Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Da er'n oppe og kjører. Men den knabber Z-Wave fra Homeseer uten å be om lov!!


Einar

Spørsmål

Jeg har tatt med meg de 2 RPI som var på hytta. For jeg har ikke fått Homeseer til å funke etter en SD kort kræsj.

Så da er tanken å prøve Home Assistant. Homeseer er ikke særlig stabil hverken her hjemme eller (var ikke det) på hytta heller.

HA er nå installert på en RPI 3. Og jeg har fått inn Z-Wave som bruker en første gen. RazBee som jeg hadde liggende i tilfelle rottefelle.

Jeg tok med 2 Fibaro plugg-inn switcher og en "nøkkelknippe fjernstyring" fra hytta og tenkte jeg skulle få det til å kjøre her hjemme før jeg drar det ned på hytta igjen.

Men når jeg enabler Z-Wave så knabber den alle untatt en Z-Wave devicer slik at de ikke funker på Homeseer som kjører på en NUC her hjemme!

Det kan da ikke være sånn!? Vil det si at om noen naboer i hyttefeltet bruker Fibaro så er deres enheter plutselig mine når jeg starter opp?

Jeg håper det er en setting for å skru av slik oppførsel. 
Hva sier ekspertisen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ikke 100% sikker men ligger ikke ZWave enhetene direkte i USB-Sticken? Om du har hatt den i drift tidligere uten å slette/nullstile den husker den alle "gamle" enheter. Mener det bare er å slette i det nye oppsettet uten at det vil påvirke det andre du har i huset.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (10 minutter siden):

Ikke 100% sikker men ligger ikke ZWave enhetene direkte i USB-Sticken? Om du har hatt den i drift tidligere uten å slette/nullstile den husker den alle "gamle" enheter. Mener det bare er å slette i det nye oppsettet uten at det vil påvirke det andre du har i huset.

Det kan hende ja. Den RazBee enheten har nok tidligere vært her i huset. Da jeg gikk over til NUC så gikk jeg også over til USB stick for Z-Wave. Så det kan hende det er der det ligger. Da er det å finne ut hvordan jeg kan slette det som er i RazBee fra før. Jeg tenkte det lå i filsystemet, ikke i RazBee. Da blir det å lete etter viskelær for RazBee da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ville prøvd først å fjerne 1 enhet i det nye oppsettet og sett hva som skjedde med den samme i huset først. Skulle den mot formodning forsvinne fra huset er det fort gjort å legge en enkelt enhet inn igjen.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg stengte ned HA og startet den opp igjen. Da fikk Homeseer tilbake kontrollen. Men HA/RazBee husker dem. Men det ser ut som jeg kan fjerne en device ved å klikke på den. For så å  velge Device Info->Menu->Remove failed. Litt langsom og omstendelig prosess, men det ser ut til å funke uten å kuke det til på Homeseer. Det ser ialfall bra ut så langt. Alle devicer er tilstede i Homeseer så vidt jeg kan se.
Takk for hjelpen!

Da er det videre til neste mulighet til å bryne nesa. Her er det mange nye fine ord som jeg aldri har hørt før. 🤔

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

På nåværende tidspunkt trenger jeg heller færre enn flere muligheter. Jeg er redd det bare blir å følge med flere blindveier. Kanske en idé når jeg først skjønner bæret.

 

Jeg har fått til å hente inn hendelser fra en Fibaro Keyfob.
Det vil jeg bruke til å slå på/av en Fibaro Wall Plug. Men det får jeg bare feilmelding på: 

"HomeAssistantError: not a valid value for dictionary value @ data['entity_id']"


Og jeg har gått helt i frø på dette. Jeg legger ved eksportert fil om noen kan gi meg en enkel vei videre. Det er begreper her jeg ikke begriper.

 

ZWave Devices.jpg

Wall Plug.jpg

nodered.json

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Einar skrev (49 minutter siden):

Det vil jeg bruke til å slå på/av en Fibaro Wall Plug.

