Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nektet reklamasjon på elektromateriell


mroek

Anbefalte innlegg

Det finnes flere butikker (både fysisk og på nett) som selger elektromateriell til privatpersoner, selv om det er beregnet på montering av godkjent elektriker/installatør. En typisk kategori her er jo smarthusutstyr (releer, dimmere etc), og det er mange som velger å montere dette selv. Noen er også fullt ut kompetente til å gjøre det, selv om man mangler papirene på det. Jeg regner meg selv i den kategorien, og har derfor montert en del slikt utstyr hjemme hos meg selv de siste årene.

For halvannet år siden monterte jeg et smartrele som styrer benkebelysningen på kjøkkenet, og det har fungert helt som det skal frem til nylig, hvor det begynte å tulle (fungerte normalt i noen dager, men måtte så gjøres strømløst for å fungere igjen). Jeg er elektronikkingeniør, og det er temmelig åpenbart at det har oppstått en feil i produktet. Jeg regnet da med at det ville være grei skuring å reklamere på dette til butikken som solgte det, men det ville de ikke godta, siden jeg ikke kunne presentere samsvarserklæring på montasjen.

De kan selvfølgelig velge å nekte garanti (garanti er som kjent en frivillig ordning), men har de også støtte i lovverket for å nekte reklamasjon? At det er lite smidig og elendig kundeservice er nokså åpenbart, men det er jo et sidespor. Jeg lurer rett og slett på om de har jussen på sin side her.

Jeg tåler å tape de hundrelappene dette dreier seg om, men jeg synes det er prinsipielt interessant at man i denne situasjonen er fullstendig rettsløs.

Det er bevisst at jeg inntil videre ikke nevner produktnavn eller butikk, men jeg kan nevne at jeg pratet med den norske importøren av produktet, som var enig med meg i at dette ikke kunne skyldes feilmontasje, og at det slik sett var en reklamasjon. De ville gjerne ha produktet inn til seg, men en ny forespørsel til butikken gav samme respons, selv om altså importøren var villig.

 

 

Endret av mroek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, petersv said:

Den var jo selvfølgelig montert i boks med apparatkabel og støpsel, altså ikke fast montasje?

 

Nei, den var montert i veggboks bak bryter, og siden jeg gjorde det selv, så er det korrekt at installasjonen ikke ble utført av godkjent installatørbedrift.

 

Spørsmålet er om det faktum gir dem rett til å tilsidesette forbrukerkjøpsloven og nekte reklamasjon uten en gang å undersøke produktet. Jeg har pratet med en hyggelig kar hos importøren som er enig i at denne feilen ikke kan skyldes feilmontering, og at det derfor burde være reklamasjonsgrunn. Uten at butikken bryr seg om det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, petersv said:

Jeg ville sjekket hukommelsen litt og "komemt på" at den var montert slik jeg skrev, og gått tilbake til selger og hevdet det. Da går det jo gjennom.

 

Ja, jeg tenkte nok at det kanskje var det du mente, men det dreier seg like mye om prinsippet som de hundrelappene produktet koster. Jeg har allerede vært ærlig med dem, og det ligger ikke i min natur å endre hukommelsen min på denne måten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (21 minutter siden):

 

Ja, jeg tenkte nok at det kanskje var det du mente, men det dreier seg like mye om prinsippet som de hundrelappene produktet koster. Jeg har allerede vært ærlig med dem, og det ligger ikke i min natur å endre hukommelsen min på denne måten.

 

Jeg tviler sterkt på at de kan kreve noe slikt så lenge den er fagmessig montert. Og det kan du hevde den er.

Men hvorfor ikke ta det skriftlig med dem og be dem argumentere at de har rett til å nekte reklamasjon ut i fra lovverket. Da er det de som må ta jobben med å undersøke det juridiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, stigvi said:

Jeg tviler sterkt på at de kan kreve noe slikt så lenge den er fagmessig montert. Og det kan du hevde den er.

Men hvorfor ikke ta det skriftlig med dem og be dem argumentere at de har rett til å nekte reklamasjon ut i fra lovverket. Da er det de som må ta jobben med å undersøke det juridiske.

