Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av varmtvann fra nett eller solceller


Anbefalte innlegg

Jeg har solceller på taket, og ønsker selvfølgelig å utnytte disse maksimalt. For å klare dette har jeg laget en styrings-rutine som jeg gjerne mottar kommentarer på. Kanskje har du en bedre metode, eller kanskje kan du få inspirasjon til å gjøre noe tilsvarende selv? Jeg bruker Homeseer, men det er sikkert mulig å lage tilsvarende med andre systemer. Her er min oppskrift, steg for steg:

1: Systemet starter på kvelden med å finne ut hva som er teoretisk produksjon neste dag, under optimale forhold. Dette gjøres ved å se på statistikk fra tilsvarende måned.
2: Deretter sjekkes værvarselet, for å finne ut hvor mye reduksjon i effekten jeg kan vente meg. Systemet sjekke skyer og regn, og finner ut hvor mye som blir tapt, sånn ca.

3: Deretter regner systemet ut sannsynlig forbruk. dette gjøres på bakgrunn av temperatur, vind, termostater og antall personer hjemme.

4: På dette punktet vet systemet om det vil være kraftoverskudd. Nå må avgjørelsen tas om strømmen skal brukes eller selges. Dersom strømmen er dyr så lønner det seg å selge, og heller kjøpe med strømstøtte til eget forbruk. Denne avgjørelsen vises ved hjelp av et tall, som indikerer hvor lurt det er å bruke selv opp i mot å selge.

5. Ved hjelp av tallet fra punkt 4 så styres oppvarming av vann og et lite basseng. Dersom det blir lav strømproduksjon dagen etter så varmes vannet om natten, da nettleien er rimeligere. Dersom det er ventet bra produksjon så utsettes oppvarmingen av vannet til solcellene har begynt å levere overskudd. 

Mange spør meg om det er mye å spare på dette, og faktisk så ble total besparelse i 2023 på over 3000 kr!

Dermed er det vel ingen tvil om at det lønner seg å automatisere!

Er det andre som har gjort noe tilsvarende, eller kanskje noe som er enda bedre?

I så fall så håper jeg du legger igjen en kommentar.

 

 

Regnestykke for sist natt:

Dersom jeg ikke hadde styrt noe som helst, så ville vannet blitt varmet på natten, i timene etter bruk. Det hadde kostet Kr 1,27 pr KWH, altså totalt kr 51 i strøm. På dagtid ville da solstrømmen blitt solgt i stedet, noe som ville gitt meg kr 29. Totalt har det varme vannet da kostet meg Kr 22,-

 

Dersom jeg i stedet varmer vannet med solstrøm så koster det meg ingenting. forskjellen her blir altså på 22 pr natt. 

Ja, jeg er klar over at den egenproduserte strømmen ikke er gratis. Men siden denne prisen er konstant uansett så har jeg valgt å trekke den ut i fra regnestykket. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (4 timer siden):

Men siden denne prisen er konstant uansett så har jeg valgt å trekke den ut i fra regnestykket.


Ja, det ser ut til å være vanlig praksis blant de som har brukt noen hundre tusen på solcellepanel. Det er sikkert lurt, på et eller annet vis. Men hva koster egentlig solcellestrømmen din hvis du tar en nedbetalingstid på 15år. Samtidig kan en sammenligne med å putte tilsvarende beløp i aksjesparing.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, stigvi said:


Ja, det ser ut til å være vanlig praksis blant de som har brukt noen hundre tusen på solcellepanel. Det er sikkert lurt, på et eller annet vis. Men hva koster egentlig solcellestrømmen din hvis du tar en nedbetalingstid på 15år. Samtidig kan en sammenligne med å putte tilsvarende beløp i aksjesparing.........

 

200-300 tusen i aksjer/fond gir nok mest sannsynlig større besparelse enn solceller over 15-20 år men det hadde nok pengene som er brukt på annet smart utstyr også...

 

Ett eksempel eg kan ta oss meg selv er 10 Fibaro Walli Dimmere til ca. 900,- per stykk, kommer aldri i verden til å spare det inn igjen, ikkje om det så går 100 år...

