Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Viftestyring som starter vifte hvis utetemperatur er høyere enn innetemperatur (differensial)


eehgil

Spørsmål

Artig forum! Jeg har ingen erfaring med hjemmeautomasjon, men har grunnleggende forståelse for generell elektro og automasjon (er maskinist på båt).

 

Spørsmål: Noen som har tips til enten helt ferdige produkter, eller en måte å lage til, en styring som starter en vifte basert på differensialtemperatur mellom to temperaturfølere?

 

Det perfekte hadde vært en "dings" med inngang for to analoge temperaturfølere, og ferdig med utgang som kan forsyne en vifte direkte. Gjerne med mulighet til å stille viftehastighet. Mulighet for å lese av hvilke temperaturer følere måler hadde også vært fint. Men jeg kan også være åpen for å bygge noe med en ekstern kontaktor for å forsyne selve viften(e). Budsjettet er absolutt begrenset.

 

Bakgrunn: Jeg har nettopp bygd en isolert hobbygarasje i plasstøpt betong. Ca 1/3 er under bakkenivå. Ca 100m2, ca 3,6m takhøyde. Den er isolert på utsiden av betongen. Som jeg egentlig viste, men som jeg nå ettertrykkelig har fått bekreftet, så har all denne betongen på innsiden av isolasjonen en enorm evne til å magasinere temperatur - i både positiv og negativ forstand. Jeg fikk f. eks montert porter etter en lengre kuldeperiode, hvor det etterpå slo om til mildvær. Tror det gikk en uke før jeg faktisk hadde plussgrader inne i garasjen.

 

 

Planen er å montere en LL-varmepumpe for å holde en jevn temperatur i bygget, men med tanke på den siste tids strømpriser og en erkjennelse av at dette bygget sannsynligvis en veldig stor del av tiden vil stå ubrukt, så vurderer jeg andre alternativer evnt. tillegg til denne varmepumpen.

 

Tanken var om jeg får til en styring som starter en vifte (evnt. flere vifter) som suger uteluft inn dersom f. eks utetemperatur er 2 grader høyere enn temperaturen inne i garasjen (og gjerne holder viften gående f. eks to timer etter at temperaturdifferansen er utjevnet) - så vil jeg da kunne utnytte varme tider på døgnet / varme dager til å varme opp garasjen.

 

Litt på siden av hovedspørsmålet:

Fuktkontroll. Er det noen som har god greie på fukt/kondensproblematikk? En av utfordringene jeg ser er at, spesielt om sommeren, jeg ofte kan risikere at utetemperaturen stiger raskt og blir (mye) høyere enn temperaturen inne i garasjen. Når da varmere uteluft kommer inn i garasjen kan jeg få kondenseringsproblematikk på flater som har lavere temperatur enn uteluften? Er det noen tommelfingerregler her? I mitt hode høres det viktigst ut at innetemperatur er noen få grader varmere enn utetemperatur? Dvs. at når det er skikkelig kaldt om vinteren kan man ha det kaldt også inne, uten noen fare. Mens om sommeren må man ha det varmere. Men jeg har hørt noen si at man bør ha over 15 grader (?) inne for å unngå kondens?

På forhånd tusen takk for svar og innspill.

20230108_143949.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
eehgil skrev (2 timer siden):

Det perfekte hadde vært en "dings" med inngang for to analoge temperaturfølere, og ferdig med utgang som kan forsyne en vifte direkte. Gjerne med mulighet til å stille viftehastighet. Mulighet for å lese av hvilke temperaturer følere måler hadde også vært fint. Men jeg kan også være åpen for å bygge noe med en ekstern kontaktor for å forsyne selve viften(e). Budsjettet er absolutt begrenset.

Hvis dette er det perfekte, og du har lyst til å lodde og programmere det, så er det egentlig bare å gi gass. Du trenger en ESP32, et par eksterne temp-sensorer og prøve å finne en vifte som lar seg styre med PWM eller noe slikt.

 

Her er i forumet er vi jo i smarthusverdenen, der de fleste av oss har systemer som håndterer reléer, dimmere, temperatursensorer, garasjeporter, etc.

Jeg hadde selvfølgelig løst det der. Et par billige temperatursensorer og noen enkle regler i HomeSeer, HomeAssistant, Homey eller tilsvarende, og du er ferdig. Men alle smarthussystemer har en lærekurve, og tar tid å komme inn i.

 

 

... og velkommen, forresten! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det baller lett litt på seg men oppgaven er jo enkel nok. Jeg ville angrepet det slik:

Så må du ha noe å styre sakene med. Shelly har noe innebygget automatikk men den kjenner jeg ikke stort til annet enn at der er uketimer og noe mer.

 

En Raspberry Pi (om du får tak i det for tiden...) eller noe annet som kjører Mosquitto og f.eks. Node-Red så er det enkelt å lage automasjon, datalogging og annet.

 

Shelly kan styres via app (den har jeg aldri brukt så vet lite om den) eller MQTT. MQTT er et supert bindeledd mellom IoT enheter.

 

De MÅ ha nett på et eller annet vis tilgjengelig siden Shelly/MQTT trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Morsomt prosjekt og bra prosjektbeskrivelse.

 

Flere måter å løse det på (som over) og du kommer til å lære masse underveis. 

 

En Raspberry Pi med HomeAssistant OS og 2x DS18B20 (+ en 4.7k Ohm motstand) og et rele som kobles direkte til GPIO portene på Raspberry'en så har du en god start. Når du etterhvert får deg LL varmepumpe, så ville jeg sjekket om det finnes en standardintegrasjon mot HomeAssistant (som feks Mitsubishi Kaiteki har) så har du full kontroll på denne også gjennom samme grensesnitt.

 

Tipper det viktigste er å få et oppsett tilsvarende noe som bekrives her til å fungere, du kommer uansett til å ønske å redesigne og sikkert endre teknologi etterhvert som du blir mer kjent med mulige løsninger og deres pros/cons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.