Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartifisering av VVB (Homey)


Anbefalte innlegg

Jeg så for en stund tilbake på muligheten til å smartifisere varmtvannsberederen min, men slo det fra meg da jeg trengte Aeotec HD og denne viste seg å ikke fungere med trefas strømanlegg. I forbindelse med at jeg skulle se på smartifisering av bassengoppvarmingen viste det seg imidlertid at bassengsikringskapet ikke er trefas, og ettersom det er her vvb’en er koblet på også vil jeg vel kunne bruke Aeotec HD på vvb’en likevel.

 

I en annen tråd forklarte @SveinHa hvordan jeg kunne bore hull i tanken og overvåke temperatur ved hjelp av Fibaro Smart Implant og 2 stk Dallas DS18B20.

 

Jeg ser imidlertid at enkelte har meldt om utfordringer med dette i Futurehome. Jeg bruker Homey. Kan noen med Homey bekrefte at det vil fungere her?

 

Ellers ser jeg at vvb’en er koblet til stikkontakt på samme kurs som dosatorer for PH og klor, samt UV-filter (til bassenget) og en lampe. Dette er vel ikke helt innafor? Jeg mente å huske at vvb’en må være på en egen kurs. Uansett kan det vel være greit å få ordnet dette, da vel stikkontakten i seg selv utgjør en risiko etter hva jeg har skjønt.
 

Det andre spørsmålet mitt blir da: Hvis jeg likevel skal få montert vvb’en med egen kurs/sikring, finnes det en smart variant av dette som gjør at jeg slipper Aeotec HD i tillegg? Eller må jeg ha en «dum» sikring med Aeotec HD mellom vvb og sikring?

 

 

4F922863-2DA6-4D59-9250-FD0B37BDED7D.jpeg

B513F388-6AC4-4227-B0EB-5F6D04968730.jpeg

E99DEA53-CD8F-421A-B263-3A5E54DEC335.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (4 minutter siden):

Ellers ser jeg at vvb’en er koblet til stikkontakt på samme kurs som dosatorer for PH og klor, samt UV-filter (til bassenget) og en lampe. Dette er vel ikke helt innafor? Jeg mente å huske at vvb’en må være på en egen kurs. Uansett kan det vel være greit å få ordnet dette, da vel stikkontakten i seg selv utgjør en risiko etter hva jeg har skjønt.

Det stemmer, det anbefales å unngå stikkontakter med VVB. Men det får du fikset med AeoTec Heavy Duty. :)

 

Om det er innenfor eller ei kommer jo an på hvor mye det andre trekker? Er det en 16A kurs, og VVB ikke trekker mer enn 2000W, så er det 1600W igjen. Tror ikke det er krav om egen kurs til VVB, men jeg har ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 minutt siden):

Det stemmer, det anbefales å unngå stikkontakter med VVB. Men det får du fikset med AeoTec Heavy Duty. :)

 

Om det er innenfor eller ei kommer jo an på hvor mye det andre trekker? Er det en 16A kurs, og VVB ikke trekker mer enn 2000W, så er det 1600W igjen. Tror ikke det er krav om egen kurs til VVB, men jeg har ikke sjekket.

Ok. Mulig jeg forveksler med hvitevarer på bad og kjøkken, for der er det vel påbudt med egen kurs(?). Uansett vil jo elektrikeren enkelt kunne avklare dette. Da blir det innkjøp av to stk Aeotec HD (til vvb og basseng), gitt at jeg får avklart at temperaturavlesningen fungerer med Homey :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ph og klor bruker "ingenting" i denne sammenheng. Min bereder er 3kW men de fleste er vel rundt 2kW. Selv med 3kW har du 600W tilgjengelig for annet og det bør være rikelig for ph og klor.

 

Jeg kjører sentralstøvsuger på samme 16A kurs som bereder men da går bereder av umiddelbart når støvsugeren starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (1 time siden):

ph og klor bruker "ingenting" i denne sammenheng. Min bereder er 3kW men de fleste er vel rundt 2kW. Selv med 3kW har du 600W tilgjengelig for annet og det bør være rikelig for ph og klor.

 

Jeg kjører sentralstøvsuger på samme 16A kurs som bereder men da går bereder av umiddelbart når støvsugeren starter.

Min er en Oso Super S 200, og den ser jeg bruker 2kW. Så da bør dette gå helt fint, med mindre elektrikeren sier den må ha egen kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (4 timer siden):

Mulig jeg forveksler med hvitevarer på bad og kjøkken, for der er det vel påbudt med egen kurs(?).

Koketopper/komfyrer (ikke rene ovner) vil typisk ha egne kurser fordi de kan trekke over 16A. Ellers må jeg si det er meget behagelig å ha egne kurser for vaskemaskin, tørketrommel, to kjøkken-ovner (vanlig+mikro & vanlig+damp), etc fordi man ikke behøver å tenke seg om, som vi måtte før vi renoverte/pusset opp. ;)

 

F.eks. vaskemaskin og tørketrommel på en 10A kurs gikk ikke så bra. Måtte kjøre en om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kjøkken er det krav om egne uttak til hvitevarer, ikke egne kurser :)

VVB har krav om fast tilkobling hvis element er over 1500 W. (eller industrikontakt el tilsvarende)..

 

Hvis du får elektriker til å montere aeotec HD vil den også bli fast tilkoblet, som er stort pluss mtp brannsikkerhet.

 

(NB selv om du har trefas inn til ditt sikringsskap, er det sjeldent utstyret i huset er trefas :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.