Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

2-polet brudd på smart dimmer bad


Tirrazo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg har 4 downlights på badet som før har vært tilkoblet en Namron 2-polet vridimmer.

Leiligheten er ny i 2021 og bygget etter TEK17 slik jeg forstår.

 

Det er vel da NEK400:2018 som gjelder og det er slik jeg forstår krav om 2-polet brudd for lys der tilførselsspenningen er 230V.

Er dette korrekt?

 

Jeg ønsker å få satt inn en smart dimmer isteden så vi kan skru lyset av/på automatisk.

Finnes det smarte dimmere med 2-polet brudd som ikke er altfor dyre og er det da et krav?

Endret av Tirrazo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirrazo skrev (På 22.10.2022 den 13.34):

Det er vel da NEK400:2018 som gjelder og det er slik jeg forstår krav om 2-polet brudd for lys der tilførselsspenningen er 230V.

Det er krav om topolet brudd hvis 1) du skal bytte lydpærer og 2) lysene ikke er SELV-isolert (som idiotisk nok noen Ikea-skap ikke er).

 

Hvis det er "vanlig gode" LED-spotter som du ikke kan gjøre noe med selv, er som oftest ikke nødvendig med to-polet brudd.

 

Vi pusset "nettopp" opp badene våre. Spotter i himling og lys over speil. Jeg trodde som deg at at jeg måtte ha to-polt brudd og ba om å få det plassert i sikringsskapet for å unngå en ekstra bryter, men elektrikeren bare kikket dumt på meg og lurte på hva i all verden jeg skulle med det når det ikke er krav om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

 

Takk for respons.

Vedlagt er spottene som er montert, det er ikke mulig å skifte pære i de.

 

Men for å være sikker og om man får tilsyn så kanskje jeg bør erstatte 1:1 med det som ble levert av elektro?

De leverte en vanlig 2-polet Namron bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjedelige korrekte svaret her er at "dette vet elektrikeren som skal montere det". Hvis vi kun snakker om regler, så er det i noen tilfeller krav om to-polt brudd, og andre ikke. Er vel "aldri" en ulempe med to-polt brudd, kanskje set bort ifra særegenheter med IT-nett og ingen neutral-leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petersv skrev (18 timer siden):

Er vel "aldri" en ulempe med to-polt brudd, kanskje set bort ifra særegenheter med IT-nett og ingen neutral-leder.

Vi har i alle år fått beskjed om at vi må ha 2-pol brudd på bad, bortsett fra ved SELV (men da må belysningen være SELV godkjent). Legger ved et utklipp fra en downlight levert av Elektroimportøren.image.png.f1a33dcbbc96936cd62bd5dcb9c11d04.png

Hos meg selv bruker jeg fibaro dimmer 2 til taklys og lys over speil (de har kun 1-polig brudd). Men i og med at jeg har noen stikk i speilseksjonen har jeg valgt å ha en 2-polet "service bryter" som normalt alltid er på, men som kan gjøre hele badet spenningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en egen tråd jeg starta om nettopp det temaet for endel år siden, hvordan man kobler elko dobbeltbryter med to-polt brudd på ene bryteren til Fibaro Dimmer 2 for å oppnå nettopp det. Det er en mulig løsning, men veldig lite elegant, og man opplever fort at "noen" skrur av strømmen til Fibaroen og da kan man ikke lengre fjernstyre via Z-Wave selvfølgelig. Service-bryter er jo en mulighet, men siden jeg i tillegg er sterk motstander av impuls-brytere for dimming, er Elko RF en no-brainer. Den er forbasket bra på alle måter, stabil og høy kvalitet, men pris deretter dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirrazo skrev (På 26.10.2022 den 18.40):

Men for å være sikker og om man får tilsyn så kanskje jeg bør erstatte 1:1 med det som ble levert av elektro?

Det er uansett elektrikeren din som må gå god for at alt er riktig installert, det er i hovedsak det de sjekker på nye installasjoner. Har du ikke papirer i orden, så får du fort pålegg om å få det kontrollert av en elektriker likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.