Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smart løsning for lys med bevegelsesensor


VP1

Spørsmål

Hei

Jeg er helt ny i dette med smarthus. De siste dagene har jeg sett forskjellig video, lært litt mer og sett hva slags muligheter det finnes. Begrep som smarte pærer, smarte switchere og hub var helt ukjent før jeg begynte å se på dette. Har lært nok at jeg forstår at det er uendelig med mulgiheter og valg. Det gjør det litt vanskelig når man skal velge sine første produkter og hvilken rettning man skal gå. Har fått tips at det er smart å tenke først hva man har lyst å oppnå før man starter med å kjøpe forskjellige produkter. Jeg er ute etter en smart løsning for lys. Ønsker ikke å bruke alt for mye penger på det men er villig å vurdere dyrere produkter hvis det gir veldig mye mer for pengene. 🙂

Jeg har følgende krav til løsningen:
* Alt skal kunne styres både med app og med brytere. 
* Lyset skal kunne dimmes. 
* I gangen og på badet ønsker jeg å ha bevegelsesensor sånn at lyset kan slås automatisk på når man går inn i rommet. 
* I stua ønsker jeg å ha bevegelsesensor som skal slå på lyset bare hvis sola har gått ned.
 

Ting som er ikke viktig:
* Voice kontroll

* Pærer som bytter farge. 


Jeg forstår at jeg trenger en kombinasjon av smarte dimmbare brytere og bevegelse sensor. Muligens trenger jeg noe mer noe som sørger for at bevegense sensor fungerer optimalt. Har sett at bevegelse sensor ikke fungerer altid like bra med tanke på at den kanskje ikke fanger bevegelsene hvis man sitter litt stille i rommet. Har sett at noen kombinerer da med noen produkter som fanger lyd også. 

Jeg lurer på hvilken produkter kan brukes for å oppnå disse forskjellige kriteriene? Hvilken produkter gir mest for pengene? Kan jeg klare alt dette unten å ha Hub? 

Takk på forhånd 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei.

 

 

De to første tingene du må ta stilling til er hvilken protokoll og hvilken hub du ønsker benytte. Strengt tatt kan du kombinere flere systemer og protokoller, men det er fordelaktig å ikke gjøre det om du kan.

 

ZigBee er nok den beste protokollen og satse på slik jeg leser innlegget ditt. Det er denne de fleste satser på og det er relativt rimelig, enkel og utbredt.

Av system står du mer fritt.

 

Av system så vil jeg anbefale Home-Assistant dersom du er litt teknisk. Det er gratis og har uendelig med muligheter. Er du helt grønn på teknologi så finnes det nok enklere valg. 

 

Sitat

* Alt skal kunne styres både med app og med brytere. 
* Lyset skal kunne dimme
s. 

Du kan bytte ut vegg-dimmere, eller sette inn en modul bak som gjør dette. Da kan du styre med både veggbryteren og appen. Skal du følge reglene så må du ha elektriker for å skru på sterkstrøm, det er nok den høyeste kostnaden her.

Sitat

* I gangen og på badet ønsker jeg å ha bevegelsesensor sånn at lyset kan slås automatisk på når man går inn i rommet. 

Det er mange bevegelsessensorer å velge i, f.eks Ikea har noen greie

Sitat

* I stua ønsker jeg å ha bevegelsesensor som skal slå på lyset bare hvis sola har gått ned.

Du kan bruke en LUX sensor får å sjekke lysnivå, eller du kan  hvert fall i Home-Assistant bruke en egen sensor som henter denne informasjonen fra nettet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar @Evelen

Dine tips hjelper med å forstå det hele litt bedre sånn at jeg vet hva jeg skal undersøke videre. Jeg har noen spørsmål i forhold til det du skrev og setter pris om du har tid å svare på det 🙂

Det at jeg bør velge hvilken protokoll jeg skal benytte er noe helt nytt for meg. Jeg trudde at det hele styres gjennom hub-en.. Det skal jeg lese mere om.

