Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Alarmanlegg / gateway


geir_

Spørsmål

Hei

 

Jeg ønsker å oppgradere dagens alarmanlegg fra Verisure/Sector, bl.a. fordi prisen er ganske heftig i forhold til hva man får. Samtidig synes jeg elektronikk er gøy og har lyst på en smart hus løsning :)

 

Jeg ser derfor for meg to muligheter:

  1. Fortsette med Verisure/Sector med relativt få sensorer. Muligens i kombinasjon med Yale Doorman. I tillegg vil jeg da kjøpe en smarthus løsning med vindus sensorer, bevegelses sensorer, sirene, kamera. Fordel: Utrykning fra vaktselskap, Yale Doorman funker. Ulemper: månedlig pris
  2. Lage et helt eget smarthus anlegg. Fordeler: ikke månedlig betaling, mange sensorer+kamera minimerer behovet for utrykning. Ulemper: må få venner/familie til å rykke ut

 

Så til spørsmålene:

  1. Hvilken teknologi? Z-wave eller Zigbee. Sistnevnte har billigere sensorer, men mindre utvalg i gatewayer?
  2. Hvilken gateway kan anbefales til mitt bruk? Jeg ønsker noe som er relativt enkelt i bruk, men hvor jeg kan lage regler (scener?) dersom f.eks. sensorer trigges. Har sett på b.la. Fibaro, Vera Secure/plus, Futurehome. Sentralen må støtte kamera (gjerne Wyze cam eller tilsvarende som er billig) og ha mobil app som er enkel i bruk. Den bør ha batteri og 3G/4G dersom jeg ikke skal være tilknyttet alarmselskap.
  3. Finnes det et billig kode panel (gjerne i kombinasjon med nfc leser) som kan benyttes dersom jeg ikke kjøper ny dørlås?

 

På forhånd, takk for hjelp! :)

 

 

 

Endret av geir_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Spørsmålene du stiller har egentlig ingen klare svar. Det blir en vurdering, som så mye annet.

 

Jeg hadde selvfølgelig satset mest på Z-wave fordi jeg har et godt utbygget Z-wave nettverk.  Så hadde jeg brukt Aeotec sin Multisensor 6 fordi den kan kobles på fast strøm, så slipper du å tenke på batterier. Men det er min mening. ;)

 

Helst bør du ha en gateway som støtter begge deler. Hvis Zigbee- og kamera-støtte er et krav, så kan du f.eks. stryke FutureHome. Fibaro HC kan vel kun bruke Hue-gateway for Zigbee? Ellers finnes selvfølgelig også HomeSeer, Home Assitant og OpenHAB. HomeSeer har glitrende (egenutviklet) Z-wave-støtte, de to sistnevnte bruker OpenZwave. Alle tre kan bruke deCONZ for Zigbee, eller Hue hub.

 

 

2 timer siden, geir_ skrev:

Finnes det kode panel (gjerne i kombinasjon med nfc leser) som kan benyttes dersom jeg ikke kjøper ny dørlås?

Ikke som virker skikkelig, dessverre. Dette er noe jeg også savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, Moskus skrev:

Spørsmålene du stiller har egentlig ingen klare svar. Det blir en vurdering, som så mye annet.

 

Jeg hadde selvfølgelig satset mest på Z-wave fordi jeg har et godt utbygget Z-wave nettverk.  Så hadde jeg brukt Aeotec sin Multisensor 6 fordi den kan kobles på fast strøm, så slipper du å tenke på batterier. Men det er min mening. ;)

 

Helst bør du ha en gateway som støtter begge deler. Hvis Zigbee- og kamera-støtte er et krav, så kan du f.eks. stryke FutureHome. Fibaro HC kan vel kun bruke Hue-gateway for Zigbee? Ellers finnes selvfølgelig også HomeSeer, Home Assitant og OpenHAB. HomeSeer har glitrende (egenutviklet) Z-wave-støtte, de to sistnevnte bruker OpenZwave. Alle tre kan bruke deCONZ for Zigbee, eller Hue hub.

 

 

Ikke som virker skikkelig, dessverre. Dette er noe jeg også savner.

 

Takk for svar!

