete r åpen.

Uansett, fungerte utmerket dette :)
Tror dette kan brukes til mye interessant :D

 

Hmmmm, så med litt modding så kan få plass til denne bak en påvegglysbryter kanskje (kanskje litt optimistisk, spørs kor kresen en er på boksen), eller inni en tom innfelt boks. bruke en todelt bryter og så får en da 2 brytere får 249 + 160 ish kroner. Så kan en heller bruke magneten på kjøleskapet. Greit nok 160 kroner dyrere enn Nexa brytere f.eks. Men Z wave er nå en gang å foretrekke syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Evelen skrev:

Det kan man nok, men hva vil du med den bak en bryter? den kan vel ikke svitsje noe, bare registrere.

Ellers må det gå an å finne ut hvordan den sjekker at dekselet er på og dermed finne en måte å forbigå dette.

 

Den skifter jo status (basert på et klikk hvis du kobler til en bryter) og kan vel dermed trigge en event.

 

Den sjekker om dekselet er av eller på (og sender "sabotasjealarm") vha tamper-switchen (push-knappen) på innsiden.

Denne kan vel bare tapes fast evt kortsluttes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, eller, man kan trigge så mange events man vil, men man kan ha 4 "triggere" (2xav/på)
 
Funderer på om jeg kan bruke dette på ringeklokka på døren?


Ja, du trenger bare å lukke kretsen på external sensoren, så det bør funke. Litt usikker på hva den gjør med AC strøm over kretsen, dog. Mange ringeklokker bruker AC.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hilmar skrev:

 


Ja, du trenger bare å lukke kretsen på external sensoren, så det bør funke. Litt usikker på hva den gjør med AC strøm over kretsen, dog. Mange ringeklokker bruker AC.

 

 

Du bør nok koble et potensialfritt relé i mellom ringeknappen og sensoren. Tviler på at den er noe særlig glad i "påtrykket" spenning.

Har du en "gammeldags" ringeklokke med magnetspole, så kan denne trigge magnetsensoren direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du bør nok koble et potensialfritt relé i mellom ringeknappen og sensoren. Tviler på at den er noe særlig glad i "påtrykket" spenning.

Har du en "gammeldags" ringeklokke med magnetspole, så kan denne trigge magnetsensoren direkte.

Jeg mener at jeg koblet den til Arduino digitalporter og at dette fungerte (sannsynligvis med en resistor). Men det er jo langt lavere spenning og strøm enn en ringeklokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.