Lett i NodeRed men Home Assistant kjenner jeg overhode ikke 😁

 

Ser ut som en feilmelding fra Home Assistant som viser i NodeRed, evt fra Home Assistant-noden i NodeRed. Aner ikke hvordan og hvorfor NR og HA henger sammen men Fibaro Wallplug pleier da å være enkle å håndtere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg prøvde nå å ikke bruke node-red, men bare HA. Det tok et par minutter så kan jeg skru veggpluggen på/av med keyfob.

Men det er jo fjernstyring, ikke automasjon. Men det beviser jo at begge er "på nett" ialfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Automasjon i HA er sikkert det enkleste på hytta. Der er det veldig enkelt. Så ja, der kan jeg bruke det. Jeg har brukt Homeseer3 på Raspberry så langt.

 

Men jeg tenker å bruke det som en "prøveballong" for evt. å gå over til det her hjemme. Windows tryner Homeseer gjerne noen timer etter at jeg gikk ut døra for å reise et sted. Det er bare en av grunnene til at jeg ser etter noe annet. Og da vil jeg gjerne ha et visuellt grensesnitt med funksjonsblokker. Omtrent som i CodeSys. Og der ser node-red ut til å passe. Det gjør at et større system kan se mer oversiktlig ut enn om det er masse tekst, ladder e.l. Finnes ikke passende blokk kan man lage en selv. 

Så hjemme vil jeg helst ha en visuell presentasjon. Og om jeg har forstått det rett kan du ikke det i HA automasjon. 

 

Det er gjerne sånn at det som er enkelt for en enkel oppgave blir uoversiktlig for en større oppgave.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Einar skrev (18 minutter siden):

Så hjemme vil jeg helst ha en visuell presentasjon. Og om jeg har forstått det rett kan du ikke det i HA automasjon. 

Node Red Dashboard er rimelig grei og fleksibel. Enkelt å lage basisbilder og en kan gjøre nokså avanserte greier om en vil det også. Et par tilfeldige bilder som står oppe en NUC med 2 skjermer i stua mi:

image.thumb.png.a3232d21459348086823733dde7b0a44.png

Kamera er vanligvis ikke oppe men dukker opp når der er aktivitet utenfor. Funker også rimelig greit på telefonen selv om skjermen er mindre, blir litt scrolling og designet endrer seg litt men funker fint. Med OpenVPN funker Node Red Dashboard fra hvor som helst i verden...

 

Jeg kjenner forsvinnende lite til HA men vurderte bl.a. HA ved siste korsvei men det jeg så passet på ingen måte i mitt hode og ble dermed forkastet...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner forsvinnende lite til HA men vurderte bl.a. HA ved siste korsvei men det jeg så passet på ingen måte i mitt hode og ble dermed forkastet...

Node red er sikkert fint for deg. Men jeg hadde nok savnet en god mobil app som HA har. Det jeg derimot sliter litt med å forstå er de som bruker HA og installerer Node red for å kjøre automasjoner. Men jeg er kanskje ekstra fokusert på KISS. Jeg vet at hvis noe skal rusle og gå i årevis så er det viktig å ha det enkelt. Node red kan sikkert hjelpe HA brukere å lage automasjoner, men samtidig får de to systemer å vedlikeholde. Hvis en ikke gjør som du og bare bruker Node red. Men da må en klare seg uten HA appen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (1 time siden):

Det jeg derimot sliter litt med å forstå er de som bruker HA og installerer Node red for å kjøre automasjoner.

Den skjønner ikke jeg heller men har jo en mistanke om at HA kommer til kort noen ganger.

stigvi skrev (1 time siden):

Men da må en klare seg uten HA appen........

De bilder som kommer opp når jeg søker på "Home Assistant app" er ikke noe jeg ville savne... Jeg har jo samme bildene i nettleser på PC skjermer og mobil og det funker supert. Jeg har også en Virtuino IoT app på noen nettbrett og telefonen for de enkle daglige sakene som å slå på espressomaskin, åpne garasjeporter, enkel styring av Sonos og meget god oversikt over solcelleanlegget fra ett enkelt bilde. Virtuino har svært få begrensinger i hva en kan få til. Har sett på flere generelle apper og alle har et rigid rutenett som en ikke kan gjøre stort med...

 

...men nå er vi et godt stykke borte fra hva denne tråden handler om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.