Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tuya pærer fra Biltema?


Fermate

Anbefalte innlegg

Egentlig er jeg grundig lei både Zwave og Zigbee og når jeg bygger noe selv (som ikke går på batteri) foretrekker jeg WiFi.

 

Derfor plukket jeg med meg en "WiFi" pære fra Biltema i dag bere for å se hva det var for noe. Stod jo APP på pakken men jeg gadd ikke å intallere den en gang før jeg gikk på nett og søkte på Tuya API.
Aha, cload based.....hm.....hva med "Local API?"


Så fant jeg denne videoen på Youtube som viser hvordan en kan flytte devicer til local control i HomeAssistant.

 

ok Men hva med HomeSeer?

 

De har en Tuya plugin som er gratis for HS4, OK.

 

Her står det ihvertfall noe om det å legge til devicer lokalt:

https://docs.homeseer.com/products/software/plugins/tuya/enabling-local-control-for-your-tuya-devices?metadataLink=true

 

Men jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å grave meg ned i dette akkurat nå.

Da ville jeg heller spørre dere her på forumet (det er jo akkurat DET det er til :) ) først om noe allerede har gjort dette?

PS Jeg HAR søkt på forumet først men fant bare denne gamle postingen fra i fjor:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bunke av dem styrt av HA via Wifi, litt klønete å sette opp lokalt pga uthenting av koden. Men har vært rimelig stabilt og greit for meg. Gikk denne veien for å få satt dem opp. Dette fungerer også på cleveri/nedis fra Kjell.com og Nedis fra Jula. Vær oppmerksom på at vanlige wifi rutere for hjemmebruk ikke liker så mye mer enn 30-40 enheter tilkoblet. Blir fort mye med lyspærer.....

 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har testet ut bruk av mange lyspærer via Wifi, og det har i grunnen fungert rimelig stabilt. Jeg er vel oppe i 75 nå, og alle fungerer som de skal. Litt treghet innimellom, men ikke noe voldsomme greier.

Jeg har dog mesh-nettverk, med totalt 6 noder. Vet ikke om det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettverk er ikke bare nettverk. Man kan ha et godt nettverk uten at man vet det eller har lagt noe arbeid i det, eller man kan ha et dårlig nettverk selv om en har prøvd å unngå det. Det er mange variabler ute og går. Så det vil være umulig å kategorisk påstå at nettverk med mer enn X antall klienter er et problem.

 

For det kan gå helt fint og.

 

Men rent teknisk så har jo wifi den ulempen at det ikke mesher seg imellom. Har man da 60 pærer med wifi så har man og 60 klienter som skal prate med nærmeste basestasjon/aksesspunkt. I tillegg så går de fleste (om ikke alle) på 2.4GHz båndet som er ganske overbefolket i fra før. Så man må i så tilfelle tenke litt om man og kjører ZigBee, og kanskje planlegge litt i forhold til kanalbruk (dvs frekvens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettverket mitt ble iallefall helt stabilt når jeg gikk fra en sentralt plassert AP som hadde nesten 100 klienter, til at jeg delte det opp med 3 AP plassert utover huset. Spanderte ikke eget mesh nettverk til det. Men bruker de aller billigste ASUS ruterne som var å få tak i. Datamengdene er jo ganske begrenset men samtidighetsfaktoren blir ganske høy med mye klienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.