Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flere som har trøbbel med Home Assistant?


roadrune

Anbefalte innlegg

Den siste tiden har jeg hatt problem med at HA henger seg etter en stund (2-3dager), og ingen automasjoner virker uten en restart naturligvis. 
For å gjøre det enda mer irriterende så laster den ikke Conbee korrekt ved hver restart heller, slik at det enten må restartes igjen eller den må settes opp manuelt. 
 

Jeg har tatt alt av oppdateringer som har dukket opp men det hjelper ikke. 
Jeg kan heller ikke komme på at jeg har gjort noen endringer i systemet i forkant av dette, tidligere har det bare fungert...

 

Er det noen som har forslag til løsning?

Evt. som en workaround, er det mulig å sette automatisk reboot av HA hver natt, og at den forsøker Conbee på nytt hvis ikke den laster korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatisk reboot er enkelt å få til. Slik som dette. Der har jeg lagt inn en betingelse som ikke forteller deg så mye, men du ser jo eventuelt hvordan du tar en omstart med å kjøre homeassistant.restart

PS. Nei, ingen problemer hos meg. Det lureste er å sjekke loggene hos deg. Homeassistant.log er den pågående loggen og homeassistant.log.1 er den som gjaldt før siste omstart.

PS. Min ferie-omstart er lagd slik at hvis jeg ikke slår av input_boolean.next_day_reboot i løpet av formiddagen, så tas en omstart. Jeg lagde det da jeg så at forbindelsen til Nabu Casa gikk ned og jeg mistet kontakten med HA hjemme. Som ikke løste seg før etter en omstart da jeg var hjemme igjen. Så da ble det disse to automasjonene. 
 

- id: '1661234937227'
  alias: Omstart på ferie (steg 1)
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: '12:30:00'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: calendar.ferie
    state: 'on'
  action:
  - service: input_boolean.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.next_day_reboot
  mode: single
- id: '1671626910222'
  alias: Omstart på ferie (steg 2)
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: '12:05:00'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.next_day_reboot
    state: 'on'
  action:
  - service: homeassistant.restart
    data: {}
  mode: single

 

Endret av stigvi
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (11 timer siden):

Den siste tiden har jeg hatt problem med at HA henger seg etter en stund (2-3dager), og ingen automasjoner virker uten en restart naturligvis. 

<snip>

Jeg har tatt alt av oppdateringer som har dukket opp men det hjelper ikke. 

 

Symptomene og beskrivelsen jeg siterer KAN tyde på en minnelekkasje, altså at en eller annen addon ikke rydder opp etter seg i minnet slik at det går fullt etter en viss tid og alt stopper opp. Om du skulle være så heldig at du husker når dette oppstod og i tillegg husker siste oppdatering før det igjen kan du forsøksvis slå av den addon og se om symptomene uteblir.

Husk også at om du restarter periodisk for å unngå dette reparerer du i realiteten ingen ting, du bare fjerner symptomene før de merkes. I tillegg mister du alle spor etter hva som er feil hver gang du restarter da OS'et skyller vekk alle data fra minnet, båda cache og RAM.
Om du ikke er en dreven debugger kan det ha noe for seg å slå av en og en addon, og så vente for å se om symptomene forsvinner. Altså litt som man gjør når man har én jordfeilbryter på hele el-anlegget som plutselig finner på å slå ut.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (4 timer siden):

Automatisk reboot er enkelt å få til. Slik som dette. Der har jeg lagt inn en betingelse som ikke forteller deg så mye, men du ser jo eventuelt hvordan du tar en omstart med å kjøre homeassistant.restart

PS. Nei, ingen problemer hos meg. Det lureste er å sjekke loggene hos deg. Homeassistant.log er den pågående loggen og homeassistant.log.1 er den som gjaldt før siste omstart.

PS. Min ferie-omstart er lagd slik at hvis jeg ikke slår av input_boolean.next_day_reboot i løpet av formiddagen, så tas en omstart. Jeg lagde det da jeg så at forbindelsen til Nabu Casa gikk ned og jeg mistet kontakten med HA hjemme. Som ikke løste seg før etter en omstart da jeg var hjemme igjen. Så da ble det disse to automasjonene. 
 

- id: '1661234937227'
  alias: Omstart på ferie (steg 1)
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: '12:30:00'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: calendar.ferie
    state: 'on'
  action:
  - service: input_boolean.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.next_day_reboot
  mode: single
- id: '1671626910222'
  alias: Omstart på ferie (steg 2)
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: '12:05:00'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.next_day_reboot
    state: 'on'
  action:
  - service: homeassistant.restart
    data: {}
  mode: single

 

Dette skulle vel funke?

IMG_2483.thumb.jpeg.e9fbc4d4776d0acb212ed9a8c8424fbb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 minutter siden):

Kanskje du skulle startet tråden din med å beskrive systemet ditt. Kjører du HA på en offisiell støttet måte? Eller er det noe mekket i hop selv?

Kanskje det, er ikke veldig god på dette som du forstår...

 

HA kjører på en Rpi med SSD disk som jeg har mekket sammen selv. 
 

Jeg oppdaget også når jeg gikk gjennom loggen nå at det er en haug med feil fra en Plaato enhet (en dings for å følge med på hvor mye øl som er igjen på fatene mine) og den en av de enhetenene tok kveld en tid tilbake, så det kan være det som er problemet. Jeg har nå deaktivert den addonen. 

stigvi skrev (2 minutter siden):

Kanskje du skulle startet tråden din med å beskrive systemet ditt. Kjører du HA på en offisiell støttet måte? Eller er det noe mekket i hop selv?

Kanskje det, er ikke veldig god på dette som du forstår...

 

HA kjører på en Rpi med SSD disk som jeg har mekket sammen selv. 
 

Jeg oppdaget også når jeg gikk gjennom loggen nå at det er en haug med feil fra en Plaato enhet (en dings for å følge med på hvor mye øl som er igjen på fatene mine) og den en av de enhetenene tok kveld en tid tilbake, så det kan være det som er problemet. Jeg har nå deaktivert den addonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.