 

Det har jeg gjort, men jeg fikk ikke noe svar på akkurat det fra kundebehandleren i min lokale butikk. Jeg ringte derfor hovedkontoret, som bad meg om å sende inn en henvendelse til dem med forklaring av saken.

 

Jeg tipper at de kommer til å overstyre butikken her, men vi får se.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, MrE said:

Hvis den ikke er montert iht. monteringsanvisning / bruksanvisning, får du ikke dekket dette på garanti eller reklamasjon.

 

De avviser reklamasjon basert utelukkende på det faktum at jeg har montert den selv. Den er montert ihht bruksanvisning (det vet jeg, for jeg har som sagt gjort det selv), og har feilet etter halvannet år i drift. De har forsåvidt ikke påstått at den er feilmontert heller.

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder uansett, og hvis de skal nekte reklamasjon, så må de nesten dokumentere at det skyldes noe annet enn feil på produktet, og da er det egentlig bare montering igjen, men det faller altså på sin egen urimelighet her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (5 timer siden):

Det finnes flere butikker (både fysisk og på nett) som selger elektromateriell til privatpersoner, selv om det er beregnet på montering av godkjent elektriker/installatør. En typisk kategori her er jo smarthusutstyr (releer, dimmere etc), og det er mange som velger å montere dette selv. Noen er også fullt ut kompetente til å gjøre det, selv om man mangler papirene på det. Jeg regner meg selv i den kategorien, og har derfor montert en del slikt utstyr hjemme hos meg selv de siste årene.

For halvannet år siden monterte jeg et smartrele som styrer benkebelysningen på kjøkkenet, og det har fungert helt som det skal frem til nylig, hvor det begynte å tulle (fungerte normalt i noen dager, men måtte så gjøres strømløst for å fungere igjen). Jeg er elektronikkingeniør, og det er temmelig åpenbart at det har oppstått en feil i produktet. Jeg regnet da med at det ville være grei skuring å reklamere på dette til butikken som solgte det, men det ville de ikke godta, siden jeg ikke kunne presentere samsvarserklæring på montasjen.

 

Om du har fått utført arberid på det eletriske anlegget skal du alltid få samsvarserklæring. Videre gjelder det: «Vi er etter Forskrift om elektrisk utstyr § 21 pliktig til å informere våre forbrukere at installasjonsmateriell ment for å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg kan kun installeres av en registrert installasjonsvirksomhet.» Link til forskriften her: https://lovdata.no/forskrift/2017-10-10-1598/§21

 

Med denne bakgrunnen kan de ettet mitt syn kreve samsvarserklæring. Unntaket gjelder de som har mulighet til å installere i egen bolig. https://elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/installasjon-i-egen-bolig/

 

 

Men så til den mer praktiske siden av saken; bør de kreve samsvarserklæring?

 

Helt klart nei. De billigste og enkleste for butikkene er å bytte varen. Hvorfor? Jo fordi Forbrukerkjøpsloven har en paragraf som omhandler erstatning, §33 (og utledet i §52).

 

§ 33.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

§ 52.Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

 

Med andre ord så oppfyller butikken vilkårene i §52 i det øyeblikket man krever samsvarserklæring. Du har da rett på kostnad for demontering av produktet og levere det til butikk. Samt kostnad for montering av erstatningsprodukt. Alternativt kan butikken sende egen eletkriker for å utbedre/bytte produktet. Kostnad elektriker blir vel garantert over 3000 kr.

 

 

Hva er da mest lønnsomt for butikken? Være regelrytter eller kundevennlig?

 

mroek skrev (5 timer siden):

De kan selvfølgelig velge å nekte garanti (garanti er som kjent en frivillig ordning), men har de også støtte i lovverket for å nekte reklamasjon? At det er lite smidig og elendig kundeservice er nokså åpenbart, men det er jo et sidespor. Jeg lurer rett og slett på om de har jussen på sin side her.

De kan i utgangspunktet aldri nekte reklamasjon, dette følger av §27 hhv §3 i Forbrukerkjøpsloven.