 

Solcellene mine kommer nok til å gå i pluss til slutt men hvor raskt gjenstår å sjå 🙂

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dFwFBHTF_-nK6smVSZ1huyDd-QsH6p4jF06TEcUmSBU/edit?usp=sharing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle produkter en kjøper inn har en eller annen funksjon og som forhåpentligvis skal dekke et behov. Dimmere er jo veldig konkrete på akkurat det.

Det som er spesielt med solcelle er at de skal konkurrere med ledningen inn til huset som også leverer strøm. Så da, med få unntak, har en ikke noe behov lenger. Ja, det er noen her på forumet som ser andre behov enn kun å produsere strøm, men de aller fleste kjøper solcellepanel kun for å spare penger. Da synes jeg det er ekstra viktig å regne ærlig og redelig på dette. En må ta med ALLE utgiftene også. Det gjelder selvsagt kapitalkostnaden, men også årlige vedlikeholdskostnader og uventete reparasjoner som en bør sette av penger til. Jeg mener det er å kaste blår i øynene på oss andre når en forteller om alt en sparer uten å ta med hele regnestykket.

Jeg vurderer solcellepanel selv, men det har så langt stoppet opp på vurderingsstadiet. Jeg klarer ikke å se at det er noen fornuftig økonomi i dette og så langt har jeg ikke sett noen andre som har det heller (av private anlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (4 timer siden):

Ja, det ser ut til å være vanlig praksis blant de som har brukt noen hundre tusen på solcellepanel.

Da min 7 år gamle luft/vann varmepumpe havarerte nylig og jeg begynte å regne litt på økonomien i den fikk jeg meg en STOR overraskelse. Utskifting ville ha 18-20 år inntjening. Da en av leverandørene ble presentert for de tallene sa han at en måtte jo regne med en strømpris på kr 4/kWh... Medregnet strømstøtte, nettleie og avgifter er strømmen sjelden over kr 1.60 og selv med de store toppene så blir det bare ører i tillegg...

 

hflatoey skrev (3 timer siden):

Solcellene mine kommer nok til å gå i pluss

Mine også.

stigvi skrev (3 timer siden):

Jeg mener det er å kaste blår i øynene på oss andre når en forteller om alt en sparer uten å ta med hele regnestykket.

Sant. En ønsker jo at investeringen skal gå i pluss og det er lett å overse enkelte ting. Jeg har jo et "billig" anlegg der jeg har lagt inn rundt kr 55.000 i egeninnsats og det regner jeg ikke med. Prisen av egeninnsatsen er hentet fra onlinetilbud fra de store leverandørene. Jeg har fått plass til rundt 60% mer solceller enn onlinetilbudene kommer opp med.

 

Reparasjon av varmepumpen har jeg droppet og heller lagt tilsvarende beløp i utvidelse av solcelleparken. Har ikke helt kontroll på de tallene enda men fram til årsskiftet lå jeg an til en inntjeningstid på 8 år og det synes jeg er helt ok. Solcellene som sådan forventer jeg jo minst 25 års levetid på mens inverter og annen elektronikk må en jo regne med betydelig kortere men denslags koster jo ikke så mye om en ikke velger på aller øverste hylle. Solcelleutvidelsen på 9.6kWp trenger jo egentlig bare en MPPT regulator siden jeg allerede har en 10kW kombiinverter men det ble billigere og enklere med en 10kW kombiinverter i tillegg. Da har jeg en 150A MPPT og i tillegg en "gratis" reserveinverter på 10kW.

 

For min del handler solcelleanlegget om å forberede en pensjonsalder med betydelig mindre kostnader så det blir på en måte "utgift til innteks erhvervelse" som de kalte det i gamle dager men også en selvbergingstanke. Vi kjører jo full fart mot en planlagt energikrise og hvilke konsekvenser det kan få er jo uvisst. Vi har jo allerede hatt strømpris på rundt kr 10/kWh og strømrasjonering skal en heller ikke se bort fra så det handler også om selvberging. Alle grid-tie solcelleanlegg vil dø i det øyeblikket kraftleverandøren slår av strømmen. Normalt er jo strømmen pålitelig men det er bare et par dager siden sist strømbrudd her, det merket jeg ikke noe til...

