Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

USB-hub til Aeotec Z-Stick og Conbee etc. eller USB-forlengerkabel


Im_IB

Spørsmål

Zigbee-devicene i smarthuset mitt ser ut til å ha litt dårlig forbindelse, og jeg har tenkt litt på om dette kan være fordi Conbeen sitter i PCen som står inne i rackskapet. Jeg har derfor vurdert å kjøpe inn enten flere USB-forlengerkabler til både Z-sticken og Conbeen. Men det peneste og mest praktiske hadde vært å montere en USB-hub på veggen et sted utenfor skapet.

Vil det fungere med en USBhub på denne måten? Og er det noen som har erfaring med om det å flytte antennene ut av skapet har noe særlig effekt?

Jeg kjører forresten Homeseer 4 og DeCONZ/JowiHue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Jeg ville ikke ha brukt usb 3 tilkoblingen på pc (den blåfargete usb tilkoblingen). Hvis du må gjøre det bruk en usb2 hub i mellom som forsynes med egen strøm.  Grunnen til at usb3 port bør ikke brukes til tilkobling er på grunn av interference. Conbee stick (zigbee) bruke 2.4 GHz noe som både WiFi, microbølger brukes også. Z-stick vil også bli påvirket av usb3 interference.  Se her: https://community.home-assistant.io/t/usb3-0-radio-frequency-interference/288695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Det burde vel ikke spille store rollen om du bruker en USB3-port så lenge duppedittene du kobler til ikke støtter USB3?  Historien om interferens dreier seg jo om bruk av f.eks en USB3 disk i nærheten av antenna.  Det blir noe annet.  Det støyer.

 

Når du kobler en USB2 dings og/eller kabel til en USB3-port så vil det ikke gå noen høyfrekvente signaler i kabelen.  Kun 480 Mbits/s over det ene paret som brukes av USB2.  De to USB3 parene er ikke i bruk selv om du bruker en USB3-kabel. Burde bli ett fett om du gjør dette eller bruker en USB2 port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Herrens og høyfrekvensens veier er uransaklige 😉

Men det hjelper definitivt å forhindre interferens med fysisk avstand.

Jeg burde postet noen bilder her, men for å forskåne de (u)skyldige så avstår jeg fra det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for gode innspill! Da prøver jeg å bestille en USB-hub, og satser på at det gjør underverker 😄 Var ikke klar over problemstillingen med USB3-interferens, så det kunne nok fort blitt et problem 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.