Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fra smått til stort


Dr3as

Spørsmål

Har fryktelig lyst til å få startet på litt hjemmeautomasjon, men grunnet prisen til ting må man startet litt smått.

I første omgang er det 3-4 lys inne jeg vil styre, + 2 ute. Alle disse er koblet via vanlig stikk-kontakt.

 

Hva bør jeg gjøre, spare og se om en stund, eller er det noe jeg kan skaffe meg til en ok penge som jeg senere kan bygge på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei og velkommen til forumet!

Utstyret først: Jeg hadde kjøpt Z-wave utstyr. Ferdig arbeid. :) 

 

Valg av "hjerne" er derimot et noe vanskeligere spørsmål. Vil du investere tid, penger eller ofre konfigureringsmuligheter?

  • Hvis du har null penger, uendelig med tid og mye interesse og kan kode, kan du se på openHAB.
  • Har du mindre tid og ingen penger, men også hakket mindre behov konfigurasjon, så se på Domoticz.
  • Hvis du har noe mer penger, ikke uendelig med tid, men likevel behov for vid konfigurasjon så se på HomeSeer (og les HomeSeer-skolen ;)). Du får HS "ferdig på boks" og som programvare som du installerer selv.
  • Har du mindre behov for konfigurasjon, men vil ha relativt bred støtte av enheter enn kan SmartThings være en mulighet.
  • Vil du ha noe som "bare fungerer" uten for mye dill, og er villig til å ofre mulighet for konfigurasjon og bredde i støttede enheter, kan FutureHome være verdt en titt.

.... og dette er bare et lite utvalg av de forskjellige systemene du kan velge...

 

Jeg bruker HomeSeer, som jeg mener er en fin blanding mellom enorm konfigurasjonsmulighet samtidig som det ikke er altfor komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ville tenkt på hvor du vill ende, hvor mye vill du styre og vill du ha ett smart hjem eller automatisert hjem? Med svar på disse kan du velge deg hvilket system du bør kjøpe, så kan du kjøpe inn dette og sette i gang litt etter litt. 

 

Alle mine lys er philips hue, de fleste støtter dette. Så det er en grei måte å starte på. Det finnes såklart andre løsninger også, men jeg er fornøyd med hue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei og velkommen hit =)

for det første er det lurt å bestemme seg for hva man velger å legge inn i dette, både av tid og penger. du kan bruke mye penger for å få et nokså komplett anlegg, hvor du ikke trenger å gjøre så mye med etterpå, eller du kan velge et rimeligere system, hvor du er mer avhengig av egeninnsats.

 

når det er på plass, kan det være lurt å finne ut av hva du vil bruke til å styre anlegget med. maskinvare og programvare.

 

noen av oss bruker Homeseer, kjørende på alt fra virituelle servere, vanlige maskiner eller noe så enkelt som en Raspberry pi. Moskus har en kjempeguide på Homeseer her.

men det finnes selvfølgelig andre systemer, som f.eks Fibaro HC(L), OpenHAB, domoticz, z-way, Tellstick/telldus, for å nevne noen.

 

det neste som kan være lurt å finne ut av, er hvilken protokoll du vil at dette skal gå på. der er det flere løsninger, men de mest brukte er Z-wave og 433mhz

Fordelen med z-wave, er at det er et mesh-nettverk, hvor hver enhet kan snakke med "naboen" og videreformidle signalet til mottakeren. en fordel er også at det er 2-veis kommunikasjon, så kontrolleren vet hva som skjer med enheten. 433mhz har ikke den muligheten, så de fleste bruker dette til mindre kritiske enheter, som f.eks temperatursensorer.

for å kommunisere med alt dette, må du ha et grensesnitt. der er det mange som bruker Uzb1 for z-wave, og RFXtrx til 433mhz.

 

 

hvis du vil gjemme vekk maskinvaren, men ha grensesnittene mer sentralt, kan denne guiden være fin. her er det mulighet å sette opp grensesnittene over nettverk med en Pi som "mellommann"

 

 

EDIT: hmm... slått både av moskus og salvesen gitt...

