Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homely integration


kolaf

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, torhaala said:

Hei Ronniehl,

 

Har prøvd å komme igang med containeren din men sliter med at den går i en restart loop "exec /usr/local/bin/docker-entrypoint.sh: exec format error". Er dette noe jeg har fucket til med configen?. Kopierte inn eksempel configen i en yaml fil i config folderen.

   

Det kan virke som arkitektur-problem. Jeg skal endre bygg til å gå mot flere archs, tror jeg bare bygger for amd64 nå

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, torhaala said:

 

Ah ok - Dette kjører på en RPI4 så det kan godt være 🙂

Hvis du prøver å ta en ny pull nå av latest? Jeg la inn arm64 i tillegg til amd64 nå. Er mulig jeg må inn med enda flere, men vil ikke bygge for masse gamle arkitekturer 🙂

 

(mulig du må slette det gamle imaget med docker rmi først for å få riktig arkitektur)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Ronniehl said:

Hvis du prøver å ta en ny pull nå av latest? Jeg la inn arm64 i tillegg til amd64 nå. Er mulig jeg må inn med enda flere, men vil ikke bygge for masse gamle arkitekturer 🙂

 

(mulig du må slette det gamle imaget med docker rmi først for å få riktig arkitektur)

 

Får dette når jeg pullet imaget nå (på 'latest' tagen) "no matching manifest for linux/arm/v8 in the manifest list entries".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, torhaala said:

 

Får dette når jeg pullet imaget nå (på 'latest' tagen) "no matching manifest for linux/arm/v8 in the manifest list entries".

 

Så rart.. den er definitivt publisert: https://hub.docker.com/layers/yusijs/homely-mqtt/latest/images/sha256-3a801522b17085dcb2cb83a39c3b6b0e234a15efbcbfa05950c205ceeb97913b?context=explore

 

Har ikke laptopen i umiddelbar nærhet her, må nesten se i morgen. Mulig du kan ta en pull direkte på sha-referansen? 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, hjemmedude said:

Jeg bruker @kolaf s versjon enda og det funker bra. Må jeg kjøre din mqtt versjon via docker? Eller finner jeg det via HACS? 
Hadde litt problemer ed å få installert docker på win10 PC, gammel maskinvare tror jeg ødelegger. 

 

Docker eller node nå, men må kjøres som ekstern tjeneste. Jeg har lite erfaring med python, og jeg har allerede drøssevis av custom integrasjoner jeg har laget selv som kjøres i docker, så det ble den enkleste løsningen for min del. 

 

Edit:

Ser for meg å bygge den som en addon etterhvert, det vil forenkle prosessen for de som kjører på rpi og andre installasjoner med addon-store. Jeg har bare ikke mulighet til å teste det siden min installasjon kjører i, you guessed it, docker 😅

Endret av Ronniehl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Ronniehl said:

Publisert ny nå, måtte visst spesifisere v8..

 

Takk for alt arbeidet Ronnie. Sliter desverre litt fortsatt her >.<

 

Istedenfor å bruke portainer har jeg nå kjørt det direkte med docker via ssh for å få litt mer feedback.

Slettet imagene og pullet dem på nytt via :latest og @sha256:13edfe1f501e3c6084c48796d7aafdbf8ace5c70d6a2a0d14a5261cfc4b61208 (linux/arm64v8)

 

Når jeg spinner opp compose filen med :latest får jeg som nevnt 'no matching manifest for linux/arm/v8 in the manifest list entries', men når jeg bruker sha256 direkte får jeg 'The requested image's platform (linux/arm64v8) does not match the detected host platform (linux/arm/v8) and no specific platform was requested'.

 

Så det kan se ut som det er 'linux/arm/v8' som mangler fra arkitekturen og ikke 'linux/arm64v8'? Er dette noe 32bit vs 64bit issue? Jeg dobbeltsjekket RPI'en med 'uname -m' som viser 'aarch64' så det burde ikke være det?

 

Docker v24.0.2 / compose v2.18.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, torhaala said:

Så det kan se ut som det er 'linux/arm/v8' som mangler fra arkitekturen og ikke 'linux/arm64v8'? Er dette noe 32bit vs 64bit issue? Jeg dobbeltsjekket RPI'en med 'uname -m' som viser 'aarch64' så det burde ikke være det?

 

 

Jeg forsøkte å publisere kun arm nå, uten 64 - kan du teste det? Jeg har ikke en ledig pi4 å teste på, så får ikke verifisert 🙈

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Ronniehl said:

 

Jeg forsøkte å publisere kun arm nå, uten 64 - kan du teste det? Jeg har ikke en ledig pi4 å teste på, så får ikke verifisert 🙈

 

Nå kan jeg pulle :latest tag'en uten problemer, når jeg får noen minutter tester jeg containeren også.. men so far so good 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, torhaala said:

 

Nå kan jeg pulle :latest tag'en uten problemer, når jeg får noen minutter tester jeg containeren også.. men so far so good 🙂

 

Spoke too soon >.<

 

Tilbake til "exec /usr/local/bin/docker-entrypoint.sh: exec format error" nå, selv om docker ikke klager på arkitekturen som tidligere (den puller linux/arm/v7).

