Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måle temperatur i grunnen - grave ned DS18B20 sensor?


Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker mer data på temperatur i grunnen for å lage noe smartere styring på varmekabelen i vannledningen på hytta.

Noen her som har prøvd å grave ned DS18B20 sensorer? F.eks. Shelly sine skal jo være vanntette, men er litt redd de bare vil slutte å funke etter en stund pga påkjenningen.

Kunne jo f.eks. gravd ned et par k-rør til ulike dybder og hatt en sensor i endedn av hver. Blindplugg i enden av røret, evt. et tenke motsatt og lage et lite hull for å drenere ut evt fukt som skulle finne veien ned i røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krymp på en beta krympestrømpe med lim. Kjapt, enkelt og potte tett.
Jeg har vært inne på samme tanken. Men da etter det å tape den fast på vannrør og avløpsrør noen steder på det mest utsatte strekket. Hos meg ligger de nesten åpent over et par meter, bare dekket med mose som isolasjon. Den må også fornyes med et par års mellomrom. Da vil varme tilført av vanngjennomstrømning og innebygd varmekabel ( Isoterm rør ) bli med i reguleringen. Og jeg tenkte å bruke K-elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har billig Kina-DS18B20 hengende rett i saltvannet i bassenget mitt. Har skiftet ut 1 på 4-5 år og det var mest fordi ledningen var litt for kort men også fordi den begynte å ruste litt.

 

Grav ned et rør så er det enkelt å skifte om den skulle streike...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liggende under en stein på 0.5m i vannet på badeplassen, kjøpte med 5m ledning for å få koblingen godt og tørt. Har ligget under vannet der i havannet år nå uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye nyttig input! Hagejord-temperaturen til @berland var underholdende lesing 😄

 

Da prøver jeg meg på å grave ned til noen ulike dybder, så får vi se hvor det bærer. Jeg har aldri brukt DS18B20 før, men tanken er å lese inn temp med Shelly Plus i4 med Shelly Addon, mens jeg bruker et Shelly 1PM til å kunne styre varmekabelen i vannledningen. Jeg bruker Homey.

 

Det virker forøvrig som varmekabelen i ikke er selvregulerende, den er av typen 140F0010 DEVIflex DTIV-9 40m 360W fra byggeår sent 90-tall. Så da blir det enda viktigere å få noe styring på dette som er bedre enn å ha den konstant påskrudd hele vinteren. Siste 2-3 meterene av vannrøret ligger åpent i dagen under hytta som står på påler. Gitt lengden på varmekabelen så kan vi vel anta at den ligger ganske grunt på resten av strekket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.