Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ZigBee relé med 2-polt brudd


TMB

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bruker denne flere steder og det fungerer kjempefint, men skulle gjerne hatt en tilsvarende modul med 2-polt brudd for bruk på bad, vaskerom etc.

 

Er det noen som vet om noe, og som fungerer med zigbee2mqtt?

Må være ZigBee.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kreves der 2-polt brudd "i alle ledd"? Altså, har du en 2-polt bryter på utsiden av døra slik der er i alle hus og så setter en 1-polt bryter etter denne burde sikkerheten være ivaretatt ved at du slår av den 2-polte bryeren ved vedlikehold men bruke den 1-polte i det daglige... I et moderne el.anlegg med jordfeilautomater over alt er det nå ganske begrenset hvilken sikkerhetsfunksjon 2-polt brudd på badet eller ute har...

 

Det er vel en smule spesielt med IT-nett i Norge der vi har 2 spenningsførende ledere, "alle" andre land (og også de litt mer moderne delene av Norge) kjører på med TN-nett og da er kun den ene lederen spenningsførende og N lederen skal ikke brytes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 11.11.2023 den 9.57):

Kreves der 2-polt brudd "i alle ledd"? Altså, har du en 2-polt bryter på utsiden av døra slik der er i alle hus og så setter en 1-polt bryter etter denne burde sikkerheten være ivaretatt.

Helt rett @SveinHa
Vi kaller det ofte for en sikkerhetsbryter og det er ingenting i veien for å legge en "pille" bak denne bryteren, som kun bryter L-fasen (1-pol brudd).
PS! Det har jeg selv 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 11.11.2023 den 9.57):

og da er kun den ene lederen spenningsførende og N lederen skal ikke brytes.


I Norge er det krav om 2-polt bryter uansett og også i TN-nett. Ingen unntak.

Hvorfor det er et krav, det vet vel kun de som har satt det som et krav. Hvis en skal spekulere så kan det være for at reglene skal være uniforme og med minst mulig unntak. En annen grunn kan være at dersom en har feil i anlegget (brudd i jordforbindelse ved transformator) så kan også N-leder bli spenningsførende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget meg konto for å spørre om akkurat det samme, ser noen kom meg i forkjøpet. 
Elektroimportøren fører ingen Zigbee 2-pol brytere, men de har 2-pol dimmere. Dessverre trenger jeg bryter til badet mitt. 
Om noen skulle snuble over en slik bryter er det fint om dere roper ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.