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I første omgang vil jeg ikke bytte ut lamper og lignende, men styre det jeg har. Men vil ikke være avhengig av at nettet er på(altså ha ting lokalt helst)

 

Tittet litt på homeseer, og ser mange muligheter fremover med det, men pris(software, boks/adapter) blir for mye nå.

 

Vil etterhvert kunne styre det meste her, lys selvfølgelig, har sonos i de fleste rom(på dagtid vil voffen i huset ha litt musikk) og bruk af ifttt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, Dr3as skrev:

I første omgang vil jeg ikke bytte ut lamper og lignende, men styre det jeg har. Men vil ikke være avhengig av at nettet er på(altså ha ting lokalt helst)

 

Tittet litt på homeseer, og ser mange muligheter fremover med det, men pris(software, boks/adapter) blir for mye nå.

 

Vil etterhvert kunne styre det meste her, lys selvfølgelig, har sonos i de fleste rom(på dagtid vil voffen i huset ha litt musikk) og bruk af ifttt.

 

da er vel Domoticz kanskje veien å gå. du vil fortsatt måtte ha komponenter for å styre alt dette, men du slipper ihvertfall unna kostnaden på programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan første steg være noe sånt? : https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/oppstartssett-/telldus-startpakke-z-wave-p50933 

Ser at Telldus har en del både z wave og 433 MHz som kan friste.

 

Om jeg kjøper det oppstartssettet og f.eks https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/utenpaliggende-bryter/telldus-fjernstrombryter-3680-w-3-pk--p50813 er lyset i første omgang "løst".

 

Vet ikke hvor mye Telldus har muligheten for i sitt system, og kan se ut som det krever nett til en hver tid. Er det dumt å blande 433 og z-wave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
50 minutter siden, Dr3as skrev:

Kan første steg være noe sånt? : https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/oppstartssett-/telldus-startpakke-z-wave-p50933 

Ser at Telldus har en del både z wave og 433 MHz som kan friste.

 

Om jeg kjøper det oppstartssettet og f.eks https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/utenpaliggende-bryter/telldus-fjernstrombryter-3680-w-3-pk--p50813 er lyset i første omgang "løst".

 

Vet ikke hvor mye Telldus har muligheten for i sitt system, og kan se ut som det krever nett til en hver tid. Er det dumt å blande 433 og z-wave? 

Telldus krever nett, selv om de snakker om mulighet for lokal styring i nær fremtid. Noe de har snakket om en stund.

Jeg har hatt to Telldus systemer i hus, begge har jeg valgt å kalle bomkjøp ettersom at de ikke gjorde jobben bra på noen måte. Ser at andre har en annen erfaring enn meg der så jeg skal ikke være bastant og si at det er bare dårlige produkter.

 

Personlig liker jeg best å ha Z-Wave/433mhz direktekoblet til en server med programvare, da kan jeg bytte til en annen "sentral" senere uten å måtte kjøpe ny hardware. Jeg har i dag både RFXTRX433e og en RFLink sak til å styre 433mhz enheter. til Z-wave bruker jeg UZB1 som har gjort underverk for styringen i hjemmet etter at den erstattet en Z-Stick lite.

 

Det er ingen problem å mikse 433MHz og Z-wave.

Endret av Lazarus
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tør å påstå at Telldus er en bra plass å starte. Boksen koster bare en tusenlapp å støtter både z-wave og 433 (send). Ferdig satt opp. 

 

Etter at programvaren fikk eventer i fjor er den milevis foran enn den var for bare få år siden. 

 

Og alle de fysiske enhetene kan man jo beholde dersom man bytter sentral senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Dr3as skrev:

Tittet litt på homeseer, og ser mange muligheter fremover med det, men pris(software, boks/adapter) blir for mye nå.

Det koster faktisk ikke så allverdens for en Zee2 hos Intin: 1980,-

Gjør det samme som de "store" (og selvstendig software) gjør, men begrenset til 5 plugins. Men "uendelig" med devicer og eventer, og scripts.

 

EDIT: Greit å se på riktig device, ja. Takk @mk1 black limited!

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.