Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilken controller skal jeg velge til mitt nye hus.


RoRy

Spørsmål

Har prøvd å lest meg opp på Hjemmeautomasjon men blir ikke så mye klokere...

 

Holder på med ny bolig i disse dager og må vel snart bestemme meg for hvilket system jeg skal gå for.

 

Har vel bestemt at Z-wave er greia for meg og skal ha en Controller som snakker med disse, men også andre "plugins" er velkommen

 

Brann, vannlekasje og innbruddsvarsling er vel det man har mest bruk for, men generell automatisering av bolig og garasje er vel også en grei ting å ta med seg.

Det jeg har i dag som forhåpentligvis kan kobles til er flere hikvisjon kamera og ID-lock låser og noen få telldus greier.

 

Har skjønt at det er Homeseer som er greia, men i og med at jeg ikke skjønner det døyt når det kommer til programering, det vil si at et script ser helt kinesisk ut for meg!!

Og det er vel ikke mulig å få kjøpt ferdige "program" til Homeseer så man kan "klikk, flytt, start og stopp" for å få ting til å funke med tanke på automatisere boligen.

 

Homeseer (Det jeg gjerne skulle satset på, men må innse mine begrensinger!!)

Fibaro HS2  

Futurehome  (Lite firma, holder dem ut eller detter dem fra..)

Indigo (Har Mac)

Nexa bridge (Virker litt jalla uten at jeg har peil.)

Andre som er like bra eller bedre

 

Fint om det er på norsk, utseende spiller mindre rolle, men at det er lettvint, virker og er stabilt er et krav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
15 minutter siden, RoRy skrev:

Homeseer (Det jeg gjerne skulle satset på, men må innse mine begrensinger!!)

Neida, det går bra. Kjør på! ;)

Vi er jo her! Så bare begynn lesingen! :P 

 

15 minutter siden, RoRy skrev:

Fibaro HS2  

Fibaro sine fungerer fint opp til en viss størrelse. Og har problemer med 433 MHz utstyr, og litt begrenset på 3. parts integrering.

 

15 minutter siden, RoRy skrev:

Futurehome  (Lite firma, holder dem ut eller detter dem fra..)

FutureHome har jeg troen på, men ikke nødvendigvis til gjennomsnittsbrukeren på dette forumet. Hvis du vil gjøre større ting og automatisere mer, så kommer du til kort med FutureHome tror jeg. Men at FutureHome ikke overlever er ikke en bekymring, iallfall ikke de nærmeste årene. FutureHome bruker Z-wave, så det er bare å bytte controller senere.

 

Med FutureHome får du mye ut av esken. Det er bare det at hvis du vil velge noe mer enn det som er i den esken, så vil noe være mulig med en del "hacking" mens annet er umulig.

 

15 minutter siden, RoRy skrev:

Indigo (Har Mac)

Hører jeg gode ting om. Det er riktignok fra @iblis, så han for stå for det. ;)

 

15 minutter siden, RoRy skrev:

Nexa bridge (Virker litt jalla uten at jeg har peil.)

Også her får du en del ut av esken, og den esken er billigere.

 

15 minutter siden, RoRy skrev:

Andre som er like bra eller bedre

Du kan installere Domoticz eller OpenHAB på en Raspberry Pi, og har da gode (og tilnærmet gratis) oppsett. Men du betaler istedenfor med tiden du bruker på konfigurasjon.

 

Hvis norsk er et krav, så er det vel bare FutureHome eller Home Control (som foreløpig ikke støtter Z-wave, iallfall ikke enda) som er aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker Vera plus og er veldig fornøyd. Veldig enkelt å sette opp å få ting til å funke. Det er dog noe begrenset iforhold til scene byggeren, men holder for enkle / halv komplekse ting. Vil du gå (og det vil du etterhvert) mer avansert, kan du få til nesten alt med PLEG, evt. Lua.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
33 minutter siden, Moskus skrev:

Neida, det går bra. Kjør på! ;)

Vi er jo her! Så bare begynn lesingen! :P 

Datt av midt på side 2?

33 minutter siden, Moskus skrev:

 

Fibaro sine fungerer fint opp til en viss størrelse. Og har problemer med 433 MHz utstyr, og litt begrenset på 3. parts integrering.

