Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måling av vannforbruk - sensor med zigbee, z-wave eller noe annet?


Thorbjørn

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått på plass måling av vannforbruk i et rør med rapportering via zigbee/z-wave (eller noe annet)?

 

Intensjonen min er å trigge på når noen starter å dusje og enten gi varsel basert på tid eller mengde varmtvann brukt. Ikke fordi det skal strupes eller kjeftes, men som info til den som dusjer om at tiden (pengene) flyr :P

 

Jeg vet at en kan ha fuktsensor på badet og trigge på terskelverdi der og, men ser for meg at det kan være noe unøyaktig og samtidig ønsker jeg gjerne å vite mengden vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (32 minutter siden):

rapportering via zigbee/z-wave (eller noe annet)?

Hvis dette annet er et enkelt grensesnitt med en "impulsbryter" som lukker/åpner for hver X liter, så har du en del å velge blant. Hør med din favorittrørlegger.

Jeg satte impulsbryter i hermetegn fordi det sannsynligvis er en halvleder .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Moskus skrev (På 9.9.2022 den 15.46):

Skulle gjerne hatt det samme, som helst kunne monteres på utsiden av eksisterende rør. Alt så en ikke-intrusiv sak.

 

I industrien er det jo vanlig med clamp-on ultrasoniske flowmetere, men det stiller litt krav til rette rørstrekk og sikkert rørdimensjon. Har ikke sett det til hjemmebruk, men de industrielle ville du aldri klart å tjene inn med å spare varmtvann dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Thorbjørn skrev (På 6.9.2022 den 12.32):

Er det noen som har fått på plass måling av vannforbruk i et rør med rapportering via zigbee/z-wave (eller noe annet)?

 

Intensjonen min er å trigge på når noen starter å dusje og enten gi varsel basert på tid eller mengde varmtvann brukt. Ikke fordi det skal strupes eller kjeftes, men som info til den som dusjer om at tiden (pengene) flyr :P

 

Jeg vet at en kan ha fuktsensor på badet og trigge på terskelverdi der og, men ser for meg at det kan være noe unøyaktig og samtidig ønsker jeg gjerne å vite mengden vann :)

Vel nå har ikke jeg noe styring på vvb men skal gjøre det i løpet av oktober, så raskt som deler kommer og elektriker har tid til å komme å montere. Men det jeg har gjort er å lage en overvåking av vvb. Jeg bruker en esp8266 mikrokontroller som sitter på en nodemcu, den programeres med Arduino og bruker en app som heter Blynk til å lese/styre på mobil, sender også temp data til tingspeak en nettbasert logger hovr du kan logge og analysere data. Har 2 ds18b20 temperatur følere. En nede på tanken vedsiden av originale termostaten, en på varmtvann røret og en på kaldtvann røret. De på rørene hadde jeg først passert 10cm fra blandekrana da var begge varme hele tiden. Flytta de til ca 50cm fra blandekrana da ble det litt større variasjon. Har di nå ca 100cm fra blandekrana nå kan man se tydelig svingninger når det brukes varmtvann.

 

Jeg har lenge tenkt på en løsning for å strupe VV når noen dusjer for lenge. Med den Arduino basert mikrokontrolleren og temperatur sensor på vv og kv kan man med ganske stor sikkerhet fastslå når vv blir brukt. Det er fint mulig å lage et regnestykke som beregner når bruken av vv begynner, og starte en timer som aktiverer en ventil som struper vv. Man kan også legge til en reset knapp slik at om flere skal dusje rett etter hverandre så får alle sin tid 

Screenshot_2022-10-08-15-46-54-90_980d3cd05c70b8deb691e1a04aeb6aca.jpg

Screenshot_2022-10-08-16-05-54-06_980d3cd05c70b8deb691e1a04aeb6aca.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.