 

Jeg har lest meg litt på Home-Assistant allerede og forstått at den er litt vanskeligere å sette opp men gir mange flere muligheter. Er det i så fall nok med den "green" versjon for å tillfredstille kravene mine? (ser at det finnes forskjellige versjoner av den)

Jeg har også sett på mulgiheter uten å bruke hub, men vet ikke om det er praktisk mulig å gjennomføre. Det er kanskje ulemper med produkter som ikke bruker hub som jeg ikke har klart å finne. Har du erfaring med sånt?

For eks "
Kasa Smart WiFi Motion Sensor Switch" som er en bryter med innebygd sensor.Denne byttes ut med eksisterende dimmer og fungerer uten hub. Er en sånn løsning for bad/gang noe dårligere eller mere kostbart enn det du foreslår overfor? Ser at denne bryteren koster ca 700 kroner. 

Vet du noe om det er mulig å tilfredstille mine krav bare med sånne produkter?Altså produkter som ikke krever hub. Blir det likebra eller er sånne produkter ikke til å stole helt på i form av at de ikke er presise osv..

Igjen tusen takk for at du tar tid å svarer på mine spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alt styres via hub-en, men forskjellige hub-er støtter forskjellige protokoller, noen flere, noen færre. Home-Assistant støtter nok så og så alt som finnes, men du må ha f.eks egen radio-sender for å kommunisere med f.eks zigbee-enheter.

 

Home-Assistant kan du installere på egen PC, eller kjøpe en ferdig løsning som "Home Assistant Green". Kjøper du en Home Assistant Green så mener jeg at Zigbee-modul følger med, derav trenger du ikke tenke på at du må kjøpe det i tillegg, og den skal fungere helt fint for de aller aller fleste.

 

Kasa Smart WiFi Motion Sensor Switch er nok relativt i samme pris-segment, men den går på WiFi og ikke ZigBee.

Har ingen erfaring med Kasa, så vet ikke hvor bra eller dårlig det er. Ville i utgangspunktet anbefalt deg å se kun til Zigbee.

 

Jeg kjenner ikke til enheter på ZigBee som har bevegelsessensor og bryter i samme boks, men du kan kombinere en stk bevegelsessensor og en stykk bryter


Har ikke erfaring med disse produktene spesifikt, men eksempel:

Dimmer: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-led-dimmer-200w-2-0-hvit/4512750/Product.html

Sensor: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-multisensor-hvit/4512770/Product.html

 

Når det gjelder produkter som ikke krever hub: Til veldig enkle ting som bevegelse=lys fungerer det nok greit. Men du vil aldri kunne gjøre særlig mer avanserte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Støtter @Evelen i at Zigbee er en fin protokoll - der får man relativt billige duppeditter som kan snakke med ulike hub'er. Jeg legger også inn en stemme for Home Assistant som jeg har brukt i mange år nå, og som har en veldig stor og bra brukergruppe. Det har også blitt veldig mye mer plug'n'play de siste årene - nesten alt kan konfigureres direkte i nettleseren eller appen nå. Og mulighetene er så og si ubegrenset.

 

Om du velger å satse på Zigbee, og så viser det seg at du ønsker å benytte en enhet som kun støtter Z-wave - så er ikke det noe stort problem - da må du bare kjøpe en Z-wave styringsenhet (USB-pinne) og koble den til der du kjører Home Assistant fra og så kan du f.eks. styre Zigbee-lys basert på input fra Z-Wave-sensorer osv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

tusen takk til begge ❤️

Først så trudde jeg at Zigbee var noe man må kjøpe i tilegg til hub. Jo mer jeg undersøker rundt dette forstår jeg det som at Zigbee bare er "noe" (protokoll) som bestemmer hvordan produkter snakker med hverandre. Hvis man går Zigbee "veien" må man sørge for at produkter støtter Zigbee protokoll og at hub-en man bruker støtter Zigbee protokoll. Har jeg forstått det riktig?

Hvis jeg installerer Home Assistant på PC-en, og ikke kjøper "Home Assistant Green", da er det kanskje gratis og man får HUB-en gratis på den måten? Men da må kanskje PC-en være konstant på for at ting skal fungere... 


