Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibbers prisestimater for desember


Anbefalte innlegg

SveinHa skrev (8 minutter siden):

Nå kan det jo så langt i måneden se ut til at den prisen treffer ganske greit men hvordan de har klart å estimere et langt høyere forbruk på de første ukene i desember enn jeg hadde i hele november er verre å svelge... Det lukter...

Joda. Men den kunne og slått ut feil (for kundene).

 

Og hva om de finner på flere endringer som går i positivt favør av Tibber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (9 timer siden):

Og da kan kundene belage seg på en av to ting. Dersom DU som kunde skylder Tibber noe om de går konkurs, så vil bostyrer uansett sørge for at et innkrevingsselskap krever inn dette beløpet fra deg til syvende og sist. Og det vil medføre medarbeid å få frem poenget om en har betalt mindre enn fakturert selv om estimatet var feil. Men er det andre veien, og du har betalt et høyt estimat og Tibber skylder DEG som kunde penger om de går konkurs, så vil ditt krav mot Tibber være helt nederst på prioriteringsslisten og det vil være mange prioriterte krav før deg (eks skatt, lønn etc). Så skylder du de vil du tape. Skylder de deg vil du og tape.


Jeg synes du overdriver. Du betaler forskudd fram til forfall. Ved betalingstidspunktet har du betalt for strømmen du har brukt hvis estimatet treffer 100%. Ved en konkurs, ender du nok opp med å måtte betale for strømmen uansett. Så risikoen er hvis estimatet er for høyt og det er egentlig en liten risiko.

Hva med alt annet du kjøper på forskudd? Eller kjøper du aldri en konsertbillett? Eller kjøper noe på nett og betaler før varen er kommet fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (9 timer siden):

Wow, hvis dette stemmer er de frekkere enn flatlusa! Må virkelig vurdere kundeforholdet mitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 minutter siden):

Du må se hvem som driver energinytt24 og hvor det stammer fra. Er muligens ikke de mest troverdige.

Bra at du er kildekritisk. Påstanden som er lagt ut er begrunnet i offentlige data fra esett.com, så om en mener påstanden er uriktig så skal det være mulig å kontrollere kilden til påstanden. Jeg kan ikke nok om det bakenforliggende så faller til kort der selv, så tar i utgangspunktet i at påstanden er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (26 minutter siden):


Jeg synes du overdriver. Du betaler forskudd fram til forfall. Ved betalingstidspunktet har du betalt for strømmen du har brukt hvis estimatet treffer 100%. Ved en konkurs, ender du nok opp med å måtte betale for strømmen uansett. Så risikoen er hvis estimatet er for høyt og det er egentlig en liten risiko.

Hva med alt annet du kjøper på forskudd? Eller kjøper du aldri en konsertbillett? Eller kjøper noe på nett og betaler før varen er kommet fram?

Hva er det jeg overdriver?

 

Jeg kan ikke overdrive det som skjer dersom en konkurs oppstår, for det er slik realiteten er. Boet vil etter all sannsynlighet selge fordringene sine mot kundene til en innkrever så boet kan gjøres opp uavhengig av hvor lang tid innkreving tar. Og dersom en da har fått en høyere faktura enn reelt forbruk og kun betaler forbruk så må man altså ta kampen med en tredjepart. For de fleste vil dette helt sikkert løse seg, men risikoen er der. Og skulle man ha utestående penger i boet så er det og fakta at man stiller sist i køen for å få penger. Lønn og skatt vil prioriteres før kunders krav i boet.

 

Så er det jo da et spørsmål om en treffer 100% eller ikke. Jeg vil påstå (dette er min mening) at sannsynligheten for at Tibber treffer 100% på estimatet sitt er nærmere 0. Og dette begrunner jeg i at Tibber er pålagt til å bruke forbrukstall fra samme måned forrige år (dersom dette tallet finnes) som grunnlag for forbruksestimatet. De har altså ikke lov til å bruke kunnstig intelligens/maskinlæring på å estimere forbruket til hver enkelt kunde. De må bruke historiske data eller snittforbruk for tilsvarende kunder/husholdninger dersom de ikke har snittdata for akkurat deg. Dette har selv Tibber gått ut med og bekreftet, og er hjemlet i lov. Praktisk at de vil følge loven akkurat der, eller?