 

Strømplanlegging:

Det ser ut til at du har tenkt godt gjennom problematikken @Decibel. Jeg har et litt enklere regime ved å se litt historisk på hvor mye strøm jeg trenger i løpet av et døgn og ut fra solvarsel finne ut hvor mye strøm som må kjøpes. Jeg har enda ikke funnet noen fullautomatiisk pålitelig løsning så jeg har laget meg noen manuelle verktøy:

  • Uketimere for strømkjøp, batterilading, vv bereder og gulvvarme.
  • Strømkjøp neste døgn x antall timer som automatisk velges de billigste timene (pris inkl nettleie, forbruksavgift, enovaandel og strømstøtte selvsagt).
  • Værmelding som gir meg forventet kWh solkraft for i morgen.

I tillegg har jeg en valgbar grense for det jeg kaller "overskuddssol" som nå står på ca 4.6kW. Overskrider solproduksjonen denne grensen slås vv bereder og vannbåren gulvvarme på og da kjører de mot et høyt setpunkt for å svelge unna mest mulig.

 

Berederen lar jeg gå ned i 50 grader om strømmen er dyr/lite sol men også opptil 90 grader for å lagre mest mulig energi fra solen.

 

Har hentet soldata fra forecast.solar men historikken sier meg at den ikke er pålitelig nok. Fra nov -23 ser det slik ut:

image.thumb.png.c0fb68902c926377c6ebb8bbe1240fd2.png

 

I går begynte jeg å hente data fra solarcast.com.au og det ser muligens litt bedre ut men en kan jo ikke konkludere etter bare 1 dag...

 

De 2 varslene har stoooore avvik både i går og i dag og sammenlignet med varslene fra Yr og Storm så er nok australienerne betydelig bedre... Time will show...

image.thumb.png.7b21b8fabf0fe150b97353cda32bdd86.png

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enklere løsning i Home Assistant her, selv om den fortsatt ikke er helt "ferdig":


Fyrer mest med ved, så jeg har mindre behov for å styre varme enn "folk flest". Jeg er også bare en person i husholdningen, så det er lite waf eller uforutsigbare behov å forholde seg til.

"PV solar exees optimizer" script/blueprint styrer varmtvannsbereder, varmepumpe og varmekabler på badet for å utnytte solstrømmen best mulig. Varmtvannsbereder har høyest prioritet, varmepumpen lavest siden den brukes lite og egentlig bare er en bonus. Varmekablene står på hele tiden, men temperatur økes når det er sol og magasinerer ekstra varme i gulvet, stort sett bruker det ikke strøm igjen før nærmere midnatt og sparer dermed litt forbruk de dyre timene på kvelden. Scriptet kan også styre elbillader og batteribank, så det er muligheter for å utvide ettervert.
https://github.com/InventoCasa/ha-advanced-blueprints/tree/main/PV_Excess_Control

Varmtvannsbereder styres i tillegg mot strømpris og nettleietrinn når den ikke har blitt varmet opp av sola samme dag, så den bruker billigst mulig strøm om vinteren og minimalt med kjøpestrøm om sommeren.

Dette fungerer rimelig greit, jeg har også eksperimentert med EMHASS for å forutsi solproduksjon og forbruk men har ikke klart å få til noe tilfredsstillende enda.

Hittil i mars er har 60% av strømforbruket mitt kommet fra solcellene, til tross for begrenset produksjon og en del utfall de første to ukene på grunn av en jordfeil på nettet. Ser også ut til at jeg vil kunne holde 2kwt-trinnet på nettleia ca. mars-oktober, så det blir ikke mange kroner å betale på strømregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Alle produkter en kjøper inn har en eller annen funksjon og som forhåpentligvis skal dekke et behov. Dimmere er jo veldig konkrete på akkurat det.