 

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

§ 3.Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

Men så var vi tilbake til kravet om fagmessig installasjon. Jamfør Forskrift om elektrisk utstyr § 21.

 

Så teknisk sett vil jeg si at reklamsjonsretten bortfaller i dette tilfellet.

 

Men igjen som jeg skrev over:

Hva er da mest lønnsomt for butikken? Være regelrytter eller kundevennlig?

 

 

mroek skrev (5 timer siden):

Det er bevisst at jeg inntil videre ikke nevner produktnavn eller butikk, men jeg kan nevne at jeg pratet med den norske importøren av produktet, som var enig med meg i at dette ikke kunne skyldes feilmontasje, og at det slik sett var en reklamasjon. De ville gjerne ha produktet inn til seg, men en ny forespørsel til butikken gav samme respons, selv om altså importøren var villig.

 

 

Du kan rette kravet mot tidligere salgsledd, dvs importøren. Avtal med importøren at du sender produktet til dem og får ett nytt i retur når de har konstatert feil.

 

Lovmessig er dette også noe du kan velge:

 

§ 35.Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Hele forbukerkjøpsloven her:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange produkter beskriver i monteringsanvisningen at produktet skal installeres av godkjent elektriker.

Hvis du ikke er det og har gjort det selv, så har du i praksis brutt monteringsanvisningen, og krav og garanti og reklamasjon frafaller.

De har nok jussen på sin side. Hvordan vet butikken at du som privatperson har nok kompetanse til å koble produktet riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@L-A Takk for grundig innlegg. Du belyser i hvert fall at dette ikke er helt rett fram. Til det siste du skriver om bortfall av reklamasjonsrett som følge av § 21, så skjønner jeg ikke helt det. Den paragrafen beskriver opplysningsplikten til selger (som er å finne på nettsiden deres, så den er oppfylt), men den beskriver jo ingen konsekvenser, som at reklamasjonsretten bortfaller?

 

@MrE Butikken kan ikke vite at jeg har nok kompetanse, like lite som de kan vite at en elektriker gjør en god jobb. Hovedspørsmålet er fremdeles om jussen faktisk gir dem rett til å nekte reklamasjon på det grunnlaget, altså helt uten å undersøke produktet og deretter eventuelt argumentere for at det er forbrukers (altså min) skyld at produktet ikke lenger fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

mroek skrev (13 minutter siden):

@L-A Takk for grundig innlegg. Du belyser i hvert fall at dette ikke er helt rett fram. Til det siste du skriver om bortfall av reklamasjonsrett som følge av § 21, så skjønner jeg ikke helt det. Den paragrafen beskriver opplysningsplikten til selger (som er å finne på nettsiden deres, så den er oppfylt), men den beskriver jo ingen konsekvenser, som at reklamasjonsretten bortfaller?

 

 

Det jeg mente var at som en følge av §21 i Forskrift om elektrisk utstyr, så kan en butikk (etter mit syn) kreve samsvarserklæring ved reklamasjon. Om du ikke fremlegger denne så vil reklamasjonsretten (etter mitt syn) bortfalle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, MrE said:

Hvis du ikke er det og har gjort det selv, så har du i praksis brutt monteringsanvisningen, og krav og garanti og reklamasjon frafaller.

Denne tolkningen er i strid med

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

Jeg er ikke jurist (takk og pris!!) men jeg tviler på at det som står i monteringsanvisningen spiller noensomhelst rolle hvis de ikke kan påvise at det har medvirket til at feilen oppstod.  Det vil også gjelde ved feilmointering.. Det må være en årsakssammenheng for at kravet skal falle bort

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (2 minutter siden):

Denne tolkningen er i strid med

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

Jeg er ikke jurist (takk og pris!!) men jeg tviler på at det som står i monteringsanvisningen spiller noensomhelst rolle hvis de ikke kan påvise at det har medvirket til at feilen oppstod.  Det vil også gjelde ved feilmointering.. Det må være en årsakssammenheng for at kravet skal falle bort

Produktet krever elektriker.
DSB krever elektriker.

I norge har vi register over godkjente elektrikervirksomheter. TS er ikke elektriker, og har gjort dette selv.

