Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Plante vanner / varsler


Evelen

Anbefalte innlegg

Ja, nå har til og med min tredje begynt å røre seg. Jeg tørket skikkelig av "målepinnen" og testet den på karsen som 5-åringen kom hjem med. Og vips! Fine

 

 

Tidligere karser har hatt en tendens til å bli litt tørre.... men nå skal det vannes! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter vasking og avtrøking, nei, samme som før, sakte men sikkert opp til 99% så holder den seg der ...

Skal prøve en ny sensor etterhver, har jo to ubrukte.

(Er det noe hensikt å endre kanal eller noe fysisk på slike om man har flere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Evelen skrev:

etter vasking og avtrøking, nei, samme som før, sakte men sikkert opp til 99% så holder den seg der ...

Skal prøve en ny sensor etterhver, har jo to ubrukte.

(Er det noe hensikt å endre kanal eller noe fysisk på slike om man har flere?)

Når du har flere må alle være på egen kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ah, ja, da så.

 

Jeg har nå hatt dem en stund, og jeg må si at det er veldig praktisk. Bruker det nå til å vurdere om plenen trenger vanning (automatisk, selvfølgelig), en blomsterkasse, samt 5 åringens karse lever enda! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vannet planten i dag og den ble straks mye tørrere :P

Velvel, nå har jeg omsider satt en ny sensor i potta så da får vi se om den virker bedre.

chart.png

 

EDIT: Den nye virket ikke de spor bedre, rett opp på 99% og blir der ...

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
On 5/23/2016 at 18:45, lilfire said:

Mener at det er Opus eller LaCrosse

 

Jeg har begge på ser jeg...

 

On 5/15/2016 at 15:23, lilfire said:

Bert sine ord :)

This soil moisture sensor is supported in HS3 version 30.0.0.21 and RFXtrx433E-FW226, RFXtrx433-FW76/176, RFXrec433 FW76

 

On 5/23/2016 at 18:45, lilfire said:

Mener at det er Opus eller LaCrosse

 

Jeg har begge på ser jeg...

 

On 5/23/2016 at 20:28, Moskus said:

Ja, man må visst ha på begge, og bruke Firmware Type 2 (eller var det E).

 

Hm. Dette får jeg ikke til.

Siste type 2 firmware. Satt på kun Opus og LaCrosse. Sensoren blinker blått med jevne mellomrom, og er 50 cm fra RFXtrx'en, men ingenting plukkes opp...

 

Edit:

La til en av de andre jeg bestilte. Den dukker opp. Ser ut som den første var kaputt...

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er usikker på om sensorene er defekte eller jeg roter det til. Kan flere sensorer sende på samme kanal? Rh hopper opp og ned, men holdt seg stabilt da jeg tok ut batteriene på de andre sensoren slik at jeg bare har en. Jeg har ikke helt skønt dette med maks tre sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått én inn. Jeg mistenker at en annen som også var utysrt med batteri, men ikke stod i jord sendte på samme kanal siden Rh hoppet frem og tilbake fra 5% til 45%. Det gav seg da jeg plukket ut batteriene på nummer 2.

 

Sorry. Jumper? Er det noe greier inni selve dingsen?

 

Jammen er det ikke en jumperlignende sak der som jeg nå har flyttet på, så får vi se hva som skjer...

Den siste (nummer tre) tror jeg fortsatt er ødebelagt.

 

Edit: Ha, ha! Etter at jeg flyttet på jumperen, dukket nummer 2 også opp i rfxcom-pluginen!
 

Tusen takk!

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som har praktisk nytte av disse?

 

Rekkevidden hos meg er så latterlig kort at varslerne blir ubrukelige. (Det gjelder også dersom jeg slår av alle andre protokoller.) Alt annet rfxcom i samme oppsett har det jeg anser som god rekkevidde.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidden hos meg ble veldig, veldig mye bedre etter at jeg flyttet rfxtrx'en bort fra pi'en og z-wave dongelen. Jeg plugget den inn i nettverksharddisken som kjører debian linux og installerte ser2net (som nevnt i andre tråder her). Nå står den i boden, mye lenger unna fuktsensorene, men plukker opp signalet greit.

Jeg trodde rf fra z-wave og rfxtrx var så langt fra hverandre at det ikke ble interferens? I praksis betyr det veldig mye, her i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, DiderikFrom skrev:

Jeg trodde rf fra z-wave og rfxtrx var så langt fra hverandre at det ikke ble interferens?

Det skaper vanligvis ikke særlig interferens. Kan det være at du nå bare har flyttet mottakeren unna andre støyende enheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

Det skaper vanligvis ikke særlig interferens. Kan det være at du nå bare har flyttet mottakeren unna andre støyende enheter?

 

Hm, jeg skulle ikke tro det. Da jeg koblet RFXtrx'en til Pi'en merket jeg også at det gikk ut over stabiliteten i z-wave-nettverket, og både z-wave og rfxcom fungerte mye bedre etter at jeg skilte dem igjen.

Jeg har ingen forklaring på dette, det er kun en observasjon. Teoretisk sett er vel frekvensene så langt fra hverandre at det ikke skulle være noen påvirkining.

 

Uansett fungerer det utmerket slik det er nå. ser2net er genialt, ihvertfall dersom man (som meg) uansett har noe kompatibelt som rusler og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.