Det som er spesielt med solcelle er at de skal konkurrere med ledningen inn til huset som også leverer strøm. Så da, med få unntak, har en ikke noe behov lenger. Ja, det er noen her på forumet som ser andre behov enn kun å produsere strøm, men de aller fleste kjøper solcellepanel kun for å spare penger. Da synes jeg det er ekstra viktig å regne ærlig og redelig på dette. En må ta med ALLE utgiftene også. Det gjelder selvsagt kapitalkostnaden, men også årlige vedlikeholdskostnader og uventete reparasjoner som en bør sette av penger til. Jeg mener det er å kaste blår i øynene på oss andre når en forteller om alt en sparer uten å ta med hele regnestykket.

Jeg vurderer solcellepanel selv, men det har så langt stoppet opp på vurderingsstadiet. Jeg klarer ikke å se at det er noen fornuftig økonomi i dette og så langt har jeg ikke sett noen andre som har det heller (av private anlegg).

 

Helt klart at alle bør være ærlig og redelig om hva ting koster og derfor har eg også ett åpent Google Sheets dokument over mine strøm og sol utgifter/inntekter. Hva som er fornuftig økonomi må nesten være opp til en og hver. Da eg bestilte solceller så hadde prisen på strøm vært oppi 10kr/kWh og strømstøtten skal nok vekk en dag og at eg i tillegg er over middels interessert i strøm og slikt så var det fornuftig nok da.

 

Men smart hus er som med annen hobby, det koster penger, hadde eg kun vært ute etter å spare penger så hadde eg ikkje kjøpt noe smart utstyr og heller jobbet overtid noen av de timene eg bruker på å "installere/programmere" huset, hadde garantert hatt mer penger på konto da, selv etter strømregningen var betalt 😄  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hflatoey skrev (19 minutter siden):

 

Helt klart at alle bør være ærlig og redelig om hva ting koster og derfor har eg også ett åpent Google Sheets dokument over mine strøm og sol utgifter/inntekter. Hva som er fornuftig økonomi må nesten være opp til en og hver. Da eg bestilte solceller så hadde prisen på strøm vært oppi 10kr/kWh og strømstøtten skal nok vekk en dag og at eg i tillegg er over middels interessert i strøm og slikt så var det fornuftig nok da.

 

Men smart hus er som med annen hobby, det koster penger, hadde eg kun vært ute etter å spare penger så hadde eg ikkje kjøpt noe smart utstyr og heller jobbet overtid noen av de timene eg bruker på å "installere/programmere" huset, hadde garantert hatt mer penger på konto da, selv etter strømregningen var betalt 😄  

 

 


Ja, du deler info om økonomi i dette og det er bra. Men jeg må innrømme at det er lite jeg forstår av regnearket ditt.

Hva er feks "Cost installed" og "Total installed"?

"Savings" er 9226 og "Estimate savings" er 435238. Enten har du gått på en solid smell når det gjelder faktisk spart i forhold til forventning eller så misforstår jeg betydningen av disse to 🙂

Men det er ikke viktig for meg å vite hva alt betyr i ditt regneark. Som du skriver og som jeg nevner lenger oppe - jeg er vet at det finnes andre behov enn kun å spare penger.

Men i det siste har massemedia hatt flere artikler om anlegg som er tatt av vinden, anlegg som har ført til husbrann, som har ført til vannlekkasje fra tak og en rekke andre problemer. Samtidig er det en del cowboy-virksomhet i bransjen. En kan få inntrykk av at "menig mann" som ikke setter seg grundig inn i dette, bare hiver seg på en hype. Jeg mener det er feil. Folk som bare vil spare penger, bør holde seg langt unna og heller spare pengene på noe som gir større avkastning og mindre risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, stigvi said:


Ja, du deler info om økonomi i dette og det er bra. Men jeg må innrømme at det er lite jeg forstår av regnearket ditt.

Hva er feks "Cost installed" og "Total installed"?

"Savings" er 9226 og "Estimate savings" er 435238. Enten har du gått på en solid smell når det gjelder faktisk spart i forhold til forventning eller så misforstår jeg betydningen av disse to 🙂

Men det er ikke viktig for meg å vite hva alt betyr i ditt regneark. Som du skriver og som jeg nevner lenger oppe - jeg er vet at det finnes andre behov enn kun å spare penger.