 

FutureHome har jeg troen på, men ikke nødvendigvis til gjennomsnittsbrukeren på dette forumet. Hvis du vil gjøre større ting og automatisere mer, så kommer du til kort med FutureHome tror jeg. Men at FutureHome ikke overlever er ikke en bekymring, iallfall ikke de nærmeste årene. FutureHome bruker Z-wave, så det er bare å bytte controller senere.

 

Med FutureHome får du mye ut av esken. Det er bare det at hvis du vil velge noe mer enn det som er i den esken, så vil noe være mulig med en del "hacking" mens annet er umulig.

Men det funger på de mest vanlige?  f.eks. 433 Mhz 

33 minutter siden, Moskus skrev:

 

Hører jeg gode ting om. Det er riktignok fra @iblis, så han for stå for det. ;)

 

Også her får du en del ut av esken, og den esken er billigere.

 

Du kan installere Domoticz eller OpenHAB på en Raspberry Pi, og har da gode (og tilnærmet gratis) oppsett. Men du betaler istedenfor med tiden du bruker på konfigurasjon.

Som sagt, det jeg ser av OpenHAB er nesten totalt uforståelig.

33 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis norsk er et krav, så er det vel bare FutureHome eller Home Control (som foreløpig ikke støtter Z-wave, iallfall ikke enda) som er aktuelle.

 

 

Støtter Futurehome, Fibero, Indigo, Nexa bridge eller Vera overvåkningskamera?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
32 minutter siden, Bananfluen skrev:

Jeg bruker Vera plus og er veldig fornøyd. Veldig enkelt å sette opp å få ting til å funke. Det er dog noe begrenset iforhold til scene byggeren, men holder for enkle / halv komplekse ting. Vil du gå (og det vil du etterhvert) mer avansert, kan du få til nesten alt med PLEG, evt. Lua.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Så var det dette med script og greier, Lua= totalt uforståelig..

 

Skal se litt på Vera pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Man trenger ikke bruke script i homeseer.

Vil det si at man kan få til enkle og kanskje litt mer avanserte scener uten noen form for dataprogrammering men via "ferdige bokser" med enkle valg ala "av eller på, velge til eller fra"

 

Så hvis man følger det som Homeseer-skolen forklarer så kan man få til enklere scener for automatisering av en bolig ala det Fibero/Futurehome gjør? Selv om det kanskje er litt mer tungvindt med Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil påstå at HomeSeer vil fungere bra til å automatisere hjem uten at man har noe kunnskap om scripting.

Jeg har brukt HomeSeer i over et år nå, kan ikke scripte og har heller ikke hatt bruk for det.

 

Hvis du tenker ut hva du ønsker å automatisere, så kan noen her med HS erfaring fint svare på om det er mulig eller ikke uten scripting. Jeg er rimelig sikker på at hvis du vil noe HomeSeer ikke kan, så vil ikke noen av de andre klare det heller. 

Jeg gikk selv fra Domoticz til HomeSeer og er veldig fornøyd med å kontrollere Zwave og Nexa enheter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Man trenger absolutt ikke scripte for å bruke HomeSeer. Den innebyggede logikken i HS3 er tilstrekkelig for det aller meste, vil jeg påstå. I tillegg finnes det mange tredjeparts plug-ins som utfyller HS. Noen av disse utvider HS3's funksjonalitet enda mer, andre oppretter støtte for spesifikke komponenter (styre Sonos-komponenter, hente været fra yr.no, etc, etc).

 

Jeg er ikke i samme liga som HS3-tungvekterne her inne, men jeg tør påstå at jeg etter hvert har et relativt omfangsrikt oppsett - bruker ingen script. Når det er sagt, så er det ikke hokus-pokus å implementere et script heller. Script er alt fra 1-linjers snutter, til 15000 linjers programmer. Det viktigste poenget ift scripts og HS3 er at man har muligheten. Hvem vet hva du ønsker å gjøre om 2 år.

 

3 timer siden, RoRy skrev:

Vil det si at man kan få til enkle og kanskje litt mer avanserte scener uten noen form for dataprogrammering men via "ferdige bokser" med enkle valg ala "av eller på, velge til eller fra"

Så dermed er svaret "ja".

 

3 timer siden, RoRy skrev:

Så hvis man følger det som Homeseer-skolen forklarer så kan man få til enklere scener for automatisering av en bolig ala det Fibero/Futurehome gjør? Selv om det kanskje er litt mer tungvindt med Homeseer.

