Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Kan Telldus Tellstick Znet Lite V2 erstattte UZB1 + RFXtrx433


kikkomana

Spørsmål

Hei.

Jeg ønkser å komme i gang med litt lys-styring og temperaturlogging, men jeg er usikker på hvilken løsning man skal gå for.

Vurderer å kjøpe UZB1 eller Z-stick Gen 5 og en RFXtrx433E og teste med feks openHAB.

 

Men for meg ser det ut som Telldus Tellstick Znet Lite v2  er en boks med egentlig alt jeg har tenkt å kjøpe + at jeg kan se om Telldus LIve! er bra nok til det jeg ønsker.

 

Problemet mitt er at hvis jeg ikke ønsker Telldus Live!, er det da mulig å bruke Tellstick Znet LIte v2 med feks openHAB eller må jeg da kjøpe UZB1 + RFXtrx433 i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
2 timer siden, kikkomana skrev:

Problemet mitt er at hvis jeg ikke ønsker Telldus Live!, er det da mulig å bruke Tellstick Znet LIte v2 med feks openHAB eller må jeg da kjøpe UZB1 + RFXtrx433 i tillegg?

Dette blir kun spekulasjon, men pr. dags dato tror jeg at det blir snakk om enten Znet Lite 2 eller UZB1+RFXtrx433.

 

Personlig hadde jeg gått for den sistnevnte. ;)

Hvis du ikke vil bruke openHAB, så se nærmere på Domoticz. Eller HomeSeer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Uten å ha for mye kjennskap til openhab så er vel temperaturlogging enklest i domoticz. Der får du opp grafer på temperatursensoren fra første stund. Med ukentlig årlig osv. Homeseer har ikke slikt innebygd, da må du ha plugin eller script. Men der er til gjengjeld enklere med litt mer avansert lysstyring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg skulle gjerne vite hvorfor du ikke ønsker å benytte TelldusLive.

Den synes nok enkel med er mye mer avansert enn mange er klar over.

Men for at det skal fungere skikkelig må du ha et stabilt nett.

..

Etter å ha fulgt dette forum ganske tett i flere år, klarer jeg ikke å komme på å ha sett noe funksjoner som ikke løses med TellStickNet og TelldusLive.

Tvert i mot, har sett mange diskusjoner om utfordringer som løses enkelt og elegant i TelldusLive.

Som gammel programmerer begynte jeg i sin tid med å utvikle alt selv, men etterhvert som jeg så hva som kunne gjøres i  Live, la jeg mitt eget "på hylla"

og har ikke savnet det.

...

Lysstyring og temperaturlogging med graf får du greitt med TellsticNet eller z-net V2 og z-wave.

Det finnes en enkel graf i TelldusLive, eller du kan laste ned gratis, et relativt avansert program.

Telldus kommer stadig med nye muligheter så som OpenHab, IFFT, LUA, og det finnes endel tilleggs sw.

Siste jeg så nå var Alexa, dvs stemmestyring.

...

Her finnes en liste over kompatible z-wave, http://live.telldus.com/help/compatibility

Jeg benytter > 70 Nexa brytere og >30 temperatursensorer hjemme og på hytta.

Styring av lys og varme begge steder.

Har lenge planlagt å begynne med z-wave, men løsningen jeg har fungerer nær 100% så jeg avventer det noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, arneolav skrev:

Men for at det skal fungere skikkelig må du ha et stabilt nett.

Bare det er jo en dealbreaker for meg, i alle fall. Lokal kontroll må man ha uansett. "The cloud" er superpraktisk, men ikke nødvendigvis til hjemmeautomasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

58 minutter siden, Moskus skrev:

Bare det er jo en dealbreaker for meg, i alle fall. Lokal kontroll må man ha uansett. "The cloud" er superpraktisk, men ikke nødvendigvis til hjemmeautomasjon.

Har fungert helt greitt i flere år.

Så hva er problemet?

 

Men ting endrer seg:

Lokal styring har vært i betatest en tid, gjelder  z-net V1 og 2  z-wave.

Så langt jeg har erfart går det greitt.

 

Så da er det argumentet ute av verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, arneolav skrev:

Så hva er problemet?

Problemet er jo selvfølgelig når det ikke fungerer.

 

Fint at det har fungert greit for deg, men både FutureHome og SmartThings har jo hatt problemer i nyere tid. Dette er ikke nødvendigvis et problem for Telldus Live!, etter dine erfaringer. Andre kan ha andre erfaringer.

 

Jeg liker lokal kontroll. Og det er bra at Telldus kommer med det også (det hadde de jo ikke brydd seg med hvis de ikke så poenget med ;) ).

 

 

4 minutter siden, arneolav skrev:

Så da er det argumentet ute av verden. 

Hahaha! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
51 minutter siden, Moskus skrev:

Problemet er jo selvfølgelig når det ikke fungerer.

 

Fint at det har fungert greit for deg, men både FutureHome og SmartThings har jo hatt problemer i nyere tid. Dette er ikke nødvendigvis et problem for Telldus Live!, etter dine erfaringer. Andre kan ha andre erfaringer.

 

Jeg liker lokal kontroll. Og det er bra at Telldus kommer med det også (det hadde de jo ikke brydd seg med hvis de ikke så poenget med ;) ).