 

Og det er jo positivt for Tibber, når hele poenget Tibber har solgt seg inn på er å hjelpe kunder å få ned forbruket sitt - så skal de nå altså bruke fjordårets data som grunnlag for estimert forbruk i år?

 

Det som jeg derimot kan overdrive er jo min spådom rundt fremtiden til Tibber. Men jeg vil mene at jeg står på trygg grunn når en slår sammen det at de faller på tilfredshetsbarometeret (fra topp til bunn på 2 måneder), et enormt antall artikler i media om kunder som flykter fra de, de er tatt i løgn, tatt i å bryte loven og de sier åpent at de trenger mer penger samtidig som at eierene ikke lenger er villig til å putte mer penger inn i selskapet... men tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (45 minutter siden):

Hva med alt annet du kjøper på forskudd? Eller kjøper du aldri en konsertbillett? Eller kjøper noe på nett og betaler før varen er kommet fram?

Glemte å svare på dette :)

 

Det er egentlig ikke helt sammenlignbart. For om jeg handler for 5k hos en butikk som går konkurs så er tapet mitt isolert til de 5k. Jeg får ikke en ny faktura i tillegg måneden etter på 2k til, 4k tilbake måneden etter der og krav om 7k måneden etter der igjen. Det er jo der Tibber er nå. Uforutsigbar spesielt nå når prisene på strøm stiger (og de vil stige høyt) samtidig som alt annet og er dyrt. Jeg som kunde skal klare å takle forpliktelsene mine og en overraskelse eller to. Men den konstante uforutsigbarheten Tibber når gir kjenner jeg smaker dårlig. Og ja jeg handler på nett, men jeg bruker kredittkort og dersom butikken ikke leverer kan jeg altså gå til kredittyter i stede for. Konsertbilletter er det lenge siden jeg har handlet, men her vil og tapet være begrenset som nevnt tidligere.

 

Husk og at Tibber ikke tilbyr gjennomfakturering for strømstøtten. Så vi snakker fort noen lange uker før en evnt får effekten av den som kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (9 minutter siden):

Hva er det jeg overdriver?

Du overdriver risikoen. Det er svært lite sannsynlig at Tibber velter overende som lyn fra klar himmel. Kunder som ikke avslutter kundeforholdet nå, vil sannsynligvis ha veldig god tid hvis det i fremtiden blir problemer. Vanligvis ser en mange tegn på en nært forestående konkurs.

Og skulle det skje, så taper jeg hundrelapper. Det er ikke stor risiko det heller.

Thorbjørn skrev (3 minutter siden):

Husk og at Tibber ikke tilbyr gjennomfakturering for strømstøtten. Så vi snakker fort noen lange uker før en evnt får effekten av den som kunde.

Strømstøtten betaler Staten ut via netteier. Er det noe som helst som tyder på at netteiere drøyer lenger med å betale dette ut til sine kunder når de ser at kunden får strøm fra Tibber? Hvis svaret er nei på dette, hvorfor drar du strømstøtten inn i diskusjonen? Har du startet en svertekampanje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (Akkurat nå):

Du overdriver risikoen. Det er svært lite sannsynlig at Tibber velter overende som lyn fra klar himmel. Kunder som ikke avslutter kundeforholdet nå, vil sannsynligvis ha veldig god tid hvis det i fremtiden blir problemer. Vanligvis ser en mange tegn på en nært forestående konkurs.

Og skulle det skje, så taper jeg hundrelapper. Det er ikke stor risiko det heller.