Vel, man starter med det som HomeSeer-skolen forklarer. Uken etter bygger man videre selv. Derfra er det ingen vei tilbake.. :)

 

1 time siden, TropiskNektar skrev:

Jeg gikk selv fra Domoticz til HomeSeer og er veldig fornøyd med å kontrollere Zwave og Nexa enheter :) 

Det TN nevner er viktig - støtte for flere protokoller. Jeg er også veldig fornøyd med å slippe å kjøpe z-wave for å måle temperaturen i et rom. Da er det fint med målere til 149,- på Clas Ohlson. Samtidig er jeg veldig fornøyd med å kunne bruke z-wave til for eksempel lys og andre ting der det gir mening å bruke z-wave. Støtten for flere protokoller er viktig, og et godt argument for HS.

 

Uansett så er det en håpløs oppgave å velge system. Alle har jo vært der, personlig var jeg der for ikke lenge siden. Problemet, og det ser man egentlig ikke før etterpå, er at man har jo ikke forutsetningene for å gjøre gode valg før man har forsøkt dette en stund. Og det har man ikke før man faktisk har gjort valget, og kommet i gang. I møte med slike paradokser er det bare én regel som gjelder, og det er samme regel som gjelder på biltur når du ikke er helt sikker på hvor du skal: Alltid ta valg som fører til flere valg. Aldri velg blindveier som gjør at du må rygge for å komme videre. Ingen liker å rygge. Det går ikke fremover når man rygger...

 

En fordel med for eksempel FutureHome, slik jeg ser det, er at de støtter komponenter fra flere produsenter. Dermed kan du gjenbruke ting dersom du skulle ville bytte ut kontrolleren etter en stund. I tillegg tilbyr de full installasjon, så vidt jeg forstår. Ulempen er jo fleksibiliteten og mulighetene. HS3 har nok en høyere terskel enn f.eks FutureHome og Fibaro, men til gjengjeld mer fleksibilitet.

 

Jeg har ingen problemer med å anbefale HomeSeer, fordi jeg bruker det selv, og er fornøyd. Men jeg hadde jo kanskje vært veldig fornøyd med både Fibaro og FutureHome også, det tør jeg ikke spekulere i.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Okei, da har vel jeg misforstått litt rundt Homeseer, noe jeg også får inntrykk av når jeg nå har lest igjennom "Skolen" litt mer nøye.

 

Så Homeseer kan settes opp av en uten peil og null forståelse på dataprogrammering, men har god praktisk forståelese?

 

Hvilken bør jeg evt. gå for, HS3 eller HS3 pro?

Men hva trenger man da egentlig, en rimelig pc, hvilken type? og hvor liten/rimelig kan den være.

Hvilke Plugins må man ha ?, Z-wave og  Rfxcom holder i første omgang..

Andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom du går for HomeSeer, anbefaler jeg deg å kjøpe HStouch samtidig. I PRO-utgaven får du begge deler. Det er store rabatter å hente til ulike tidspunkt på året. Pleier det ikke å komme en 50%-kampanje før sommeren, sånn i mai ca? Jeg kjører HS3 på en dedikert PC. Andre, som Moskus, kjører HS3 på en virtuell maskin på server. Det er også mulig å kjøpe Hometroller-bokser, med HS ferdig installert.

 

Du trenger også interface mot ulike nettverk, for eksempel UZB-1 (eller alternativer) for z-wave, rfxtrx433e for 433 MHz-båndet.

 

Plug-ins: Ja, i alle fall z-wave og RFXCOM, deretter etter behov, egentlig.

 

Og, ja, HomeSeer kan settes opp av en (nesten) uten peil, men det er en terskel. Slik er det jo med alle softwarepakker man ikke har brukt før. Man må bli litt vant til det, men det går mye fortere enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 hours ago, RoRy said:

Støtter Futurehome, Fibero, Indigo, Nexa bridge eller Vera overvåkningskamera?

Kan svare for indigo.

Støtter overvåkningskamera via diverse plugins, bruker selv Securityspy på macen som er fullt støttet via plugin. 

Støtter z-wave ut av boksen, rfxcom som plugin, trenger selvsagt interface samme som homeseer.  Bruker Aeotec Gen5 og rfxtrx433e selv. 

Indigo  krever lite for å kjøre, dvs samme hvilken bare den støtter Mac OS X 10.7.5 (Lion) eller høyere.

Plugins er gratis.

Stabilt system

Indigo krever ingen form for programmering for å få ting til å fungere.  Men det krever at du lærer deg å sette opp  triggers/conditions/actions.