 

Jeg innser vel at en gateway som støtter begge standarder (og alle andre krav) kan bli vanskelig. Men en gateway som støtter z-wave og kamera er vel greit? Er Vera eller Fibaro ok alternativer som støtter kamera?

 

Angående kodepanel er det egentlig snodig at det ikke finnes bedre utvalg. Jeg tenkte det skulle være en enkel sak, men tok visst feil.. Har funnet en til 2.000, men er ganske heftig når funksjonaliteten er så begrenset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Å "støtte kamera" er et definisjonsspørsmål. HomeSeer, HomeAssistant og OpenHAB lar deg også koble til kameraer. Men ingen smarthusløsninger er veldig gode kameraløsninger samtidig, så her må du muligens definere hva du er ute etter. Skal du f.eks. ha bevegelsesdeteksjon med kamera? Opptak 24/7?

 

Ja, jeg er også skuffet over den lille interessen det er for å lage noen gode kodepaneler med RFID. Det burde ikke akkurat være rakettforskning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fant denne nå, som egentlig løser det meste mtp keypad (mangler mulighet for tallkode, men det bruker jeg normalt ikke uansett):

 

https://www.dustinhome.no/product/5010806711/mini-keypad-with-1-rfid-tag-z-wave?ssel=false&_ga=2.248568325.36197868.1538152786-1877969190.1538152786

 

Har bestilt oppgradert Verisure alarm, så da må jeg "bare" lande på en gateway og håpe at jeg får kamera til å funke. Homeseer ser kult ut, men ønsker en noe enklere løsning. Så hvis noen har erfaring med Vera Secure/Plus, Fibaro eller Future Home, er jeg takknemlig for innspill :) (magefølelsen tilsier Vera eller Fibaro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du vil modde litt og ønsker et system som støtter kameraer etc kan dahuas system være noe https://www.google.no/amp/s/m.aliexpress.com/item/32831643647.html#ampf=undefined jeg har et kit fra dem stående her som jeg ikke fikk tid til å implementere, men testene jeg gjorde var veldig bra. 

 

De har sdk så mulig med full integrasjon. Panel har sim og batteri, Wi-Fi og kablet nettverk 

 

Kan anbefales som en grei løsning for diyer.

 

Bruker også dahua kameraer i huset jeg er veldig fornøyd med.

 

Obs! Mye falskt dahua linken er bare for illustrasjon, og jeg har bare kjøpt originale versjoner. Kontakt mer hvis du trenger kontrollpanel, chipper, dørsensor, NVR etc dear dahua sa som sagt jeg kjøpte, men gikk en annen rute (var lovet av Verisure de hadde api så var et dumt valg)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 hours ago, Moskus said:

Hvilke tester gjorde du? Hva kan det gjøre?

Var litt dyrt, ellers skulle jeg bare kjøpt det...

 

Kan egentlig gjøre alt de andre kan. Grunnen til jeg ikke gjorde noe mer var jeg ikke orket å lage min egen plugin med SDK-en deres på det tidspunktet. Iofs et bra system som ser bra ut, men hvis en skal bruke seg av enhetene deres (eks kameraene) så kjøres det over en egen protokoll, men ikke umulig denne er åpen i SDK-en.

 

Via SDK hadde jeg i testene mine full kontroll over når alarmen trigges, sms, skru av/på etc med direktetilgang slik det ikke blir delay. Den har også kabling for direktemontering til annet utstyr hvis det skulle være nødvendig.

 

Kan godt selge alarmsystemet inkl to dørsensorer, panikknapp og chips / nøkkelbrikker for ganske så billig i forhold til pris da jeg har strukket WAF for langt allerede ? Det meste av utstyret har ikke vært montert utenom en dørsensor (greit å bruke original dørsensor på hovedinngangen og evt balkong). Kan ha opptil 4 kameraer direkte streamet direkte på interfacet til kontrollpanelet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På ‎29‎.‎09‎.‎2018 den 15.58, aleks skrev:

Kan godt selge alarmsystemet inkl to dørsensorer, panikknapp og chips / nøkkelbrikker for ganske så billig i forhold til pris da jeg har strukket WAF for langt allerede ? 

Gi meg en pris jeg ikke kan si nei til på PM. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.