Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ut med Zwave inn med Zigbee?


Fermate

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år slitt med forsinkelser på Zwave nettet.
Trykk på en bryter/gi en kommando med Alexa og vent 20-30 sekunder på at lyset kommer på 😞
Siden jeg hadde migrert min HS3 fra en HS2 tenkte jeg at HS basen var problemet og startet HS4 fra blank og slettet Zwave kontrolleren.
(Tok meg noen dager å legge inn alle Zwave devicene igjen)

Nå er jeg tilbake der jeg var. Noen ganger går det helt fint, andre ganger sitter jeg og venter i et halvt minutt før det skjer noe.

Dette gir veldig dårlig WAF...


Jeg tipper på at det er en dårlig node elller noe som gjør at sigalene går seg vill.
-x antall retry før de finner en annen vei?

Jeg vet da f.. 
Og jeg begynner å bli ganske lei selv også.

Fristende å rive ut hele skiten og prøve ut Zigbee. MEN jeg har IKKE lyst til å kjøre JowiHue.
Hva er status for Zigbee for HomeSeer nå om dagen?

Og om noen har tips om å finne feil på Zwave nettet mit er det også velkomment, men please; ikke be meg om å includere ting på nytt, dette er et STORT nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fermate skrev (20 minutter siden):

Hva er status for Zigbee for HomeSeer nå om dagen?

Støtter ikke HS MQTT "rett ut av boksen"? I så fall ville jeg sett på zigbee2mqtt. Men samtidig er nok zigbee2mqtt bittelitt tilpasset Home Assistant i og med at den bruker Home Assistant sin mekanisme for "MQTT auto discovery". Men det er ikke noe hinder for å bruke det i andre systemer, det blir bare litt mer manuelt arbeid å sette opp MQTT.


Edit:
Dette innlegget er sikkert nyttig: 

https://forums.homeseer.com/forum/hs4-products/hs4-plugins/lighting-primary-technology-plug-ins-aa/mcsmqtt-michael-mcsharry-aa/1585812-how-to-add-device-via-zigbee2mqtt?p=1585820#post1585820

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med ZWave rett inn i HS og slet mye med responstider. Gikk så over til ZWave2MQTT og har fremdeles lang responstid av og til men det er blitt myyyyye bedre. Av geografiske årsaker har jeg nå 2 ZWave2MQTT nettverk og et Zigbee2MQTT. Alle 3 har noe treg respons av og til men funker stort sett veldig godt. HS er i ettertid skiftet ut med NodeRed og det var en grandios oppgradering i forhold til HS med langt større fleksibelitet og oversikt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fermate skrev (6 minutter siden):


Hva bruker du av Zigbee sender?  Conbee?


Nei, den er gjemt godt bort. De som har laget Conbee tror jeg rett og slett har sovet i timen. Jeg bruker Sonoff ZBDongle-P, men jeg vil tro alle på den anbefalte listen gjør god nytte for seg.

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended


Zigbee2mqtt og conbee: Warning: Conbee 2 firmware versions newer than 0x26580700 will result in an unstable network with devices dropping randomly, see Issue 9554

Endret av stigvi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Selv kan jeg nevne at jeg hadde noen problemer med deconz og conbee II.

Den hadde høyt cpu bruk som ikke var gunstig på en rbPi.
IKEA rullegardiner forsvant ofte fra nettverket, som regel flere ganger pr måned.
Det var ikke mulig å sette opp direkte binding mellom veggbrytere og lys.
Aqara vindussensorer av den gamle typen, fungerte dårlig.

Med zigbee2mqtt og Sonoff har jeg ingen av disse problemene. Faktisk ikke noen problemer i det hele tatt. 

Edit: Jeg har med smått og stort 160 enheter i mitt zigbee nett. Og det er null problem med forsinkelser. Jeg bruker mye bevegelsesensorer i rom og lyset slås på allerede i det jeg går inn gjennom døren, bare brøkdeler av et sekund etter at sensor "ser meg". Trykk på veggbrytere har null forsinkelse, men der er det direkte binding og det går ikke via Home Assistant slik som bevegelsesensorene er satt opp.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp byttet ConBee/DeCONZ/JowiHue med SLZB-06/Zigbee2MQTT/McsMQTT. Fungerer veldig bra. 🙂 Litt tungvint å sette opp/konfigurere enhetene i mcsMQTT, men ellers bra. Tenker bytte til HomeSeer 4 med Zigbee Plus på sikt. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (32 minutter siden):

Litt tungvint å sette opp/konfigurere enhetene i mcsMQTT, men ellers bra.

Ja. Jeg synes også mcsMQTT var litt bakvendt men funket greit. I NodeRed er det mye enklere.

 

NodeRed eksempel der noen verdier hentes fra MQTT, formateres og vises på skjerm:

image.png.d880bae04f811d7cae6afad6c73078cd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (1 time siden):
ZoRaC skrev (2 timer siden):

Litt tungvint å sette opp/konfigurere enhetene i mcsMQTT, men ellers bra.

Ja. Jeg synes også mcsMQTT var litt bakvendt men funket greit. I NodeRed er det mye enklere.



Har dere prøvd auto discovery som vistnok mcsMQTT støtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (54 minutter siden):

Har dere prøvd auto discovery som vistnok mcsMQTT støtter?


Jepp. Det funket særdeles dårlig, men det var visst bare slik det var…

 

https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/mcsmqtt-michael-mcsharry/1625461-zigbee2mqtt-device-creation-not-as-expected

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.