Dere har hjulpet meg utrolig mye og kastet meg i riktig retning sånn at jeg kan undersøke mere rundt dette. Kommer til å se videos og finne tilengelig kilder på nett så spør jeg eventuelt om andre ting i ny tråd.
Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Der dukker jevnlig opp spørsmål om hvilket system som er best. "Best" er jo nesten et umulig spørsmål å svare på for det er veldig avhengig av dine kunnskaper og lærevilje. Jeg har hatt installert Telldus, Zipatile, Fibaro HC2, Homeseer3/4 og har endt på NodeRed og ser meg ikke tilbake. Har vært hatt til vurdering Home Assistant, OpenHAB og et par andre uten at de passet mitt hode...

 

Jeg må nok innrømme at det tok litt tid å snu om hodet til NodeRed for det lignet ikke på noen av de andre systemene jeg hadde vært borti. Kjører fint på en liten Raspberry Pi eller på hvilken som helst PC og koster ikkeno...

 

Som jeg har skrevet mange ganger her etterhvert: 

De gangene jeg har vært på jakt etter et nytt system har jeg laget meg et enkelt prosjekt og prøvd å gjennomføre det på forskjellige system. Mange system er gratis og kjører greit på en RPi, andre system har gjerne en demoperiode på et par uker før en må betale.

 

Oppgaven min er relativt enkel kaffetimer:

  1. Jeg har 2 wallplugs, en som gir strøm til espressomaskinen og en som gir strøm til kvernen.
  2. Når den første slås på (enten fra skjermbilde eller trykknapp på wallplugen) starter en timer som slår på den andre etter 10 minutt (da har espressomaskinen blitt gjennomvarm). Når en leker med dette kan gjerne 10 minutt være 10 sekund...
  3. Slås espressomaskinen av slås også kvernen av og etter 1 time slås alt av uansett.
  4. Det skal tåle å herjes litt med ved å slå litt av/på i hytt og vær uten å gå i stå.

Når dette er noenlunde oppe å går regner jeg med å ha kunnskap nok til å vite hvilket system som passer best for meg og mitt kunnskapsnivå. Hvor mye forum- eller netthjelp jeg må ha teller også en god del. Jeg har noen ganger blitt overrasket over egenskapene til enkelte system, f.eks. at det SER veldig enkelt ut med funksjonsblokker en setter sammen men skal du bittelitt utenfor standarden er det plutselig snakk om omfattende programmering.

 

...og @VP1 Velkommen til forumet 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
VP1 skrev (5 timer siden):

For eks "Kasa Smart WiFi Motion Sensor Switch" som er en bryter med innebygd sensor.Denne byttes ut med eksisterende dimmer og fungerer uten hub. Er en sånn løsning for bad/gang noe dårligere eller mere kostbart enn det du foreslår overfor? Ser at denne bryteren koster ca 700 kroner. 

 

Et slikt produkt kan fungere helt fint, men i et eksisterende bygg kan det jo bli problem med plasseringen. Du vil jo at lyset skal gå på og holde seg på når en er på badet. Da nytter det ikke hvis bryter er på utsiden. I nye bygg kan en plassere veggbokser med tanke på dette.

 

VP1 skrev (48 minutter siden):

Hvis jeg installerer Home Assistant på PC-en, og ikke kjøper "Home Assistant Green", da er det kanskje gratis og man får HUB-en gratis på den måten? Men da må kanskje PC-en være konstant på for at ting skal fungere... 

 

Når du spør om dette så tror jeg du har en lang vei å gå. Har du brukt avansert programvare og er kjent med prinsippene for dataprogrammering? Hvis svaret er nei her, da vil ikke jeg anbefale Home Assistant. Da tror jeg en Philips Hue Hub er et bedre valg. Til denne kan du koble til lys med Zigbee og bevegelsesensorer og den programmeres mye lettere enn Home Assistant. På Philips Hue Hub lager en regler forholdsvis enkelt med en app på telefon.

