Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mistet MRF-fil fra Sensio/xComfort-system


Nysgjerrige Nils

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan jeg kan jeg få hentet ut en MRF-fil til et xComfort-anlegg med Sensio, når jeg ikke lenger har filen fysisk på PCen?

 

Jeg bor i et hus hvor forrige eier installerte xComfort med Sensio SC-1 som hjerne, og diverse komponenter for lysstyring.

 

Systemet har vært dønn stabilt i alle år. Sist gang jeg var inne var i 2014 og 2019 hvor jeg via PC skiftet navn på komponentene, og endret styringen på noen av de. Ellers har jeg bare benyttet appen. Hadde da også en MRF-fil som ble borte når PCen tok kvelden for en stund tilbake. Jeg hadde vært flink å ta backup av alle dokumenter og bilder, men tydeligvis ikke området der MRF-filen lå😩.

 

Jeg finner ingen mulighet for å laste ned eller bruke MRF-fil i Sensio xSetup 6. Jeg har også forsøkt å koble USB-enheten direkte til PCen for å koble til Eaton RF-system, men PCen kjenner ikke igjen devicen.  Har heller ikke funnet noen god fremgangsmåte på det hos Sensio, i brukerguiden eller når jeg har lest i ulike tråder her og på byggebolig.no. Jeg forstår ikke hvordan jeg fikk det til sist. Men kanskje svaret er så enkelt at jeg ikke ser det selv. 😁

 

Jeg håper noen her har en god oppskrift. Jeg skal nå se over hele oppsettet og vurdere diverse oppgraderinger og utskiftinger i forbindelse med oppussing. Forumene på denne siden virker perfekt å følge med på!

 

  • Sensio SC1 controller
  • Eaton xComfort cKOz-00/03 kommunikasjonsgrensesnitt

 

image.thumb.png.271e5f8c70bf1924120e4abeeaf3d504.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei!

Det du har er et kommunikasjonsgrensesnitt for å kunne bruke xComfort opp mot forskjellige systemer i drift (Sensio, Home Assistant, etc). Denne kan du ikke konfigurere MRF med. Da må du ha for eksempel en CKOZ-00/13.
Har du konfigurasjonsgrensesnittet CKOZ-00/13 og passordet på xComfort-nettet ditt, kan du lese inn alle enheter på nytt inn i MRF. Deretter lage en datapunktliste-fil i MRF, som du kan legge inn i xSetup for å oppdatere sensio med dine xComfort-enheter.

Mvh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.