Når produkter feiler, og TS ikke kan fremvise at produktet er monter på lovlig vis, frafaller garanti og reklamasjon. Så enkelt er det. Det er lov å prøve å få det på reklamasjon, men hvis butikken godkjenner reklamasjonen er det kun på godvilje.

Om butikken er elektroimportøren,  så opplyser de til og med nederst på sin side hva som er lovlig å gjøre selv og ikke (henviser til DSB). (L-A hadde et lengre svar på hva EI opplyser om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, L-A said:

 

 

Det jeg mente var at som en følge av §21 i Forskrift om elektrisk utstyr, så kan en butikk (etter mit syn) kreve samsvarserklæring ved reklamasjon. Om du ikke fremlegger denne så vil reklamasjonsretten (etter mitt syn) bortfalle.

 

 

I klartekst mener du da at forbrukerkjøpsloven faktisk i sin helhet bortfaller? Hvis det er tilfelle, så er det svært interessant.

 

 

7 minutes ago, MrE said:

Produktet krever elektriker.
DSB krever elektriker.

I norge har vi register over godkjente elektrikervirksomheter. TS er ikke elektriker, og har gjort dette selv.

Når produkter feiler, og TS ikke kan fremvise at produktet er monter på lovlig vis, frafaller garanti og reklamasjon. Så enkelt er det. Det er lov å prøve å få det på reklamasjon, men hvis butikken godkjenner reklamasjonen er det kun på godvilje.

Om butikken er elektroimportøren,  så opplyser de til og med nederst på sin side hva som er lovlig å gjøre selv og ikke (henviser til DSB). (L-A hadde et lengre svar på hva EI opplyser om.)

 

Tar jeg feil hvis jeg tipper at du er elektriker? 😉

 

Igjen, hvis det er slik at "§21 i Forskrift om elektrisk utstyr" faktisk fører til bortfall av forbrukerkjøpsloven, og fritar selger for reklamasjonsansvar (herunder plikt til å undersøke produktet man reklamerer på), så er det interessant og litt overraskende.

 

Når det er sagt, så har jeg nå fått en returlapp fra kundeservice for å sende produktet til importør, så får vi se hva de eventuelt kommer frem til.

Endret av mroek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, MrE said:

Produktet krever elektriker.
DSB krever elektriker.

I norge har vi register over godkjente elektrikervirksomheter. TS er ikke elektriker, og har gjort dette selv.

Produktet er solgt til en forbruker.  Det gjør alt det ovenstående irrelevant, uansett hva de måtte forsøke å avtalefeste gjennom dokumentasjon eller kontrakter.

Du må gjerne teste dette hos Forbrukertilsynet.  Jeg vil tro de har mange eksempler der noen har forsøkt å unndra seg ansvar for feil med lignende argumentasjon.  Det trenger jo slett ikke være el-materiell.

Det er liksom ikke slik at en bilselger slipper unna ansvar for feil hvis du har kjørt for fort...  Selv om de har skrevet i brukerhåndboken  at du må følge fartstgrensene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (11 minutter siden):

Produktet er solgt til en forbruker.  Det gjør alt det ovenstående irrelevant, uansett hva de måtte forsøke å avtalefeste gjennom dokumentasjon eller kontrakter.

Du må gjerne teste dette hos Forbrukertilsynet.  Jeg vil tro de har mange eksempler der noen har forsøkt å unndra seg ansvar for feil med lignende argumentasjon.  Det trenger jo slett ikke være el-materiell.

Det er liksom ikke slik at en bilselger slipper unna ansvar for feil hvis du har kjørt for fort...  Selv om de har skrevet i brukerhåndboken  at du må følge fartstgrensene.

Vilkårene for kjøpet er opplyst før kjøp gjennomføres. Når man så bryter disse vilkårene, har man da rett på full garanti og reklamasjonsrett?

 

Og nå snakker vi jo selvfølgelig om el-materiell ment til den faste installasjon, hvor DSB, selger og kanskje produktet krever det skal monteres av godkjent elektriker.

