Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilken controller skal jeg velge til mitt nye hus.


RoRy

Spørsmål

Har prøvd å lest meg opp på Hjemmeautomasjon men blir ikke så mye klokere...

 

Holder på med ny bolig i disse dager og må vel snart bestemme meg for hvilket system jeg skal gå for.

 

Har vel bestemt at Z-wave er greia for meg og skal ha en Controller som snakker med disse, men også andre "plugins" er velkommen

 

Brann, vannlekasje og innbruddsvarsling er vel det man har mest bruk for, men generell automatisering av bolig og garasje er vel også en grei ting å ta med seg.

Det jeg har i dag som forhåpentligvis kan kobles til er flere hikvisjon kamera og ID-lock låser og noen få telldus greier.

 

Har skjønt at det er Homeseer som er greia, men i og med at jeg ikke skjønner det døyt når det kommer til programering, det vil si at et script ser helt kinesisk ut for meg!!

Og det er vel ikke mulig å få kjøpt ferdige "program" til Homeseer så man kan "klikk, flytt, start og stopp" for å få ting til å funke med tanke på automatisere boligen.

 

Homeseer (Det jeg gjerne skulle satset på, men må innse mine begrensinger!!)

Fibaro HS2  

Futurehome  (Lite firma, holder dem ut eller detter dem fra..)

Indigo (Har Mac)

Nexa bridge (Virker litt jalla uten at jeg har peil.)

Andre som er like bra eller bedre

 

Fint om det er på norsk, utseende spiller mindre rolle, men at det er lettvint, virker og er stabilt er et krav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
4 timer siden, RoRy skrev:

Det ble win 10 entreprise, da jeg uanstrengt ikke måtte betale noe for det. Gratis er Gratis1f609.png

 

Da ble det en dedikert smarthus-pc fra 2014 til kr 1600,-

Dell Optiplex 7010 i5-3470 8GB RAM med 1tb hardisk og 24" skjerm.  Det skulle vel holde en stund... tror jeg..

 

Kjører 7010 som hoved pc Hjemme. Burde holde i lange baner og vel så det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvilke sensorer av typen røykvarsler, multi, vannlekasje og for dør/vindu finnes med "wired" strømforsyning?

 

Tips til autolås for terassedører.

 

Holder det med en multisensor i et rom på 9,5x6meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, RoRy skrev:

røykvarsler

Popp sine

 

10 timer siden, RoRy skrev:

multi

Aeon labs

 

10 timer siden, RoRy skrev:

vannlekasje og for dør/vindu

Ingen...?

 

 

10 timer siden, RoRy skrev:

Tips til autolås for terassedører.

Nei. ;)

 

10 timer siden, RoRy skrev:

Holder det med en multisensor i et rom på 9,5x6meter?

Det kommer an på formålet. Hvis du står helt i andre enden er det mulig multisensoren vil slite litt med bevegelsesdeteksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 hours ago, RoRy said:

Hvilke sensorer av typen vannlekasje finnes med "wired" strømforsyning?

 

 

Fibaro sin flood-sensor kan kobles til ekstern strømforsyning (12v, følger ikke med) sensor og tamper-alarm.

 

edit: Forøvrig så stemmer dette med Enterprise-lisenser, at det er en piratkopiert lisens. - Enterprise-lisenser er kun gyldige med aktiv SA-avtale (support agreement) med Microsoft gjennom volumlisensiering, og de går ikke an å oppgradere til nye versjoner som f.eks Creators Update som kom nå.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så da har popp røykvarsler og fibaro flood 12v mens aeons lab har 5v..

 

Det hadde vært enkelt å ha en 12v forsyning, trekkerør fram til/mellom de enkelte sensorene.

Men hvis man trekker 4 ledere så løser vel det både 5v og 12v forsyning. Men da må man vel faktisk ha vanlige koblingsbokser på hvert punkt.

 

Bør vel vurdere det nå når jeg først skal i gang med det elektriske..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.