 

Hvis du senere finner ut at du vil bruke Home Assistant, så kan fortsatt Philips Hue Hub brukes som en bro mellom Zigbee og Home Assistant. Pengene du betalte til Philips ble ikke "kastet ut vinduet", altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg startet selv med Philips Hue Hub og hadde nærmere 80 lys, ute og inne. Og en mengde dimme brytere og bevegelsesensorer. 

 

Etterhvert ble det Home Assistant på meg, men det var fordi jeg ønsket å styre varme, ventilasjon, alarm, garasjeport, vanning osv. Hadde det kun vært lys så kunne jeg fint brukt Philips Hue Hub. Den hadde fortsatt dekket mitt behov der. Den er forholdsvis lett å bruke, men allikevel ganske kraftig på lysstyring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Skrevet (endret)

 

2 hours ago, stigvi said:

Når du spør om dette så tror jeg du har en lang vei å gå. Har du brukt avansert programvare og er kjent med prinsippene for dataprogrammering? Hvis svaret er nei her, da vil ikke jeg anbefale Home Assistant. Da tror jeg en Philips Hue Hub er et bedre valg. Til denne kan du koble til lys med Zigbee og bevegelsesensorer og den programmeres mye lettere enn Home Assistant. På Philips Hue Hub lager en regler forholdsvis enkelt med en app på telefon.

 


Ja, kan ingenting om dette, lærte basic begrep for noen dager siden. 🙂 Aldri sett det aldri brukt det. Vil tro at jeg vil klare å sette meg i det med tanke på at jeg jobber med programmering men spørs om det er vits å bruke tid på det da jeg ikke trenger noe avanserte automatisjoner. Takk for tips angående Philips Hue. Har sjekket det ut allerede og skal se nærmere på det. 


Jeg har tenkt hele dagen idag om hva jeg virkelig har behov for og kommet fram til at jeg ikke trenger bevegelse sensor på badet og stue. Det jeg ønsker å ha i første omgang er følgende:

Gangen:
* Lyse slår seg på ved bevegelse. Enten at bevegelse sensor er innebygd i bryteren eller at jeg kjøper det separert. I gangen har jeg dimbare pærer. Ønsker ikke å bytte de. Bare at de slår seg på ved bevegelse i gangen.

Stue:
* Jeg skal ha 2-3 gulvlamper som får strøm fra vanlig gulv stikkontakter. Jeg ønsker å kunne styre de med EN bryter/fjernkontroll. Bryteren/fjernkontrollen skal ha mulighet til å dimme lampene og helst kunne styre de idividuelt. 

I og med at disse behovene ikke er noe avanserte (etter min uerfaren bedømelse). Hva ville dere anbefalt?

Finnes det kanskje en smartplug som har fjernkontrol, sånn at jeg kan kjøpe 2-3 sånne og dimme/slå de av og på,  med en fjernkontroll? (individuelt)
Da ville jeg sluppet å ha hub for eks. Og i gangen kunne jeg kjøpt den "Kasa Smart WiFi Motion Sensor Switch" som også fungerer uten hub. 

Eller ville dere brukt noe helt annet?

 

Endret av VP1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Phillips Hue har en ganske grei bevegelsessensor som også måler lysstyrke. Det en stund siden jeg brukte Hue, så jeg husker ikke om det er går å legge inn om solen har gått ned som en betingelse, men det går å bruke lysstyrke. Når solen har gått ned er det lav lysstyrke, og du kan da skru på dempet belysning. Er det mye lys i rommet er det dagslys, og du skrur på full belysning. Batterilevetiden på den sensoren er veldig god, tror min jobbet aktivt i nesten 6 år i en gang vi til stadig gikk i, før batteriene måtte byttes.

 

I stua di er det ganske rett frem å sette inn Hue Pærer i gulvlampene. En løsning jeg synes fungerer godt er å lage forskjellige scener, og at du kan klikke deg igjennom disse med On knappen på en vanlig Hue Dimmer Switch. Du får kke styrt de helt individuelt slikt, men om du en gang skulle ha behovet, så kan di gjøre det fra App. Det er også da lett å sette inn en bevegelsessensor etterhvert om du ønsker det.