 

Men kanskje det er problemet? v7 er vel 32bit mens v8 er 64bit (rart docker ikke klager som tidligere)

 

Edit: klarer ikke google meg frem til mye matnyttig informasjon her. Virker som linux/arm/v8 skulle vært ett alias til linux/arm64 eller linux/arm64/v8

Endret av torhaala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, torhaala said:

 

 

Men kanskje det er problemet? v7 er vel 32bit mens v8 er 64bit (rart docker ikke klager som tidligere)

 

Edit: klarer ikke google meg frem til mye matnyttig informasjon her. Virker som linux/arm/v8 skulle vært ett alias til linux/arm64 eller linux/arm64/v8

 

Skikkelig rart.. jeg publiserer både arm64 (aka arm64v8) og arm (arm32v7). Jeg må se litt mer på disse plattformene seinere, er vel bare ett flagg som må tweakes. 

Jeg prøvde meg igjen nå med qemu, kan du teste @torhaala? Hvis ikke må jeg prøve å få opp en rpi4 jeg kan teste med 😅

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp! En liten oppdatering her:

- Har fått det til å virke mot arm32 nå (raspberry pi f.eks)

- Håndterer alarm-state endringer via websockets nå (dette var kun via polling før, ungene begynte endelig på skolen så jeg kunne herje med alarm av / på og teste!)

 

Publisert under yusijs/homely-mqtt:latest

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at enheten "Gateway" finnes i HA, men den oppdaterer seg ikke til tross for at HA ser en payload med f.eks. "disarmed". Slettet den derfor i håp om at den automagisk skulle gjenoppstå, men dengang ei.

 

Noen tips for å få denne på plass igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt pull av :latest? Den gjorde ikke det før, men nå gjør den det (hos meg iallefall). Kan du evt ta ut loggen fra containeren og sende meg på dm? 

 

Edit: Leste på ny nå, du har fjernet hele enheten 😄 Du kan sette data.reset til "true" i config-filen og restarte containeren, da vil den opprette alt på ny. Jeg skal gjøre en endring som gjør det automatisk, jeg deaktiverte det for jeg mista entiteter i hytt og pokker før når jeg begynte å skrive programmet.

Endret av Ronniehl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Testet yusijs/homely-mqtt:latest. Usikker på om jeg kjører dette riktig. Har satt det opp mot MQTT (core-mosquitto) plugin i Home Assistant. Denne har en auto-discovery som oppdager utstyret og legger det inn automatisk. Supert, men får dessverre en feilmelding om at "Oppdaget entiteter med navn som starter med enhetsnavnet, Dette slutter å fungere i versjon 2024.2.0. Vennligst løs dette før du oppgraderer." Er det bare jeg som opplever dette?

 

Jørgen

Skjermbilde 2023-08-20 kl. 21.22.44.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda @jorgenbl - jeg skal se på om jeg kan finne en måte å gjøre det valgfritt på med navne-prefixet. Jeg la det inn for det var utrolig vanskelig å skille dem når jeg fikk motion_1 til motion_8, så jeg la på navnet som prefix for å gjøre det enklere. Ikke bra om det skal lage problemer i fremtiden, skal finne en løsning på det iallefall! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en midlertidig feil der MQTT rapporterer alle device har navnkonflikt pga device navn er brukt som prefix. Dette er noe som man er bedt om å ignorere, det påvirker ikke system eller devices og det er noe det jobbes med å løse

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, borg1n said:

Det er en midlertidig feil der MQTT rapporterer alle device har navnkonflikt pga device navn er brukt som prefix. Dette er noe som man er bedt om å ignorere, det påvirker ikke system eller devices og det er noe det jobbes med å løse

 

Som bruker kan du kanskje ignorere dette, men utviklere av mqtt plugins må gjøre endringer. Man blir bedt om å ignorere dette hvis det gjelder Zigbee2mqtt osv, av utviklerene deres, da de vil ha endringene på plass før endringen går live i Home Assistant.

 

BalleClorin linket en god oppsummering (fra Z2M):

"The change states that MQTT should not provide the device name in the entity names that are attached to the device. So if your upstream MQTT provider is supplying a device name inside the entity name, they should stop providing that information. They should only provide the device name to the device, not the entity."

 

Når det er sagt så vil det nok fungere etterpå uten endringer, men man vil ende opp med en del duplicate entities.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.