Daglig leder som sier offentlig at de trenger mer kapital er vel et ganske tydelig tegn? Han sier jo samtidig mellom linjene at eierene ikke lenger er villig til å putte mer kapital i selskapet, derfor må de hente pengene fra eksisterende kunder. Det kombinert med påfølgende kundeflukt og mageplask på kundetilfredshetsbarometer er jo IKKE et godt tegn. Samtidig så distanserer hele bedriften seg fra kundene sine med å gjøre seg mer utilgjengelige enn før fordi de må takle den enorme pågangen med henvendelser og administrativt arbeid de har skapt seg. De gikk i fra å være veldig tilgjengelige og ivrige på å svare på spørsmål til å ha veldig lang svartid over natta når de brøyt vilkårene sine selv. Og jeg kan jo bare forestille meg hvor mye ekstraarbeid fakturaavdelingen nå har med kredittnotaer mot nærmest samtlige kunder.

 

At du kun risikerer å tape hundrelapper er bra for deg. Men det er mange eksempler på kunder som risikerer å tape langt mer enn dette.

Ellers vil jeg bare understreke at jeg synes utviklingen med Tibber er ekstremt synd. Jeg liker appen og tjenesten de tilbyr. Men jeg godtar ikke måten de behandler kunder på.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke kunne spilt mer på lag med kundene sine?

 

Først og fremst kunne de tidligere ha varslet om endringen. Da hadde de ikke brutt loven, og de hadde vist at de hadde fokus på kundens forutsigbarhet. De kunne og spilt på lojaliteten og åpenheten de har satt høyt lenge med å for eks være ærlig om økonomien sin og heller by på to fakturamodeller - en med litt høyere påslag pr måned uten estimert forbruk frem til forfall, og en med samme lave påslag men med estimert forbruk frem til forfall. Da hadde kundene hatt et valg samtidig som de hadde vært ærlige og transparente (som de nå ikke er), og spilt på lojaliteten til kundene sine.

 

Det andre jeg ikke forstår er hvorfor ikke Tibber kan selge app tjenesten som en isolert tjeneste? Jeg hadde glatt betalt de for denne tjenesten om jeg kunne. Og jeg ser ingen grunn til at de ikke kunne tilbudt dette. Med Pulse tilkoblet AMS måleren så får de jo akkurat de samme dataene i sanntid som når jeg var kunde der, og styring av powerups baserer seg jo på disse dataene + prisene fra Nordpool. Jeg finner det ekstremt merkelig at dette ikke er en mulighet de har tatt i bruk. 39 kr i måneden for tjenesten dersom du samtidig er strømkunde, 99 kr måneden for tjenesten uten å være strømkunde.

 

Da tipper jeg de hadde fått flere kunder i stede for å miste så mange som de nå har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (23 minutter siden):

Først og fremst kunne de tidligere ha varslet om endringen.

Jeg lurer jo på om de rett og slett ikke hadde tid, kassen tom og de MÅ gjøre noe for ikke å brekke ryggen momentant. Nå har de kjøpt seg en mnd ekstra men  resultatet blir det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (16 minutter siden):

Jeg lurer jo på om de rett og slett ikke hadde tid, kassen tom og de MÅ gjøre noe for ikke å brekke ryggen momentant. Nå har de kjøpt seg en mnd ekstra men  resultatet blir det samme...

Ja jeg og mistenker dette. Og om det stemmer så har de et styre/en daglig leder som ikke har oversikten fremover og er reaktive i stede for å være proaktive. Om det stemmer er det nok et solid tegn på at de sliter og det vil komme flere overraskelser fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjwanvik skrev (På 3.12.2022 den 20.07):

De forskutterer nesten 7000kr de første 14 dagene i desember hos meg😂😂😂

Skal ta en telefon til de på mandag, det der tror jeg ingen ting på. 

Ja, nå er det kun 2 dager igjen til den 14. desember. De estimerte strøm til 5200 kroner for meg som er i NO2 sonen og så langt er jeg på 4700 kroner. Ser ut som om estimatet stemte veldig bra. Hva med dine 7000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigvi For hytta mi bommet de med rundt 1500 kroner, men det er nok mye fordi vi evakuerte på fredag (vanligvis bor jeg der hele året, og så bruker fruen leiligheten vi har for oss selv i huset vi eier i byen som pendlerleilighet når hun har senvakt/tidligvakt), så strømforbruket sank ned til under en fjerdedel, og vi brukte også mindre strøm i desember enn november fordi vi slo ned temperaturen noen grader i stua. Samtidig har de da estimert 500 for lite i huset, siden vi altså har flyttet inn dit og har det varmt der hele tiden. Og så er det jo billadingen, der varierer det etter hvor mye vi kjører. Så alt i alt har jeg betalt rundt 1000 for mye. Skulle de gå konk på dagen og jeg taper de kronene, er det irriterende, men ingen katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 timer siden):