 

Uten å vite hva slags lampe du har i gangne er det vanskelig å gi noe tips om løsning i gangen. Har du dimmer på veggen så er det ingen "out of the box" løsninger med Hue. Jeg kjenner ikke til noen vanlige smart pærer som kan stå bak en dimmer, men mulig det finnes. Du blir antagelig nødt til å bytte enten dimmer eller pærene, om det er slik, med mindre du vil sette inn et smart relé i forkant av dimmeren. Selv jeg er mest fan av å skifte ut dimmere med smart dimmere, som f.eks Elko Plus Smartdim, men tror kanskje ikke de er mulige å få inn i Hue.

On 11/03/2024 at 22:54, VP1 said:

Finnes det kanskje en smartplug som har fjernkontrol, sånn at jeg kan kjøpe 2-3 sånne og dimme/slå de av og på,  med en fjernkontroll? (individuelt)
Da ville jeg sluppet å ha hub for eks. Og i gangen kunne jeg kjøpt den "Kasa Smart WiFi Motion Sensor Switch" som også fungerer uten hub. 

Eller ville dere brukt noe helt annet?

 

Jeg tror du blir mye mer fornøyd med Hue enn om du får tak i noe slikt.

 

Pluggene som har fjernkontroll er ofte ikke "smarte", altså de kan oftest ikke kobles opp mot noe overordnet system eller ha noe logikk, og du kan nok ikke styre de med bnevegelsessensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@gulgummiand Takk.

Jeg har bestemt meg for å gå for Hue løsning i stua. Virker som at den dekker alle behov og er grei å ta i bruk. Får oppdatere med sensor etterhvert hvis det blir nyttig. 

I gangen er det vanlig dimmer med vanlig dimmbære spotter. Jeg ønkser ikke å bytte spotter, bare bryter eventuelt men jeg ønsker å ha mulighet for å ha en bevegelsesensor i gangen. Hva kan jeg bruke for å få det til? Finnes det brytere som kan snakke med en bevegelse sensor. Enten direkte eller eventuelt gjennom philips Hue? 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
gulgummiand skrev (På 19.3.2024 den 11.34):

Phillips Hue har en ganske grei bevegelsessensor som også måler lysstyrke. Det en stund siden jeg brukte Hue, så jeg husker ikke om det er går å legge inn om solen har gått ned som en betingelse, men det går å bruke lysstyrke. Når solen har gått ned er det lav lysstyrke, og du kan da skru på dempet belysning. Er det mye lys i rommet er det dagslys, og du skrur på full belysning.

Det kan være en smart løsning. Jeg valgte en litt annen variant av det: En variabel settes til verdien "Dag", "Kveld"(som også er skumringstiden om morgenen) og "Natt" ut fra klokke og soloppgang/solnedgang. Ved "Dag" går lyset på 100%, "Kveld" rundt 30% og "Natt" rundt 1%. Dimmeprosentene kan variere noe ut fra dimmertype og lyskilde. Mange veier til en smart løsning av dette...

 

En lysautomasjon jeg er spesielt fornøyd med er på soverommet. En HUE LED-stripe og HUE bevegelssensor under sengen. Ved bevegelse dimmer LED-stripen opp til 100/255 i løpet av 5 sekund, står på et minutt og dimmer ned igjen i løpet av 2 minutt. Da kommer lyset på ikke så veldig brått og forsvinner igjen helt umerkelig. Veldig enkelt å få til når en kan sette "transition time" i dimmeren til litt høye verdier. Noen dimmere har ikke denne funksjonen og andre har en max på 5 sek.

 

For å skryte litt av taklyset på soverommet også: Trådløs bryter limt på skapdøren til garderobeskapet (eneste praktiske plassen den kunne være) slår lyset på 1% om det er av og slår av om det er på. Så tar automasjonen over og sjekker om dimmeren står på 1%. Hvis så dimmes opp til 30% på kveld og 100% på dag. Langt trykk på bryter gir 100% uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.