Samme som homeseer egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
39 minutter siden, RoRy skrev:

Da blir det Homeseer Pro. 

 

Hvor får man kjøpt rimelige og gode "interface" til Z-wave og rfxtrx433e ?

 

win 7 pro eller win 10 Enterprise? 

Hvorfor entreprise?

Begge funker vel greit nok dog.

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/el-produkter/sterkstrom/usb-kontroll/rfxtrx433e-usb-kontroller-p88433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Helv.... Prøver å betale Homeseer men får det ikke til hverken med paypal eller visa. får bare opp to feilmeldinger "This transaction cannot be processed." og "This transaction has been declined"

Noen tips!

 

...Og det er penger på konto, og nå har jeg også prøvd et tredje kort.....!

 

Har bestilt uzb1 og rfxtrx433e på Tronika nå nettopp, og det funket greit å betale via paypal...

Endret av RoRy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, RoRy skrev:

Helv.... Prøver å betale Homeseer men får det ikke til hverken med paypal eller visa. får bare opp to feilmeldinger "This transaction cannot be processed." og "This transaction has been declined"

Noen tips!

 

...Og det er penger på konto, og nå har jeg også prøvd et tredje kort.....!

 

Har bestilt uzb1 og rfxtrx433e på Tronika nå nettopp, og det funket greit å betale via paypal...

Må du skrive inn postadresse et sted? Kan være at du må skrive amerikansk format for at det skal gå gjennom... Send de en epost, eller legge en post på HS-forumet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 timer siden, RoRy skrev:

Helv.... Prøver å betale Homeseer men får det ikke til hverken med paypal eller visa. får bare opp to feilmeldinger "This transaction cannot be processed." og "This transaction has been declined"

Noen tips!

 

...Og det er penger på konto, og nå har jeg også prøvd et tredje kort.....!

 

Har bestilt uzb1 og rfxtrx433e på Tronika nå nettopp, og det funket greit å betale via paypal...

Måtte prøve igjen i dag...  Og jaggu, nå gikk handelen igjenom?

 

Da gjenstår det bare å få lastet ned å få koblet opp, når diverse devicer dukker opp☺

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den ‎30‎.‎04‎.‎2017 klokken 1.08, Evelen skrev:

Jo. Hvis du bruker tilgjengelighetsverktøy 

... men ikke formelt sett lovlig.

 

Jeg ville gått for Windows 10 med en gang, så slipper man å gjøre noe når support for Win7 legges ned. Husk det er en server, den skal svive i mange år. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg mente egentlig å kjøpe pro for å oppgradere for å sitte igjen med en Windows 10 pro fremfor en Windows 10 Enterprise. Dette da Enterprise ofte ikke er like langtlevende gratis.

F.eks Windows 7 enterprise kunne ikke oppgraderes til windows 10 gratis. Derfor ville jeg kanskje gått for pro med tanke på neste versjon av windows.

 

Når det er sagt, Windows 10 Enterprise har faktisk en del ekstrafunksjonalitet, f.eks applocker og app-v, + en den andre ting, jeg kan ikke se for meg særlig mye bruk av dette hjemme i stua dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det ble win 10 entreprise, da jeg uanstrengt ikke måtte betale noe for det. Gratis er Gratis?

 

Da ble det en dedikert smarthus-pc fra 2014 til kr 1600,-

Dell Optiplex 7010 i5-3470 8GB RAM med 1tb hardisk og 24" skjerm.  Det skulle vel holde en stund... tror jeg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, RoRy skrev:

Det ble win 10 entreprise, da jeg uanstrengt ikke måtte betale noe for det. Gratis er Gratis1f609.png

Kanskje litt sent nå men, til Info: Enterpirse volum lisenser er, etter det jeg er fortalt, kun gyldige så lenge de har kontakt med lisensserver eller domenet av og til (tror det var hver 6. eller 9. måned).

Det kan være de er lisensiert med Perpetual lisens, men den er avhengig av at volum lisensavtale vedlikeholdes hos de du kjøpte maskinen fra.

Tror heller ikke de normalt kan overføres til ny eier, så lisens kan være å regne som ugyldig...

 

Er ikke selv en "lisensmann" men vet at Windows Enterprise lisenser kan være noe rot...

Ref: https://community.spiceworks.com/topic/1811802-standalone-windows-10-enterprise-without-sa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.