Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer innebygd energimåler


GeirN

Anbefalte innlegg

Ser litt på den innebygde energimåleren i HS4.

Er litt nyskjerrig på hva strømforbruket i VV bereder er sålangt denne måned.

Har satt inn en smartplugg i stikk og målt fra 1. desember. Forstår dog ikke helt grafen. Har satt den til å kun vise aktuell node og måned.

Mener den at den kun har målt 9,8Kw på 8 dager? 9800kwt må vel uansett være helt på viddene.

Aner ikke hva en slik gammel tank trekker på 2 personer, men synes vel det høres lite ut? Når termostat er på måler den 880w, og det er vel rimelig korrekt.

Tenker å bytte ut tanken til nyåret, da den er gammel, men om den knapt bruker strøm er det kanskje ikke så mye å hente.

 

Screenshot 12_08_2021 13_43_39.png

Endret av GeirN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig, men kjenner ikke så mye varme på tanken i allefall.

Men er denne grafen ubrukelig? Tanken kan da ikke bruke 50kwt daglig. Det vil utgjøre 18000kwt årlig. 

Kan graf label være tulball og 9801 Kw være totalt på måned kanskje. Om jeg da deler 9800kw på antall timer sålangt i måned virker det mer mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

Hvis varmeelementet trekker 880W så kan den maksimalt forbruke 21kWt pr døgn.

Ja, det er en bra tilnærming.

Da må presentasjonen til HS være helt på viddene. Snålt det ikke er noen brukbar energimåler inebygd i systemet. Måling av energiforbruk er jo absolutt noe som er interessant med smarthus styring. Da får jeg prøve å finne ut hva som er vanlig antall timer en VV er på i løpet av et døgn og gjette forbruk på den måten i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirN skrev (3 minutter siden):

Ja, det er en bra tilnærming.

Da må presentasjonen til HS være helt på viddene. Snålt det ikke er noen brukbar energimåler inebygd i systemet. Måling av energiforbruk er jo absolutt noe som er interessant med smarthus styring. Da får jeg prøve å finne ut hva som er vanlig antall timer en VV er på i løpet av et døgn og gjette forbruk på den måten i stedet.

Jeg måler tiden varmeelementet trekker strøm og når det er 2kW så er resten enkel matematikk. Vi er to og forbruket er på ca 3-4kWt i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvordan jeg skal måle hvor lang tid elementet trekker strøm.

Ser bare når det er på eller av hos meg. Funderer på å bytte til en tank med innebygd varmepumpe når den gamle tanken tilslutt må byttes.

Men klarer ikke finne forbrukstall å regne på. Men om min tank bruker maks 21 kwt døgnet rundt, vil den trekke 640kwt i måneden.

Om en ny varmepumpe tank kan halvere dette utgjør det da ca 320kwt i måneden, eller 3840kwt i året.

Et slikt regnestykke er jo bra, men sannsynligvis alltfor godt, da tanken nok ikke er på 24t i døgnet.

Hillmar skrev (5 minutter siden):

Er det virkelig riktig at VVB har varmeelement på kun 900W?

Høres lite ut synes jeg...

Nei, er ikke riktig, men min tank har kaputt element, så går på halv maskin 🙂

 

Endret av GeirN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.