Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overgang fra UZB1 til Aeotec X-stick 5+


Fjosepose

Anbefalte innlegg

Jeg kjører HS4(sannsynligvis ikke så viktig i denne sammenheng) og har en UZB1 USB-stick som jeg bruker. I denne sammeheng tenkte å oppgradere til Aeotech Z-stick 5+.

 

Jeg klarer å ta backup av min UZB i backup-programmet til Aeotech, så da er det store spørsmålet om jeg også vil klare å restore til Aerotec Z-stick 5+? Jeg ville tro at dette er fullt mulig, men er det noen her som har forsøkt dette eller vet at det faktisk er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å vite👍 Jeg brukte Aeotec's backupverktøy på UZBB->UZBB og det fungerte tilsynelatende fint. Gjorde også en test av HS4 innebygget backup/restore og den fungerte bare halvveis...jeg klarte å styre devicene med den restorede sticken, men "Node Info" var tom. 

 

Planen er å flytte over til Aeotec z-stick 7 når den engang kommer...men trenger kanskje ikke å gå veien om 5eren...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/03/2022 at 13:19, Venin said:

Hva er fordelene vs UZB1?

Kan se ut til at radiodelen er bedre...og dermed kanskje kan plukke opp svakere signaler, som igjen eliminerer radiotrafikk.

Ellers så støtter den jo 700-serien som kanskje spesielt gir store fordeler på batterilevertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel med UZB1 er at det finnes ett kommandolinjeverktøy som virker under Linux (både AMD64 og ARM) til å ta backup av NVM (dvs. nodene ligger lagret dær).

Jeg byttet til UZB1 når begge mine Aeotec stikker fant det passende å korumpere NVM så og si samtidig.

Jeg har ikke merket noen forskjell på UZB1 og Aeotec sine når det gjelder radio.
Nå har ikke jeg prøvd Aeotec sin pluss-versjon, så mulig det er noen forbedringer.

 

Alle stikker med 500 chipset skal være kompatible med nye noder som har 700 chipset.

USB-stikker med 700 chipset er etter hva jeg har lest fortsatt litt buggy, da seriell-API-et fortsatt er nytt.
Jeg er usikker på om Silabs faktisk har publisert en ferdig API pr. akkurat nå.
Noen som vet?

 

Så derfor er det kanskje lite å vinne på å skifte stikke nå.

Det er fint liten forskjell på virkemåten på firmware-versjoner på stikker med 500 chipsett.
Derimot synest det å være fullstendig kaos med virkemåten og versjoner på firmware til stikker med 700 chipset.

 

Nå har jeg bare ett lite, men veldig stabilt z-wave nett.

Likevel, å tanken på å skru opp veggbokser eller klatre opp til lamper for å resette piller byr meg imot.

Derfor nyter jeg muligheten jeg har til å ta backup av mine UZB1 over ssh nå når jeg har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 700-sticken som har radio med bedre(?) ytelser. https://aeotec.com/z-wave-usb-stick/z-stick-7-vs-z-stick-gen5.html

Ellers er det nok ikke store forskjeller mellom UZB, 5 og 5+….hw-messig tipper jeg samme chip sitter på alle.

Skal det være noe poeng med å oppgradere stick må jeg slippe å re-inkludere. Må jeg ta fram stigen så blir jeg lei meg!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.