Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

strøm-overvåkning av el-kassett


Anbefalte innlegg

Jeg skal starks overta nytt hus med vannbåren varme. Det helle skulle vært driftet av en varmepumpe, men de klarer ikke levere denne i tide, så det leveres et el-kassett i mellomtiden, frem til varmepumpen kommer på plass. Dette vil naturlig nok gi oss økte kostnader grunnet dårligere ennergieffektivitet på denne. Det er dermed relevant for oss å måle strømbruken til el-kassetten for å beregne i etterkant priskonsekvensen av denne mangelen ved levering, og det er vi blitt anbefalt å kreve i avslag. 

Spørsmålet mitt er så hvordan jeg kan gå frem for å koble opp en strømmåler på denne. Jeg legger ved det jeg har av dokumentasjon for den, men er ikke elektriker, så sliter litt med å skjønne så mye. Håpet å kunne bruke enten en shelly 16A relay, eller en aeotec heavy duty 40A, men vet ikke om noen av de vil fungere for denne. Er det noen her som skjønner noe av dokumentet linket under? Har fått beskjed at den som gjelder i mitt tilfellet er 3 fase 400V systemet på side 24.

 

https://www.abkqviller.no/globalassets/inriver/resources/r523994-internt-el.-skjema-nibe-s1255-og-s1155.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_seb skrev (7 minutter siden):

Den så veldig nyttig ut! Tolker jeg det rett at det her bare vil stå på displayet hvor mye strøm som er brukt totalt?

Og jeg skulle helst hatt noe litt rimeligere, men det er kanskje ikke mulig for gjeldende last. Jeg er usikker om det at jeg må skaffe denne også vil være noe jeg kan få kompensasjon for. Og det hadde vært en bonus med noe smart, som jeg kan utnytte videre etter alt dette også.

Men tusen takk! Denne vil uansett funke om jeg ikke finner noe tilsvarende eller smart som ikke er dyrere. Et stort plus er at denne er på lager, så jeg kan ha den tilgjengelig til mandag som er når systemet kobles opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (Akkurat nå):

Det du trenger er en enkel og billig timeteller. Når du har antall timer varmeelementet er innkoblet og du vet effekten den bruker, så kan du også regne ut energi som er brukt og kostnad på dette.

Du sier noe der, men samtidig så endrer jo prisen seg til stadighet. og da kompliserer vel dette litt? eller så er det kanskje lett å finne snittpris for perioden. Men det er ikke nødvendigvis korrekt sum man kommer frem til det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

calamity skrev (17 timer siden):

Du sier noe der, men samtidig så endrer jo prisen seg til stadighet. og da kompliserer vel dette litt? eller så er det kanskje lett å finne snittpris for perioden. Men det er ikke nødvendigvis korrekt sum man kommer frem til det heller.

Prisproblematikken blir jo den samme enten du måler energibruk på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Prisproblematikken blir jo den samme enten du måler energibruk på den ene eller andre måten.

Om jeg får bruken rett inn i home assistant kan den beregne det for meg direkte, som vil være en del lettere vil jeg tro. Men mulig det blir litt annerledes nå uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (22 timer siden):

Når du har antall timer varmeelementet er innkoblet og du vet effekten den bruker, så kan du også regne ut energi som er brukt og kostnad på dette.

Det er en sannhet med modifikasjoner men antagelig greit nok i dennne sammenhengen. 

 

Min bereder er stemplet 2.9kW men jeg måler med Aeotec HD rele at den bruker fra 2.7 til 3.1kW avhengig av spenning og temperatur i berederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil anbefale denne varianten her:

https://www.elektroimportoren.no/maaler-m-bus-pro-380-s-ct-3-n-trafomaaling-mid-tn-nett/8200119/Product.html

eller denne rimelegare: https://www.gavazzi.no/produktutvelgelse/em340dinav23xm1x-energimaler/

 

Den har M-Bus interface slik at du kan få dette rett inn i eit smarthussystem. Når du har montert varmepumpa så kan du flytte denne målaren over på kursen til varmepumpe og så kan du montere ex. ein slik https://hit.sbt.siemens.com/RWD/app.aspx?module=Catalog&action=ShowProduct&key=S55561-F195 på tur/retur fra varmepumpa og få dette inn i det samme smarthussystemet.

 

Det kan virke noko overkill, men det vil gje deg svært nyttig statistikk samt mulighet for å beregne pinleg nøyaktig COP slik at du kan følge med på om virkningsgraden til varmepumpa avtar over tid. Sjå denne tråden for litt meir om M-Bus eg har spekulert på i det siste, viser seg å vere svært kurant: 

 

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ville bare følge opp med at jeg fant shelly 3em som et bedre alternativ for min del. Mye rimeligere og fungerer veldig bra og er enkel å montere :)

 

Tror også jeg kan montere en 3em på strømmen inn i skaprt, er det rett av meg å anta at det vil gi tilsvarende informasjon som en HAN måler som tibber pulse/eva? Hvis ikke, hva slags funksjoner har HAN målere som en 3em ikke kan gi meg?

 

link for interesserte: https://www.elektroimportoren.no/shelly-3em/94369/Product.html?Referer=prisguide&utm_campaign=prisguide&utm_medium=cpc&utm_source=Prisguide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.