Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hva betyr det her? (doesn't support Z-Wave network administration and scene activation features)


Knutarn

Spørsmål

Kjører:

HS3

Z-wave

 

Ser på:  https://www.tronika.no/en/zwave-controllers/1003-wall-controller-zwc-k8.html

 

Det jeg lurer på hva det her betyr: doesn't support Z-Wave network administration and scene activation features
 

Har en Dimmer 2 som jeg skal montere. og tenkte og bruke det panelet jeg har linket frem. Kan panelet kommunisere med dimmer 2 uten HS3 ? samtidig som jeg kan styre det med HS3. Saken er den at hvis HS3 min stopper. så kan jeg skru på lyset uansett ?

 

Og jeg skal bruke neste knapp til og skru på noe i HS3

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Med noen forbehold; ganske sikker på at dette bare betyr at den fungerer som en helt normal z-wavebryter. Altså; den trenger et eksisterende nettverk. Som alle andre noder. Dette med scener er også ganske standard; har sett det på flere. Det betyr at den ikke støtter "scenes". Dersom du ser under Plug-ins -> Z-wave -> Scenes, så kan du definere scener. Jeg bruker ikke den, har inntrykk av at den ikke brukes av mange (?). For scener bruker i alle fall jeg eventer.

 

Den støtter assosiasjoner da, så jeg vil tro at du kan assosiere den direkte med for eksempel lys.

 

Vil tro at det dukker opp noen med litt mer kunnskap som kan utfylle litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 minutter siden, Knutarn skrev:

At knappen under skal jeg bruke til og skru på en event på HS3 :) Da det er 4 knapper på den :)

Om du ikke blander EVENT med SCENE...

Dette er uansett ikke mulig. En slik kontroller representerer ikke noe "fysisk" (bryter/dimmer/...) enhet i HS3 GUI (akk. som fjernkontrol til din TV kan ikke kales "TVens AV/PÅ bryter")...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
26 minutter siden, hkmod25 skrev:

Om du ikke blander EVENT med SCENE...

Dette er uansett ikke mulig. En slik kontroller representerer ikke noe "fysisk" (bryter/dimmer/...) enhet i HS3 GUI (akk. som fjernkontrol til din TV kan ikke kales "TVens AV/PÅ bryter")...

 

Bruker ikke scene men Event:)

 

Så jeg kan ikke bruke den til og skru på en Event i HS3 (?)

 

Og hvordan kobler jeg på bryteren til Dimmer 2 og andre ting jeg vil styre ? Og igjen kobler mot HS3? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 minutter siden, Knutarn skrev:

Så jeg kan ikke bruke den til og skru på en Event i HS3 (?)

Nei. :(

 

 

18 minutter siden, Knutarn skrev:

Og hvordan kobler jeg på bryteren til Dimmer 2 og andre ting jeg vil styre ? Og igjen kobler mot HS3? 

Det gjør du med assosiasjon. :)

Bryteren har en device i HomeSeer som i utgangspunktet kun har en funksjon: Justere assosiasjoner. :)

Noder assosiert til gruppe 2 styres av det første knappe-settet, gruppe 3 av de andre knappesettet, og så videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, Moskus skrev:

Nei. :(

 

 

Det gjør du med assosiasjon. :)

Bryteren har en device i HomeSeer som i utgangspunktet kun har en funksjon: Justere assosiasjoner. :)

Noder assosiert til gruppe 2 styres av det første knappe-settet, gruppe 3 av de andre knappesettet, og så videre.

 

 

Oki :) Men om jeg velger og skru på lyset via HS3. Hvordan blir det da? sender den meld direkte til lyset og ikke bryteren ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
29 minutter siden, Knutarn skrev:

 

Oki :) Men om jeg velger og skru på lyset via HS3. Hvordan blir det da? sender den meld direkte til lyset og ikke bryteren ? :)

ZWC-K8 er IKKE en BRYTER. Dette er en kontroller (med enklere ord - en fjernkontroll).

Styrer du dimmeren ifra HS3 (som i denne sammenheng blir også "en fjernkontroll") så foregår det ingen kommunikasjon med ZWC-K8

(og det er ingen behov for dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Oki da skjønner jeg da kommer siste spørsmålet jeg har :D

 

Kan jeg koble dimmeren på HS3 og bryteren(kontrolleren) altså 2 kontroller på en dimmer? er ingen befrensninger hvor mange kontroller jeg kan ha på 1 dimmer eller annet utstyr som kan slå på og av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
33 minutter siden, Knutarn skrev:

Kan jeg koble dimmeren på HS3 og bryteren(kontrolleren) altså 2 kontroller på en dimmer?

Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet... Men ja, både K8-controlleren og HS3 (som også er en controller) kan styre samme dimmer uten problemer.

 

34 minutter siden, Knutarn skrev:

er ingen befrensninger hvor mange kontroller jeg kan ha på 1 dimmer eller annet utstyr som kan slå på og av ?

Det er sikkert en teoretisk begrensning, men jeg er overrasket hvis du møter denne i praksis. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 minutter siden, Moskus skrev:

Elko Plus foran en Fibaro dimmer. ;) 

En K8. En Wall2C. Og en del Nexa-brytere på strategiske steder.

 oki:D Sitter og ser på koblingskjema på Dimmer2. Den har 4 forskjellige skjemaer. 

 

kobling  Skjema:  double switch _  Wiring diagram no. 2 - 3-wire connection 

 

er det den jeg bør bruke? :)

dfdf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 minutter siden, Moskus skrev:

Du bør (i utgangspunktet) bruke 3-wire hvis du kan. Så er det bare å velge om du vil ha en eller to knapper. Med to kan du bruke den andre til å styre en annen Z-wave node. ;)

(Jeg har kun to knapper på mine, ingen enkle).

 Da gjør jeg det :D De kablene som går til bryteren (S1 og S2) Mye volt går det i de? krav på kabelstørrelse Må jeg bruke 1.5 som minimum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.