Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

MyHS Plus/PRO


Daniel_hoy

Anbefalte innlegg

Dette er skuffende, ja, men hva betyr dette i praksis?
Hva kan en fortsette å bruke uten å betale, og hva kan det være en bruker i dag som ikke vil fungere eller må betales for å fortsette å bruke?

 

Er det slik at en må betale for å kunne styre gjennom å snakke til Google/Alexa og for å fortsatt kunne bruke IFTTT?

 

Kjenner at jeg ikke har behov for å lagre backup hos dem, eller video-opptak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra første post sitt innhold tenkte jeg først at jeg nå fikk det nødvendige sparket for å gå fra Homeseer til Home Assistant, men det står jo ganske tydelig i teksten at dette gjelder tilgang app-tilgang for integrasjoner som Google/Alexa/IFTTT og at vanlig remote tilgang gjennom myhs fremdeles er gratis. Jeg bruker ingen slike integrasjoner, så får meg betyr altså dette ingen endring som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lurt på hvordan de kan klare å dekke alle tjenester de tilbyr på den engangssummen de tar for lisens+plugins. Jeg antar at de som driver HomeSeer også skal ha lønn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (52 minutter siden):

Jeg har alltid lurt på hvordan de kan klare å dekke alle tjenester de tilbyr på den engangssummen de tar for lisens+plugins. Jeg antar at de som driver HomeSeer også skal ha lønn etc.


Det skal de og å betale abonnement er for meg helt naturlig. Men jeg jobber i IT bransjen og har vel nettopp en forståelse for at noen skal ha lønn. Ser derimot både her på forumet og i andre forum at det er noen som er prinsipielle motstandere på å betale. For meg er det en merkelig holdning, men folk må jo få ha sine prinsipper selv om de ikke fører til noe positivt. Prinsipper gjør sjelden det.......

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (4 minutter siden):


Det skal de og å betale abonnement er for meg helt naturlig. Men jeg jobber i IT bransjen og har vel nettopp en forståelse for at noen skal ha lønn. Ser derimot både her på forumet og i andre forum at det er noen som er prinsipielle motstandere på å betale. For meg er det en merkelig holdning, men folk må jo få ha sine prinsipper selv om de ikke fører til noe positivt. Prinsipper gjør sjelden det.......

Alle må nesten ha en måte å tjene penger på, men Homeseer er ikke solgt inn som en abonnement tjeneste. Jeg kjøpte en "dyr" lisens for jeg ville ha et system som jeg eide, ikke leide. Og hadde nok kjøpt en oppgradering til HS5, HS6 osv. om det ble lansert med bedre funksjoner og andre grunner til å oppgradere. 

 

Homeseer skulle vel i utgangspunktet være uten abonnement, og når det blir forandret på så har det litt å si. 

Jeg foretrekker å kjøpe mest mulig og er sterk motstander av alle abonnement. Hadde ingen problemer med å betale for Homeseer og plugin som jeg ønsker å bruke. 

Hva stopper Homeseer fra å gjøre flere ting til abonnement? Plutselig må du f.eks betale hver mnd for plugin? Hvilke andre funksjoner kan gjøres om til abonnement?  

 

Det er ikke bare i it bransjen folk skal ha lønn, men it bransjen er veldig interessert i å få alt til å bli abonnement. Før kunne du f.eks kjøpe Office pakken og være fornøyd med det. Tror Microsoft tjente ganske mye penger da også 🙂  Men nå må du betale hver mnd for Microsoft 365 for å kunne bruke Word og Excel noen ganger i året. Ikke noe særlig å si for profesjonelle brukere, men ikke aktuelt for meg som privatperson med lite behov.  

 

Jeg skal nok fint greie meg uten talestyring som blir brukt svært sjelden og mest bare fordi jeg kan. Men om samboeren min ikke kan åpne porten via Google home appen, så får jeg større problemer og må finne en annen løsning på det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
stigvi skrev (1 time siden):

Ser derimot både her på forumet og i andre forum at det er noen som er prinsipielle motstandere på å betale.

Jeg bruker fri programvare så sant jeg kan men jeg betaler frivillig for en stor del av den når jeg ser at den gjør som forventet. Litt på samme måte som å betale for at dette forumet skal være oppe og gå i uoverskuelig framtid. Ser dog at jeg har et par saker til som jeg vil betale for uten at jeg har gjort det enda... men det kommer...