Strømstøtten betaler Staten ut via netteier. Er det noe som helst som tyder på at netteiere drøyer lenger med å betale dette ut til sine kunder når de ser at kunden får strøm fra Tibber? Hvis svaret er nei på dette, hvorfor drar du strømstøtten inn i diskusjonen? Har du startet en svertekampanje?

Joda. Det stemmer.

 

Men om vi tar et kjapt eksempel. Faktura fra Tibber 1 november inneholder forbrukt strøm 16-31 oktober pluss estimert forbruk på strøm 1-15 november. Om de treffer på estimering vet en ikke før 16 november. Og husk her at avtalen med Tibber i prinsippet sier at du skal betale faktura i sin helhet ved forfall. At de godtar at du kun betaler faktisk forbruk på forfallsdato er egentlig goodwill fra Tibber sin side. Strømstøtten for 1-15 november (som da er estimert) vet en ikke før 1 desember, og en får da dette utbetalt via netteier i tråd med netteier sine fakturarutiner. Min netteier sender faktura 10 måneden etterpå. Nå har jeg enda ikke fått noe til gode men vil da anta at de utbetaler dette rundt samme tidsrom + et par dager i bankoverføring. Før betalte man hele forrige måned på en og samme faktura, og forfallet på den fakturaen var halveis inn i neste måned og stort sett innenfor når en får strømstøtten hos de fleste.

 

Derfor mener jeg at strømstøtte var relevant å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (4 minutter siden):

Derfor mener jeg at strømstøtte var relevant å ta med.

Men du får ikke strømstøtten tidligere hvis du hadde valgt en leverandør med gjennomfakturering. Sånn sett er det lite relevant å ta det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (Akkurat nå):

Men du får ikke strømstøtten tidligere hvis du hadde valgt en leverandør med gjennomfakturering. Sånn sett er det lite relevant å ta det med.

Du får den ikke tidligere, men du får faktura for faktisk forbruk senere. Og når faktura for faktisk forbruk og strømstøtte kommer relativt likt så slipper kunden å legge ut først og så få igjen først opp til en måned senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (13 timer siden):

Bra at du er kildekritisk. Påstanden som er lagt ut er begrunnet i offentlige data fra esett.com, så om en mener påstanden er uriktig så skal det være mulig å kontrollere kilden til påstanden. Jeg kan ikke nok om det bakenforliggende så faller til kort der selv, så tar i utgangspunktet i at påstanden er korrekt.

Balanseansvar har jo ingenting med hvordan pengeflyten / kreditt går, så den artikkelen i Energinytt24 sier jo ingenting. Det eneste man kan si er at Tibber får er å være del av en større portefølje, slik at balansekostnadene i prinsippet går ned

Tror og frykten for at man taper et forskuddsbetalt beløp er overdrevet. Det vil mest sannsynlig skje hvis de har dårlig likviditet fordi strømprisene har vært f.eks. 20 kr/kWh i flere dager: Da er det lite sannsynlig at man har betalt for mye i forskudd, og det er antagelig andre strømleverandører hvor man betaler på etterskudd som sliter mer :) 

Glitre har jo også endret månedsprisen nå med samme begrunnelse, men endte opp å måtte vente til sommeren fordi de hadde garantert noen vilkår...

Men helt enig at det har vært uryddig, og at siste endring heller ikke ble varslet...


 

Thorbjørn skrev (13 timer siden):

Jeg finner det ekstremt merkelig at dette ikke er en mulighet de har tatt i bruk. 39 kr i måneden for tjenesten dersom du samtidig er strømkunde, 99 kr måneden for tjenesten uten å være strømkunde.

