Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilke spjeld? Hjelp til planlegging av balansert ventilasjon i garasjen.


Join

Recommended Posts

Hei! :)

 

Eg treng litt balansert assistanse til planlegging av ventilasjonsanlegget i garasjen. 

 

Det meste er i orden, men treng anbefaling til type spjeld for smartstyring.

 

Tilleggsinfo:

Det er handla inn et brukt ventilasjonsanlegg med roterende varmegjenvinning. Systemair VR400DC.

 

Garasjen er 7x7m med loft. 

 

Underetasjen er "vanlig" garasje, som er tenkt å holdes på ca +5-10grader.

 

Garasjen skal isoleres i sin helhet, og har 10cm isolasjon også under betongen. 

 

 

#1: Når det oppstår fukt I garasjen nede pga våt bil, vil eg lufte ut garasjen så fort som mulig, gjerne uten å varme opp unødig. 

 

#2: Når eg skal skru bil, vil eg gjerne varme heile garasjen ved å trykke på en knapp,  eller logikk. 

 

#3: Pga. utvendig isolert tak, må overetasjen holdast varm, for å forhindre fukt i taket, pga duggpunktet må ligge i isolasjonen.

 

#4: Korleis gjere oppsettet  mest mulig økonomisk?

 

 

Ved våt bil i garasjen:

For å unngå å kjøle ned overetasjen, kan man styre både til og fraluft til å sirkulere garasjen nede, til luftfuktigheta er ok?

 

Når man treng varm underetasje og overetasje, kan til og fraluft gå til  begge etasjer?

 

Når det er sommer og varmt, kan man hente fraluft fra garasjen nede, som sikkert har åpen port, for å kjøle ned overetasjen?

 

Er det gode VAV-spjeld, som kan styres greit med smarthuskomponenter? 

 

Det er KNX-i huset, men å få det programmert koster endel.. 

 

Hvilke komponenter kan styres via f.eks z-wave?

 

Eller er det hardware man kan styre lokalt med bryter, men som man kan styre frå smarthuset via 0-10V signal eller lignende?

Homeseer får jobben med logikken.

 

 

Takk for all eventuell hjelp. 😀

 

 

Mvh

 

John

 

Edited by Join
Retta tittel.
Link to comment
Share on other sites

  • Join changed the title to Hvilke spjeld? Hjelp til planlegging av balansert ventilasjon i garasjen.
  • 3 weeks later...

Hei

Ventilasjon brukes til to ting. Det er å tilføre ny frisk og tørr luft til bygningen/rom og suge ut "dårlig" fuktig luft ut av bygningen. Oppvarmingen i et slikt boligaggregat du har er for å varme opp den kalde utelufta. Slik at du ikke blåser kald luft inn i bygningen. Aggregatet er ikke utstyrt med stort nok varmebatteri for å varme opp et rom slik du tenker. Overføringen av varme i luft krever mye energi og tar lang tid enn med andre metoder.

Ventilasjon i garasje. Se Tek17 Punk 3 på 13-3 på nettsiden. Der kreves det 6m3/h pr m2.
https://dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/13/i/13-3/

Den beste løsningen i garasjen din er å bruke ventilasjonsaggregatet til å holde inneklimaet stabilt. Men du kan også bruke en kanal/avtrekksvifte for å trekke ut luften istedenfor. Oppvarming av garasje tar tid og du mister mye varme når portene åpnes. Anbefaler å montere en varmepumpe, da kan du enkelt øke temperaturen fra 5-10 grader til 18 grader når du måtte ønske å arbeide i garasjen. Varmepumpen er mer økonomisk og har stor effekt når det trengs kjapp oppvarming. Det finnes ulike styringer av disse pumpene. 

Når det gjelder overetasjen bør du få montert dampsperre mellom isolasjon og varm del av bygget. Kommer an på hvordan dette er bygget opp.

Link to comment
Share on other sites

Hofstader skrev (6 minutter siden):

Varmepumpen er mer økonomisk og har stor effekt når det trengs kjapp oppvarming

I dette tilfellet blir en varmepumpe svært lite økonomisk. En slik pumpe har stor investeringskostnad og skal være i drift en god del timer før den lønner seg. I en garasje der en treng oppvarming en gang i blant, vil en panelovn være langt mer økonomisk.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at investeringen er stor for en varmepumpe, kommer litt an på bruken vedkommende ønsker. En panelovn bruker sin tid å varme opp rommet fra 5 grader til ønsket arbeidstemperatur på rundt 18 grader.

Får greie varmepumper til rundt 10-15k. Man får også fine vifteovner på 2kw også til under 1000 lappen

Edited by Hofstader
Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar.

 

Overetasjen skal kunne fungere som stue ved behov. Denne skal ligge på ca 20+ grader alltid.

 

Ved behov for meir varme nede i garasjen, er tanken å kjøre inn varmluft nede og returluft frå overetasjen. 

 

Då ser eg for meg at alle varmekilder kan vere på loftet og at å åpne spjeld med varmluft ned vil vere tilstrekkelig ved skrujobb nede.

 

I tillegg vil eg stenge ventil når garasjeporter er åpne.