 

Daniel_hoy skrev (1 time siden):

Jeg foretrekker å kjøpe mest mulig og er sterk motstander av alle abonnement.

Enig i den. Noen hundre her og noen hundre der så blir det kanskje ganske mye i litt skjulte utgifter etterhvert... Det er sikkert greit for de med multimillionlønn å slenge ut hundrelapper i øst og vest uten å tenke seg om men det gjelder ikke alle. Tviler på at strømregningen er tema rundt middagsbordet til Hilde Tonne (som har nesten 6 mill i inntekt og mener at strømstøtten bør forsvinne men det er en annen diskusjon).

 

For HomeSeer sin del så FORVENTER jeg at de stiller med brukende support på produktet de selger men den har ikke jeg funnet...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Daniel_hoy skrev (1 time siden):

Før kunne du f.eks kjøpe Office pakken og være fornøyd med det. Tror Microsoft tjente ganske mye penger da også 🙂  Men nå må du betale hver mnd for Microsoft 365 for å kunne bruke Word og Excel noen ganger i året.

Før kom office pakken som en "pakke" med CD'er eller disketter. Da kunne en knytte det opp mot en faktisk leveranse. I dag har bedrifter større utgifter til skytjenester. Jeg jobber selv i en bedrift som betaler millionbeløp i skytjeneste-utgifter. Selvsagt må vi skyve slike kostnader over på kundene. I tillegg kommer oppgradering av programvaren oftere og ikke med årlig eller flerårlig intervall. Tidene har endret seg, rett og slett. Og kundene forventer hyppige oppdateringer slik de er vant med på telefon. Da kan ikke vi slippe en "pakke" og ta betalt for oppgraderingen som inneholder peanuts i forhold til hva det var i forrige uke eller måned.

For Homeseer sin del er det langt mer gunstig å ha faste og trygge inntekter hver måned. Så jeg vil tro det blir mer og mer abonnement. Og som du sier, litt surt når en i utgangspunktet har betalt en fullpris. Dette er et dilemma som Homeseer bør løse på en grei måte med feks å gi rabatt til eksisterende kunder.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se så finnes det fortsatt en Free versjon av myHS, begrenset til ett system og en bruker (som før), men nå uten tilgang til Google/Alexa/IFTT gjennom myHS. Så forskjellen er da at de har fjernet støtten for Google/Alexa/IFTT, ellers er ting som før for gratisversjonen?

Jeg bruker hverken Google eller Alexa eller IFTT på den måten så jeg vet ikke hvilke konskvenser dette vil ha for andre brukere.
Hvis jeg forstår dette riktig så er tilgang via myHS bare nødvendig i de situasjoner der man ikke befinner seg i samme lokalnett som HS serveren? Så hvis man ikke har behov for å benytte Google/Alexa/IFTT når man er borte fra hjemmet så har vel dette ikke noen direkte konsevenser?

 

Ellers så har det vel eksistert en betalingsversjon av myHS lenge, den gikk vel under betegnelsen myHS Premium og jeg har betalt for denne tjensten i en 3-4 år. Jeg har to separate installasjoner av HS, og hvis man ville ha tilgang via myHS til mer enn ett system på samme konto måtte man abonnnere på Premium. Tror den har kostet ca 25 dollar mesteparten av tiden jeg har hatt den, økte til ca 30 dollar sist jeg betalte hvis jeg husker rett. Jeg ser at i min myHS konto så står jeg fortsatt oppført med myHS Premium som produkt, til tross for at dette ikke eksisterer lenger på nettsidene deres. Jeg ser at min "gamle" Premium er cirka det samme som det nye nivået "Pro", men altså til en langt lavere pris. Jeg vet ikke hvor lenge de lar meg beholde min "gamle" plan, kanskje ikke lenger enn til neste betaling forfaller (i November), vi får se. Dersom jeg blir tvunget over på ett av de nye nivåene så vil dette representere en betydelig prisøkning for å få det samme. Hvis jeg går ned ett nivå, til Plus (klarer meg vel såvidt med det akkurat nå, har bare to aktive system) så er det fortsatt en ikke ubetydelig prisøkning.
At man må betale for en løpende tjeneste som går gjennom en server driftet av Homeseer er vel kanskje ikke helt uventet, så kan man gjerne diskutere hva som er riktig prisnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.