Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fjernstyre receiver


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Jeg har dedikert kinorom og holder på å flytte effektforsterkere, receiver mm over til naborommet hvor det skal plasseres i rack.

Blu-ray må jeg nesten ha i kinoen, men for å slippe å kjøpe masse ekstra lengre signalkabler (kjører 7.2.4 med effektforsterkere på samtlige kanaler så det blir noen kabler og kroner...) tenker jeg å la receiver stå i racket også..

Jeg har igrunnen bare én utfordring, og det er fjernstyring av receiver..

Receiveren er en Denon AVR-X5200W, men til min store fortvilelse er "ip-grensesnittet" alt for ustabilt... (BLDenon til hs3 mister støtt og stadig forbindelse, samme gjelder Denons egen app og enkle http-kall), så jeg må basere på noe annet.

Rwceiveren har "Remote input", antagelig en god løsning, men hva kobler en på der?

Tror også det er seriell på den, og med serveren like over er der en mulighet, men hva styrer jeg den med i tilfelle?

Er der noen som har forslag til best mulig måte å fjernstyre receiveren på?

Svært gjerne med integrasjon mot HS3..

I utgangspunktet kommer jeg nokså langt med volum- og kildevalg, men i og med at denne har Atmos og Atmos-upscaling skulle jeg gjerne hatt mulighet til å velge "video sound mode" også - dette lå dessverre ikke inn i Logitecs Harmony hub-software sist jeg sjekket... (har to Harmony hub, så det er en kriseløsning..)

Aller helst skulle jeg gjerne brukt den originale fjernkontrollen, men den går ikke igjennom leca, og hifi-klubben hadde ikke mulighet til å skaffe meg noe som passer receiveren, der var det Logitech som var anbefalingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke støtte for HDMI CEC på tv-en din?

Med Raspberry Pi og libccec kan du enkelt styre alle HDMI CEC kompatible enheter rett fra Pi-en.

Jeg har en "dum" forsterker med HDMI innganger, en RPi med Kodi og Domoticz (master), en RPi Zero med domoticz (slave), en PS3 og en Philips TV koblet til forsterkeren. Jeg kan styre alle disse rett fra Domoticz ved hjelp av CEC (jepp, selv PlayStation kan brukes med fjernkontrollen til tv-en). Philips tv-en støtter JointSpace JSON kall men dette funker dårlig og det er feks ikke mulig å starte tv-en fra standby med denne løsningen.

Problemet med å bruke kommandoen "cec-client" på en RPi som du bruker med feks Kodi er at du mister muligheten for å bruke fjernkontrollen til tv-en (CEC) mot denne enheten, så jeg har koblet til en Zero som kun kjører domoticz og libcec.

På Zeroen har jeg enkle pythonscript som feks skrur av eller på tv-en, justerer lyden etc.
Disse scriptene er lagt til som on/off action på brytere i domoticz (på zeroen).
På den vanlige RPi-en (master) har jeg brytere for å skru av og på tv-en, disse bryterne sender vanlige JSON kall til Zeroen (slaven) som igjen utfører CEC kommandoene.

Du behøver nødvendigvis ikke Domoticz på Zeroen, du kan også bruke SSH for å starte scriptene.

Denne kommandoen skrur av tv-en min: "echo 'standby 0' | cec-client -s"
Denne skrur av forsterkeren: "echo 'standby 5' | cec-client -s"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, bjwanvik skrev:

Receiveren er en Denon AVR-X5200W, men til min store fortvilelse er "ip-grensesnittet" alt for ustabilt... (BLDenon til hs3 mister støtt og stadig forbindelse, samme gjelder Denons egen app og enkle http-kall), så jeg må basere på noe annet.

Pokker! Jeg har en gammel AVR-3808i som har en ustabil nettverkstilkobling. Jeg hadde håpet (og regnet med) at de hadde fikset det i nyere versjoner.

 

6 timer siden, mk1 black limited skrev:

men det var veldig rart at Logitech ikke har lagt inn støtte for alt på receiveren, sikker på at du ikke skal sjekke det igjen?

Jeg kjenner meg igjen i situasjonen. Harmony støtter de fleste "vanlige" funksjoner. Men spesialfunksjoner er de ikke gode på...

