Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Spørsmål

Skrevet

Hei!

Er ny på forumet her og har planer om å sette opp Home assisant til styring av belysning, dørlåser, kameraovervåking osv hjemme.

Fra før har jeg tre stykk ID Lock 150 med zigbee moduler, samt jeg har noen utelys som styres med Plejd. Plejd var noe elektrikeren foreslo før jeg egentlig rakk å sette meg inn i hva som finnes av smarthus muligheter. 

Fordelen men Plejd etter hva jeg har lest er at hvis man sette opp et mesh-nettverk av Plejd enheter. I tillegg at det er egen app slik at det blir enkelt ved eventuelt salg av bolig. Plejd styres via Bluetooth og jeg merker hvor dårlig rekkevidde det på den ene Plejd enheten min, så regner med jeg må ha noen enheter i huset for å nå serveren som er i garasjen. 

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal fortsette med Plejd, siden jeg er litt skeptisk om bluetooth er framtidsrettet. Finnes det noen tilsvarende alternativer som Plejd, som bruker Zigbee? Kunne heller tenke meg å satse på samme teknologi i hele huset. Er det kun Plejd som elektrikkerene monterer fortiden? 

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet
On 23/10/2023 at 20:02, Abruzzi said:

Hei!

Er ny på forumet her og har planer om å sette opp Home assisant til styring av belysning, dørlåser, kameraovervåking osv hjemme.

Fra før har jeg tre stykk ID Lock 150 med zigbee moduler, samt jeg har noen utelys som styres med Plejd. Plejd var noe elektrikeren foreslo før jeg egentlig rakk å sette meg inn i hva som finnes av smarthus muligheter. 

Fordelen men Plejd etter hva jeg har lest er at hvis man sette opp et mesh-nettverk av Plejd enheter. I tillegg at det er egen app slik at det blir enkelt ved eventuelt salg av bolig. Plejd styres via Bluetooth og jeg merker hvor dårlig rekkevidde det på den ene Plejd enheten min, så regner med jeg må ha noen enheter i huset for å nå serveren som er i garasjen. 

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal fortsette med Plejd, siden jeg er litt skeptisk om bluetooth er framtidsrettet. Finnes det noen tilsvarende alternativer som Plejd, som bruker Zigbee? Kunne heller tenke meg å satse på samme teknologi i hele huset. Er det kun Plejd som elektrikkerene monterer fortiden? 

Vel jeg kan kun dele min erfaring her, men vi kjøpte egentlig futurehome fordi det både var norsk (tenkte stabilt), de hadde ambisjoner om å virkelig dekke bredden av enheter og det skulle være enkelt å sette opp.

Erfaringene mine etter litt i underkant av ett år er at de to termostatene vi satte opp (også futurehome) som bare sto vegg i vegg med hubben så er det kun 1 av 2 som fungerte. Bytta 2 ganger uten bedring. Elektrikeren anbefalte å prøve plejd, ikke hatt ett eneste problem uansett hvor jeg er i huset.
Eller jeg skal ikke si uten problem, jeg hadde problem med at min gamle telefon (oneplus nord 2) ikke fant plejd så lett, men etter jeg bytta ut den så har ting koblet knirkefritt. Gateway hubben hadde jeg bittelitt problem med under installasjon da den ikke fant noe, men viste seg at den bare ikke var oppdatert på firmware. Snakket med kundeservice om det som fiksa det på 10minutter. 
Etter det har det fungert knirkefritt. Vår plan er videre ekspansjon med å skifte ut de eldre spottene som egentlig skal ha halogen pærer og ikke er bygd for LED pærer (noe med frekvensen på strømmen som gjør at de flimrer) med plejd sine spotter når vi får spart opp til det.

Jeg hadde ett lite håp om at plejd egentlig skulle vurdere å kjøpe futurehome som jeg tror kunne blitt stort når den muligheten var der, men det skipet har seilt for denne gang.

Men så det er sagt, futurehome sine termostater var begge på zigbee og de greide ikke å holde kontakten igjennom verken dør eller ett par gipsplater. Plejd har holdt kontakten fra motsatt ende av huset uten problemer, mye enklere grensesnitt og kjenner umiddelbart at den går i drift når den får kommando eller ved f.eks natt-senking.

Så jeg har mer tro på at du kanskje har en enhet som kanskje ikke fungerer optimalt, men jeg vet ikke om du har prøvd å erstatte den med en lik enhet fra plejd for å se om det hjelper? Defekte varer kan forekomme hos alle tross alt selv om den egentlig funker men sliter med å finne veien til telefonen din. Ellers kan jeg anbefale å investere i en gateway fra de å kjøre alt via google home som også funker veldig godt. Da kan du også styre fra hvor som helst og jeg tror gatewayen har ganske god rekkevidde og kan kompensere for den ene enheten din som du sliter med om det faktisk er slik at du har dårlig dekning i den delen av huset av uansett grunn. 🙂

• 0
Skrevet
TrondG skrev (15 minutter siden):

Elektrikeren anbefalte å prøve plejd, ikke hatt ett eneste problem uansett hvor jeg er i huset.

Elektrikeren anbefaler det de tjener penger på. Det er som å spørre om en rett er god på en restaurant. Men bra du er fornøyd, det er det viktigste. Grunnen til at mange her er skeptisk til Plejd er nok fordi det er en proprietær løsning. Jeg og mange med liker nok best åpne løsninger der en kan handle inn utstyr fra mange forskjellige produsenter. Det er jo selvsagt ekstra viktig når en ser konkurser i bransjen.

• Like 1
  • 0
Skrevet
1 hour ago, stigvi said:

Elektrikeren anbefaler det de tjener penger på. Det er som å spørre om en rett er god på en restaurant. Men bra du er fornøyd, det er det viktigste. Grunnen til at mange her er skeptisk til Plejd er nok fordi det er en proprietær løsning. Jeg og mange med liker nok best åpne løsninger der en kan handle inn utstyr fra mange forskjellige produsenter. Det er jo selvsagt ekstra viktig når en ser konkurser i bransjen.

Jeg er ikke uenig i det hele tatt på det. Det er en evig runddans jeg og madammen har hvor jeg liker åpne android mens madammen tviholder på apple som jeg er veldig anti av akkurat den grunn. 😂

Når det gjelder hva elektrikere tjener på, vel jeg handler inn ting selv så de tjener sånt sett minimalt på annet enn montering, noe elektrikeren vår noe oppgitt har innfunnet seg med iallefall. Å med så mange elektrikere, både store å små så blir det heller ikke så mye å hente på annet enn hva de kan oppdrive på det samt at de heller ikke kan prise seg ut på den siden da de kun ville mistet kunder.

Men går litt off-topic her. Jeg ser uansett hva du mener med at det er en lukket løsning, og jeg skal ikke si at jeg liker den biten jeg heller, men for de aller fleste så er det veien å gå.

Jeg har prøvd å bruke den programmeringsbiten som lå på futurehome og den (og jeg mistenker på homy og andre også) blir for avansert og kronglete uten noen form for instruksjonsbok i hvordan man setter det opp. Ideelt sett skulle jeg hatt home assistant satt opp og tilkoblet alt for den ultimate åpne og tilpassede løsningen men jeg ser ikke for meg at det på noe vis vil bli enkelt å komme seg dit, selv med de haugene med ressurser som finnes der.

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.