 

Det er noen risikoer forbundet med å kjøpe samt montere elektrisk installasjonsmateriell selv, og dette mener jeg er en av dem. Jeg mener forbrukerkjøpsloven IKKE er gjeldende, da installasjonen av produktet ikke er ihht Norges lover, satt på spissen.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (18 minutter siden):

 

I klartekst mener du da at forbrukerkjøpsloven faktisk i sin helhet bortfaller? Hvis det er tilfelle, så er det svært interessant.

 

I tilfellet her så kan du si det ja. Men da har jeg tatt utgantspunkt i lovteksten, og det spesielle med krav om installatør hva gjelder del av det faste elektriske opplegget.

Rent formelt og lovtekstmessig så vil jeg si det. ( Jeg har jobbet med service, garanti og reklamasjon hos en større leverandør, så jeg vil si jeg har ballast )

 

Det grunnleggende her blir at leverandør/butikk må påvise årsakssammenheng for å avvise reklamasjon. Det gjør de med å påvise at du ikke kan legge frem dokumentasjon på at produktet er installert på en måte som følger Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060)

 

§ 12.Kontroll. Erklæring om samsvar. Dokumentasjon

Før nytt anlegg tas i bruk og etter hver endring skal den som er ansvarlig for utførelsen eller endringen av anlegget sørge for at det er kontrollert og prøvet for å sikre at det tilfredsstiller forskriftens krav.

Enhver som er ansvarlig for prosjektering, utførelse eller endring av anlegg skal utstede erklæring om samsvar med sikkerhetskravene i kapittel V.

Som underlag for slik erklæring skal det være utarbeidet dokumentasjon som gjør det mulig å vurdere om anlegget er i samsvar med forskriftens krav.

Erklæring om samsvar og dokumentasjon skal overleveres eier av anlegget.

 

 

MEN, rent praktisk så ville jeg IKKE gjennomført det på den måten. Man kommer til et punkt der man må se kost/nytte. Hva er enklest, best for omdømme, mest praktisk gjennomførbart osv. Konklusjonen da hadde vært at dette produktet bytter vi.

 

Endret av L-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, MrE said:

Vilkårene for kjøpet er opplyst før kjøp gjennomføres.

 

Hvorfor skulle tidspunktet spille noen rolle?

 

Den store forskjellen på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er om det er mulig å avtale seg bort fra kravene.  I forbrukerkjøp er det ikke det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Bjørn Mork said:

 

Hvorfor skulle tidspunktet spille noen rolle?

 

Den store forskjellen på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er om det er mulig å avtale seg bort fra kravene.  I forbrukerkjøp er det ikke det.

 

Det er jo det som er kjernen her, og jeg (som heller ikke er jurist) klarer ikke å lese ut fra lover og bestemmelser at forbrukerkjøpsloven kan fravikes. Hvis den ikke kan det, så følger det at man har rett til å reklamere. En reklamasjon bør jo da kun avvises hvis det kan påvises at forbruker er skyld i skaden, og da bør det ikke være tilstrekkelig å peke på manglende samsvarserklæring.

 

Som nevnt så har jeg nå fått en returlapp for å sende produktet til importør, så akkurat denne konkrete situasjonen løser seg muligens, men jeg synes det er prinsipielt interessant å få en skikkelig juridisk avklaring her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, mroek said:

Det er jo det som er kjernen her, og jeg (som heller ikke er jurist) klarer ikke å lese ut fra lover og bestemmelser at forbrukerkjøpsloven kan fravikes.

"§ 3.Ufravikelighet. Lovvalg" er jo allerede sitert: https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§3

 

Denne loven er også skrevet slik at vi alminnelige skal forstå den. Det er ikke noe rom for tvil her etter min mening.  Loven kan kun fravikes til gunst for forbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørn Mork said:

"§ 3.Ufravikelighet. Lovvalg" er jo allerede sitert: https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§3

 

Denne loven er også skrevet slik at vi alminnelige skal forstå den. Det er ikke noe rom for tvil her etter min mening.  Loven kan kun fravikes til gunst for forbruker.

 

Det har du jo rett i, men nå er det jo flere her i tråden som mener noe annet, samtidig uten å peke konkret på en bestemmelse som tydelig klargjør akkurat dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.