 

Men derfor har vi iTach i tillegg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg antagelig kommer til å bruke Harmonyen uansett (da fortrinnsvis mot HS3) kan jeg alltids gjøre et nytt forsøk med den :)

Nå fant jeg antagelig en løsning som for meg antagelig er den beste her og nå :) Jeg var innom Clas Ohlson i kveld og kjøpte et adapter fra 2.5mm hun til 3.5mm han så jeg fikk kobla en "IR Booster" lånt fra den ene Harmony Hub'en i remote input på receiveren.

Har gjort noen forsøk, og er 90% sikker på at dette funker - kanskje er den bittelitt følsom, men receiveren reagerte ihvertfall ikke når jeg holdt for boosteren og pekte fjernkontrollen i nøyaktig samme retning.

Var usikker på om disse boosterne bare sendte eller om de også tok imot, og så langt har jeg inntrykk av at de tar imot også.

 

Da tror jeg faktisk jeg føler meg klar for å ta steget og flytte saker og ting - det tar nok "noen" timer :P Fortrinnsvis ønsker jeg å bruke BLDenon ifm Events i HS3, men jeg "må" ha mulighet til å endre lydmodus.. Atmos-upscaling er ikke alltid aktivert, av og til funker det dårlig også.. og på Netflix via Apple TV merker en hinsides stor forskjell på DD og DTS, men der må en jo prøve seg frem for å finne ut hva som er det riktige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det er mulig, men hvis både min 3808i og vesentlig nyere X5200W har samme problem, så tviler jeg på det hjelper, dessverre... :( 

Tja hvis jeg ikke så feil så er det ny FW fra Desember 2016 så aldri godt å si før man har sjekket. Måtte ha serie nr for å gå videre. På min Onkyo 3010 så fikset ny FW nett problematikken og en mye bedre løsning med casting av Spotify. Bare et forslag fra min side. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

OK, poeng til deg. Det er verdt å sjekke ut.

Har du en link? :) 

(Det har ikke vært noen tilgjengelig via receiveren på mange år)

Oppdatering via Reciveren fungerte ikke på den siste versjonen min heller. Måtte installere via USB. Google firmware reciver navn og modell så er du på rett spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går tok jeg steget fullt ut og flyttet forsterkere samt receiver og noen kilder inn i racket.

Skuffelsen var stor når det viste seg at IR-boosteren ikke ville fungere likevel! Faktisk fungerte ingen verdens ting, receiveren ville ikke på nett, Harmony Hub'en forsvant hver gang etter oppsett, så løsninga ble å gå fra rom til rom med fjernkontrollen til jeg fant riktig kilde (husket naturligvis ikke hvordan HDMI'ene var tilkoblet...)

I morges måtte jeg bare sjekke en ting, og det kan se ut til at nettverksproblemene ikke er så ille som først antatt... :) Det viste seg at receiveren var stilt inn på wi-fi (antagelig endret seg etter firmwareoppdatering), og når jeg stilte om til Ethernet fungerte det fint.

Testing over tid gjenstår for å se om det faktisk er blitt stabilt, men jeg ble straks mer positiv nå. (Hvis ikke står receiver 30cm fra server, som ihvertfall nå har en ledig seriell..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

IP viste seg å være like ustabilt som antatt...

Positiv overraskelse før helga@Moskus ; BLDenon kom akkurat med oppdatering hvor det støtter COM [emoji3]
Funker som fjell, dog ser jeg at det ikke nødvendigvis er praktisk med rs232 for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, bjwanvik skrev:

Positiv overraskelse før helga@Moskus ; BLDenon kom akkurat med oppdatering hvor det støtter COM emoji3.png
Funker som fjell, dog ser jeg at det ikke nødvendigvis er praktisk med rs232 for alle...

Er det DET den oppdateringen var?! Glimrende! :D

 

Jeg har tenkt å bruke en RS232-over-ethernet-via-RaspberryPi-løsning. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjwanvik skrev:

Interessant! Hvordan settes det opp fra den maskina som kjører hs3 og i BLDenon?

Jeg har ikke prøvd det med RS232 enda, men jeg kjører to RFXtrx'er på denne måten uten problemer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.