Noen kom med forslag om dette når de gjorde endringen i oktober, og det var visst noe de skulle se på

Tror de må gjøre noe med hvordan de kommuniserer besparelser, for det er en liten svart boks akkurat nå - ville også hjulpet på retention om folk fikk se hva Tibbers smarte tjenester sparte deg i kroner og øre

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 12.12.2022 den 9.02):

Ja, nå er det kun 2 dager igjen til den 14. desember. De estimerte strøm til 5200 kroner for meg som er i NO2 sonen og så langt er jeg på 4700 kroner. Ser ut som om estimatet stemte veldig bra. Hva med dine 7000?

Hahaha, dette hadde jeg ikke trodd, men de er VELDIG nær, det er snakk om ett par hundre kroner, så jeg biter i meg den 🙂

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (På 12.12.2022 den 21.02):ville også hjulpet på retention om folk fikk se hva Tibbers smarte tjenester sparte deg i kroner og øre

Ikke akkurat noe vitenskapelig svar, men jeg har et par kompiser som det hender sammenligner litt. 
Vi er vel alle tre nokså store forbrukere av strøm og vi gjør egentlig ingen ting for å spare strøm, men jeg har begynt å gjøre litt for å flytte forbruket da. 
 

En av de har Tibber, og han betaler alltid mer pr kWh enn meg. Forbruket der er mye jevnere med lite utstyr som plutselig bruker mye, og så har han vel også noen panelovner i drift. Ingen smarte løsninger overhode, men dessverre husker jeg ikke konkrete tall annet enn at han alltid har høyere pris pr/kWh. 
 

 

Han andre har heller ingen smarte løsninger, ikke tibber, men spotavtale med tilsvarende pris. 
Her om kvelden så vi at jeg hadde brukt 3500kwh mer enn han hittil i år (36000 vs 32.500), MEN beløpet vi hadde betalt inn var innenfor samme hundrelapp, altså kan jeg bruke 10% mer strøm for samme pris - det før vi her i Trøndelag virkelig har fått føle på høye priser, regner med forskjellen på kr/kWh blir langt større når desember er over. 
 

Så kan jeg nevne at Tibbers smarte løsninger er noe jeg faktisk ikke var klar over før i forigårs 😂 Mine løsninger baserte fullstendig på HomeSeer med Tibberseer og jeg flyttet forbruk på tunge forbrukere unna de dyreste timene, ikke noe mer…

Nå oppdaget jeg at varmepumpa kunne kobles mot tibber så jeg har prøvd det, og så er bilen koblet opp (S90 T8, så det er jo minimal lading og ingen stor belastning uansett…)

 

Det skal bli spennende å se når året er omme, men mtp at jeg egentlig ikke har gjort noe for å spare strøm synes jeg forskjellen i pris er stor!🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt så skal vel ikke Tibber gjette så mye lenger heller men bruke fjordårets forbruk i samme måned som estimert forbruk i år. Så om de "treffer" på estimeringen så er det jo fordi man har endt opp med å bruke like mye strøm i år denne måneden som i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Thorbjørn Akkurat. Derfor ble det også litt bom på oss, siden vi bodde hele desember på hytta i fjor, mens vi har vært borte snart en uke nå. Men nå flytter jeg tilbake på onsdag, fruen skal ha jula hos familien sin i Kirkenes, og da gidder jeg ikke gå til parken med mastiffen Khaleesi fire ganger til dagen, når jeg kan være på hytta og bare slippe henne ut døra. Og så får jeg endelig (for andre gang på 20 år...) min type jul: Sju slag (nytt i år er Mandals lokale juleøl Nua Svart Jul) og grillpølser. Og så "Hells Bells" utover fjorden for full guffe fra kinoanlegget med 14 høyttalere og fire suber for å ringe jula inn! 🤘

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 12.12.2022 den 8.23):

Jeg lurer jo på om de rett og slett ikke hadde tid, kassen tom og de MÅ gjøre noe for ikke å brekke ryggen momentant. Nå har de kjøpt seg en mnd ekstra men  resultatet blir det samme...

Ser sånn ut ja... https://www.nrk.no/vestland/omdommekrise-for-straumselskap_-_-difor-forlet-vi-tibber-1.16213906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.