Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

VPN/Brannmur


Tverfyll

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hva bruker dere for VPN mot systemet deres? 

Jeg ser for meg at en pc med OpenVPN er den billigeste løsningen, men er det den beste?

For meg som er mer opptatt av at det skal være driftssikkert og enkelt en pris, virker OpenVPN til å være en dårlig løsning. Dette med tanke på at man må ha med seg nøkkelen rundt alle plasser, samt at det er litt tungvindt å administrere.

 

 

TverFyll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører virtuelle servere og har en egen server som kjører OpenVPN. Når man først har satt det opp så bare funker det. :) 

 

22 minutter siden, Tverfyll skrev:

Dette med tanke på at man må ha med seg nøkkelen rundt alle plasser, samt at det er litt tungvindt å administrere.

 

Skjønner ikke helt hva du mener... når

man har opprettet sertifikatene, så ligger jo de lagret på mobilen/pcen man har utstedt dem til og så er det jo bare å koble til? Mener du i forhold til de gangene du trenger å bare "låne" en PC for å koble deg opp og fikse noe? De gangene deler jeg bare wifi på mobilen og kobler mobilen til VPN, så det er ikke noe problem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tverfyll skrev:

Hei.

 

Hva bruker dere for VPN mot systemet deres? 

Jeg ser for meg at en pc med OpenVPN er den billigeste løsningen, men er det den beste?

For meg som er mer opptatt av at det skal være driftssikkert og enkelt en pris, virker OpenVPN til å være en dårlig løsning. Dette med tanke på at man må ha med seg nøkkelen rundt alle plasser, samt at det er litt tungvindt å administrere.

 

 

TverFyll

Hvilken router har du? ? MikroTik(jeg begynner å høres ut som en selger for MikroTik) har støtte for en hel del VPN tjenester.

Sikkerhetsmessing så er det så mye om og men på hva som er sikkert at det lar jeg noen andre ta seg av. Sertifikatbasert er sikrere enn passord.

 

Men PPTP har jeg benyttet en del, Ikke utrolig sikkert, men lett å forholde seg til.

 

Enkelt vil jeg ikke beskrive MikroTik som.. men driftsikkert når det er konfigurert er det

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt standard GET router uten de store mulighetene. Den lar meg ikke bytte brukernavn å passord på wifi engang..

Jeg er klar over at sertifikatbasert er best, men for meg blir det for tungvindt.

Jeg bruker endel PPTP på jobb (Kobler med opp med dette, ikke administrerer), og dette fremstår som en enkel og ryddig måte å koble seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tverfyll skrev:

Ikke så mye annet en at dette sertifikatet må lagres en plass. Og sikkerheten forsvinner jo litt hvis jeg har sertifikatet lagret på f.eks min gmail-konto.

 

Men du installerer jo sertifikatet på den pcen/mobilen du skal bruke det på? Ingen grunn til å lagre det noe sted utover det?

 

Man kan utstede sertifikat med passphrase i tillegg, da er det ikke krise om sertifikatet kommer på avveie, men er fortsatt mye tryggere enn bare passord via andre VPN-løsninger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
23 timer siden, Tverfyll skrev:

Da tror jeg at jeg omsider går for en Mikrotik hAP AC.

 @Lazarus , tips til hvor man får kjøpt den "raskt trygt å billig"?

 

23 timer siden, ZoRaC skrev:

Er ikke så mange som selger MikroTik, jeg kjøpt her:

https://www.proshop.no/Aksesspunkt/MikroTik-RB962UiGS-5HacT2HnT-hAP-ac-/2569165

 

Jeg selger MikroTik via eget firma. Får tak i flere modeller enn proshop har. Men proshop er billigere og selger den modellen jeg anbefaler. Så gå for proshop.

 

Innser nå at jeg kanskje ikke er verdens beste selger... ?

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.