 

 

Hahaha! ;) 

Hvis det skule være problemer, da hadde sikkert noen rapportert i Telldus' forum.

Har knapt sett at noen har hatt slike problemer.

..

Jeg var også skeptisk til å begynne med, men det har det ikke vært noen grunn til.

Har hatt mer problemer med lokale windows servere enn Telldus..

..

Men ikke alle har 100% stabilt nett (eller 99,999).

Så det kan være en grunn til å legge opp til lokal styring samt at det vil avlaste deres servere.

Det siste er antagelig det viktigste. 

..

Jeg liker også tanken på lokal styring men erfaringen tilsier at dette er ubegrunnet.

Det dreier seg nog mest om en "følelse" av bedre kontroll.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, arneolav skrev:

Det dreier seg nog mest om en "følelse" av bedre kontroll.

Ja, det kan godt være. Men også raskere kontroll.

 

Jeg tester for tiden HomeSeer sitt forsøk på å integrere Zigbee. Det er cloudbasert, via en Osram Lightify hub og "the cloud". Og ja, det fungerer prikkfritt så lenge man er koblet til nettet. Fint og stabil, og har ikke hatt et eneste uhell den lille tiden jeg har hatt det.

 

Jeg er vant til at mine lys går på innen noen få millisekunder etter en trigger, f.eks. bevegelsessensor, etc. Med Osram-tilnærmingen går det nesten et sekund. For meg som er vant til lav latency, så oppleves 800 ms som et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, Moskus skrev:

Jeg er vant til at mine lys går på innen noen få millisekunder etter en trigger, f.eks. bevegelsessensor, etc. Med Osram-tilnærmingen går det nesten et sekund. For meg som er vant til lav latency, så oppleves 800 ms som et halvt år.

Du er inne på noe der, lys etc på/av morgen kveld kan gjerne ta et sekund eller to, betyr ingenting,

men ved bevegelse kan det nesten ikke være raskt nok.

Selv ikke med direkte koblet sensor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har vært uten nett i over 1 uke pga noen hadde koblet meg ut i sentralen. nå skjedde dette samtidig som det var tordenvær, så først var det mistanke om røket modem, fikk nytt tilsendt, niks ikke nett. fikk montør på besøk etter de hadde meldt det inn, niks ingen feil med det vi hadde i huset. Men når han skulle sjekke linjen fra sentralen og ned til huset så han vi var koblet ut. Så nettbasert hjemmeautomasjon står ihvertfall jeg over. Nå hører det til sjeldenhetene at en er uten nett sålenge. Men har en omfattende system hjemme så er 1 dag nok :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, arneolav skrev:

Du er inne på noe der, lys etc på/av morgen kveld kan gjerne ta et sekund eller to, betyr ingenting,

men ved bevegelse kan det nesten ikke være raskt nok.

Selv ikke med direkte koblet sensor.

Nei, men der er vi også inne på forskjellene mellom 433 MHz og Z-wave. Begge deler er omtrent like raske som triggere, men i respons på å skru på lyset er det svært merkbare forskjeller.

 

 

1 time siden, Hr Kotelett skrev:

Men har en omfattende system hjemme så er 1 dag nok :-P 

30 minutter kan være lenge, hvis de kommer på feil tid på døgnet. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
29 minutter siden, arneolav skrev:

SensorChart versjon 1.0 kan lastes ned fra:
https://www.dropbox.com/s/yqvz1to14sfah9r/SensorChart-V1001.zip?dl=0

 

Gå til http://live.telldus.com/sensor/index for å velge "Store history".

 

 

 

Aha.. jeg har ikke det valget. Jeg tipper på at du betaler for Pro og ikke jeg :)

 

8 minutter siden, Lazarus skrev:

Åå?? Når kom denne? :-) jeg har bare hørt om tellstick duo binding med lokal støtte.. link?

 

Jeg skal sjekke det senere i kveld. Kanskje det var den plugin til tellstick duo som også fungerte til Live! eller noe slikt. Jeg kjenner iallefall en kar som fikk OpenHAB til å fungere med Live! med en av de bindingene man finner der ute på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Pro versjonen koster 25€/år, og gir tilgang til:

Sende 25 sms,  5€ for ekstra 50 sms.  

sende mail

http request,  

Push Notification   https://developer.telldus.com/blog/2016/05/30/push-notification

 

Lagring av historikk er gratis(!), men med Pro abb lagres hver 5. min, ellers hver 10. min.

...

Jeg benytter sms kun for kritiske meldinger, ellers er e-mail greitt nok.

Fikk nytte av det forrige sommer: Temp i fryseboksen var passert -10 grader (-9,9).

En enkelt sms "reddet" innholdet. 

 

 

Endret av arneolav
skrlf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
24 minutter siden, xibriz skrev:
  Vis skjult innhold

 

 

Den fungerte 1f44d.png

 

Kommer du rett inn på den når du trykker på "Sensors" midt mellom "Devices" og "Scheduler"?

Ja.

Det er kun i betaversjon. Hadde glemt det.

https://developer.telldus.com/blog/2015/11/10/sensor_data_export

Står noe i blogg,

Bruk index2. 

 

Endret av arneolav
Link til Blogg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.