 

Eg har funne enkle åpne/lukkespjeld (Ø160) med 24V motor og mekanisk stopp.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

stigvi skrev (1 minutt siden):

Det er sikkert mulig å gjøre som du har tenkt. Men hvorfor gjøre det lett når en kan gjøre det vanskelig, er det noe som heter. Det enkle er en billig panelovn i underetasjen.

Jaa.. :) Men er ikkje det litt av grunnen til at man har smarthus? 😛 Neida, men om eg ønska spyle over bilen inne, er det greit med minst mulig greier der.

Og har tenkt å ha fuktsensor der, slik eg raskast mulig skal kunne lufte ut garasja ved fuktig bil i hus. 

 

Men igjen, kanskje det kan vere tilstrekkelig med ventilasjonsanlegg på heile garasjen kontinuerlig, og varmekilder oppe og nede, etter behov.

Det er sagt det ikkje er lurt med for varm garasje pga rust. Så er det greia med når porten er åpen.

 

Kanskje avkastluft frå aggregatet kan bli ruta til underetasje, med ventiler til friluft som normalmodus, og når eg skal skru nede, kan eg kjøre det som et vanlig hus.

Link to comment
Share on other sites

Join skrev (3 minutter siden):

Det er sagt det ikkje er lurt med for varm garasje pga rust. Så er det greia med når porten er åpen.

Rust er noe dritt. Jeg har en dobbelgarasje som er mest mulig tett og isolert. Null ventiler og null lufting annet enn når porten er åpen innimellom. Jeg har en ovn på veggen på 2kW som holder 12 grader om vinteren. Den er montert høyt oppe for ikke å være i veien for sykler og bildører. Jeg varmer sjelden opp mer enn 12 grader selv når jeg jobber. Skifte hjul i 18 grader blir drepende varmt innenfor kjeledressen. Jeg har satt inn en Woods luftavfukter som med en hygrostat kobler ut hvis fuktighet er mindre enn 50%. Vanligvis er fuktighet mellom 50 og 70%, avhengig av hvor mye regnvann det er på de to bilene som parkeres der. Der står også to motorsykler, et skap med klær og det er masse verktøy i garasjen. Ikke på noe som helst ser jeg antydning til rust. Selv ikke på ting som ruster lett som skivebremser eller enkelte verktøy som feks sagblad.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for temperatur over 5 grader i garasjen, men du må få ut vann kjapt, tror jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

stigvi skrev (11 minutter siden):

Rust er noe dritt. Jeg har en dobbelgarasje som er mest mulig tett og isolert. Null ventiler og null lufting annet enn når porten er åpen innimellom. Jeg har en ovn på veggen på 2kW som holder 12 grader om vinteren. Den er montert høyt oppe for ikke å være i veien for sykler og bildører. Jeg varmer sjelden opp mer enn 12 grader selv når jeg jobber. Skifte hjul i 18 grader blir drepende varmt innenfor kjeledressen. Jeg har satt inn en Woods luftavfukter som med en hygrostat kobler ut hvis fuktighet er mindre enn 50%. Vanligvis er fuktighet mellom 50 og 70%, avhengig av hvor mye regnvann det er på de to bilene som parkeres der. Der står også to motorsykler, et skap med klær og det er masse verktøy i garasjen. Ikke på noe som helst ser jeg antydning til rust. Selv ikke på ting som ruster lett som skivebremser eller enkelte verktøy som feks sagblad.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for temperatur over 5 grader i garasjen, men du må få ut vann kjapt, tror jeg.

Takk for tilbakemelding. 

Då trur eg at å sette inn manuelt spjeld og kjøre utluft frå aggregatet til underetasjen til vanlig, vil vere det beste. "Gratis varme". Så kan eg rute den ut til kombiboks ved varmegjenvinning frå begge etasjer. Då må den lufta ventilere i åpne ventiler, eller ved åpen garasjeport.

 

Så kan eg vurdere et manuelt spjeld på inn og utluft frå garasjen under. Røra må eg legge alikevel, det er ikkje mykje meir jobb med dette.

 

Etter litt erfaring kan eg vurdere andre varmekilder etc.

 

mvh

Edited by Join
Link to comment
Share on other sites

Hofstader skrev (20 timer siden):

Når det gjelder overetasjen bør du få montert dampsperre mellom isolasjon og varm del av bygget. Kommer an på hvordan dette er bygget opp.

Tenkte i overetasje: veggplate, dampsperre, 20cm isolasjon(+asfaltplate, vindsperre, lekter, bordkledning.) 

Burde eg bruke samme i gulv, om underetasjen skal i hovedsak vere vesentlig kaldere? Bjelkelaget er 2" x 12".

Altså gulv, dampsperre, golvplate, 20cm isolasjon, luftspalte, takplate i garasjedel nede?

 

Taket på overetasjen og garasja har 15cm utvendig isolasjon. Usikker på om eg skal kle bjelkelaget her enda.

 

Underetasje får 20cm i vegg. Tenkte dampsperre der også.

 

Mur rundt er Vartdal isolert grunnmur.

 

Plate har 10cm isopor i grunn.

 

 

Isolasjon til rør er i hus. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.