Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aqara T1 og garasjeportmotor


TomJacobsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en garasjeportmotor fra Gradal, GM-800, som jeg ønsker å styre i Home Assistant. Har skaffet meg en Aqara T1 bryter som jeg tenke å bruke. Garasjeportenmotoren har disse kontaktpunktene, se bilde under.. Hvordan skal jeg koble Aqara T1 til garasjeporten? I utgangspunktet hadde jeg tenkt å koble den til PB og jord, men siden L1, S0 og S1 på Aqara T1 er eller blir strømførende 230v når bryteren aktiveres er jeg redd for å kortslutte garasjeportmotoren. 

 

Grandal GM800.png

Aqara T1.jpg

Endret av TomJacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna å bruke en slik. Selv om L1, S0 og S1 kanskje muligens er adskilt fra L så er isolasjonsavstanden neppe høy nok. I praksis kobler du 220V utstyr inn på svakstrømsiden på garasjeportåpneren. Skal dette være trygt så bør Aqara releet ha en isolasjon mellom L1, S0, S1 og L som tåler 2500V. Mulig den klarer det, men er det dokumentert?

Edit: Dette har ikke noe med selve releet i Aqara å gjøre, men hvordan banene på kretskortet er lagt og hvor nærme S1 er L skruetilkoblingen.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Har du noen tips på en bryter som kan brukes? Bryteren skal ikke strømsette garasjeportmotoren, den skal kun kortslutte kretsen mellom PB og GND. Kortslutningen trenger kun å være kortvarig.

Endret av TomJacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet ikke om noe ferdig laget. Selv satte jeg sammen noe med en esp32 og esphome. Så lagde jeg der en tidsbasert "cover" for å styre porten.

 

cover:
  - platform: time_based
    name: "Garasjeport"
    id: garasjeport
    has_built_in_endstop: true
    #icon: "mdi:garage-open-variant"

    open_action:
      - if:
          condition:
            lambda: 'return (id(alarmstatus).state == "disarmed" && id(state_nodstopp) == false);'
          then:
            - switch.turn_on: gararasjeport_opp
            - delay: 0.5s
            - switch.turn_off: gararasjeport_opp
          else:
            lambda: 'id(garasjeport).publish_state(COVER_CLOSED);'
    open_duration: 16s

    close_action:
      - if:
          condition:
            lambda: 'return id(state_nodstopp) == false;'
          then:
            - switch.turn_on: gararasjeport_ned
            - delay: 0.5s
            - switch.turn_off: gararasjeport_ned
    close_duration: 18s

    stop_action:
      - if:
          condition:
            lambda: 'return id(state_nodstopp) == false;'
          then:
            - switch.turn_on: gararasjeport_stopp
            - delay: 0.5s
            - switch.turn_off: gararasjeport_stopp

 

Ser en Shelly 1 kan drives fra 24V DC og denne kan du legge inn esphome på hvis du vil. Den fungerer i HA uten å legge inn esphome også. Men det er wifi istedenfor zigbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.