Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Påminnelse - dør har vært åpnet i dag, hvordan?


Andreaz

Anbefalte innlegg

Hei,

Sikker på at jeg har sett noe slikt her før, men finner ikke ved å søke 🙂

Jeg har en "dum" vaskeromsdør, med vanlig sylinderlås. 
Ønsker en Pushover-melding hvis døren har vært åpnet "i dag" som sendes meg f.eks kl. 22:30.
Har magnetsensor på den.

 

Vaskeromsdør åpnet i dag, husket å låse?

 

Noen som kan hjelpe meg med et slikt event?

Har også lisens på EasyTrigger, men aldri benyttet den 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også ønske om å gjøre. Har begynt, men har ikke tatt bilder. Denne saken løser det på samme måte: https://community.home-assistant.io/t/door-lock-vs-esphome-diy/239405 Hovedprinsippet er å sette inn en magnetkontaktsensor i dørkarmen der låsebolten kommer inn. Fest en liten flat magnet på enden av låsbolten (eller som i lenken frest inn i den). Da vil sensoren inne i dørkarmen registrere om låsebolten er i posisjon låst eller åpen. Sensoren kan kobles til en esp32/esp8266 som kan kobles til smarthusløsning. Da kan du lage en regel som trigges på tid som sjekker om døren er ulåst og sier ifra på den måten du ønsker. 

Alternativet er å lage en variabel “dør åpnet” som settes til på når den magnetsensoren du har registrerer at døren åpnes (den endres ikke av at døren lukkes). Så kan du lage en regel som sjekker denne variabelen på ønsket tidspunkt og sender varsel. Videre må du enten aktivt skru av variabelen “dør åpnet” selv, eller la regelen skru den av når den har varslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaz skrev (På 9.9.2023 den 22.27):

Noen som kan hjelpe meg med et slikt event?

Jeg bruker et par virtuelle devicer og enkle events som gjør dette for dørene ut til terrassen. Når en dør åpnes, skrus devicen på. Når døren åpnes på nytt, så skrus den virtuelle devicen på igjen, men da betyr det jo ingenting for den er på allerede. Devicene settes til off kl. 04:00.

 

Så sjekkes det kl. 22:15 om de virtuelle devicene har vært skrudd på, og hvis det, så send melding. 🙂 

 

image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (23 timer siden):

Jeg bruker et par virtuelle devicer og enkle events som gjør dette for dørene ut til terrassen. Når en dør åpnes, skrus devicen på. Når døren åpnes på nytt, så skrus den virtuelle devicen på igjen, men da betyr det jo ingenting for den er på allerede. Devicene settes til off kl. 04:00.

 

Så sjekkes det kl. 22:15 om de virtuelle devicene har vært skrudd på, og hvis det, så send melding. 🙂 

 

image.png


Jeg har løst det på samme måte. 🙂 

Den sender også varsel når huset går i borte, hvis verandadøren har vært åpnet i løpet av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (13 minutter siden):


Jeg har løst det på samme måte. 🙂 

Den sender også varsel når huset går i borte, hvis verandadøren har vært åpnet i løpet av dagen. 


Og hvorfor ikke sende varsel umiddelbart? Hvis vi er borte, så er jeg interessert i varsel så fort som mulig hvis en dør åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (15 minutter siden):


Og hvorfor ikke sende varsel umiddelbart? Hvis vi er borte, så er jeg interessert i varsel så fort som mulig hvis en dør åpnes.


Det er forskjell på «dør åpnes» og «dør har vært åpnet tidligere på dagen». Varslet er jo for å minne meg på å låse verandadøren, hvis den har vært åpnet i løpet av dagen. 
 

Hvis døren åpnes når vi er borte får jeg selvsagt varsel umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.