Men i det siste har massemedia hatt flere artikler om anlegg som er tatt av vinden, anlegg som har ført til husbrann, som har ført til vannlekkasje fra tak og en rekke andre problemer. Samtidig er det en del cowboy-virksomhet i bransjen. En kan få inntrykk av at "menig mann" som ikke setter seg grundig inn i dette, bare hiver seg på en hype. Jeg mener det er feil. Folk som bare vil spare penger, bør holde seg langt unna og heller spare pengene på noe som gir større avkastning og mindre risiko.

 

Cost installer = Hva det kostet å installere solcellene (343 983,-)

Incentives = Enova støtte (47 500,-)

Total Installed = Hva det kostet å installere solcellene minus Enova støtte (296 483,-)

 

Credit If All Export = Hva eg har tilgjengelig på solkonto hos Fjordkraft per dags dato.

 

Savings = Hva eg har spart på egenproduksjon i mot hva det hadde kostet å kjøpe strømmen per dags dato (9 226,-)

Savings + Export = Hva eg har spart på egenproduksjon og uttak fra Solkonto hos Fjordkraft per dags dato (14 306,-)

 

Estimate Saving = Hva eg sparer på solproduksjon mot hva det hadde kostet å kjøpe strømmen over 25 år basert på tilgjengelig data (435 238,-)

Estimate Saving + Export = Hva eg sparer på solproduksjon og uttak fra Solkonto hos Fjordkraft over 25 år basert på tilgjengelig data (651 777,-)

 

Estimate Return Over 25 Years = Hva gevinsten blir over 25 år minus hva solcellene kostet basert på tilgjengelig data (355 294,-)

 

Men etter kun 10 måneder i drift er det altfor tidlig å konstanter noe som helst...

 

Ja massemedia styrer på men stort sett går det bra for de fleste, blir litt sånn hver gang en elbil tar fyr, spesielt hvis det er en Tesla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å våkne til at det har kommet så mange svar på innlegget mitt. Det er tydelig at dette engasjerer!
Jeg får begynne fra toppen 😉

Stigvi: du påpeker at jeg har tatt ut denne prisen fra regnestykket. Det har jeg gjort fordi innlegget mitt dreide seg om besparelsen ved automasjonen, ikke besparelser ved solcellene i seg selv. Men jeg skal komme tilbake til spørsmålet ditt om litt 🙂

 

hflatoey: Jeg kjenner ingen som tar opp lån for så å investere de lånte pengene i aksjefond. Jeg har gjort denne investeringen for å spare penger, og for meg så fungerer det. Men det er ikke dermed sagt at det fungerer for alle. Jeg har dette som en liten bi-jobb, og har sett mange prosjekter som rett og slett ikke lønner seg. Alt avhenger av ditt forbruksmønster. Men jeg skal som sagt komme tilbake til mitt regnestykke om litt.

 

SveinHa: Jeg synes det høres rart ut at det ville ta så lang tid å tjene inn en ny varmepumpe. Riktignok er det en dyrere med luft/vann, men jeg synes dette hørtes dyrt ut.  Selv hadde jeg en luft/luft varmepumpe som tok kvelden for 2 år siden, og de måledataene jeg har fra den perioden viser ganske tydelig at besparelsen med varmepumpe er ganske stor. Jeg husker ikke tallene i farten, men det var ikke snakk om mange årene. 
For øvrig så ser det ut som om vi har ganske like fremgangsmåter. Jeg liker oppsettet ditt, og ser at vi har tenkt ganske så likt. Jeg har også vurdert å bruke en leverandør av soldata som en faktor i systemet mitt, men jeg synes det var gøy å se hvor godt jeg kunne treffe ut i fra de faktorene jeg hadde.

 

thoralex: Det er tydelig at du enten har et langt lavere strømforbruk enn hva jeg har eller et langt større solcelle-anlegg. Sannsynligvis det første. Jeg er langt ifra å kunne dekke 60% fra solcellene nå i mars. Grunnen er nok et dårligere isolert hus i kombinasjon med at jeg ikke bor alene. Ikke har jeg mulighet til å fyre med ved, heller. Jeg holder meg under 10kwt-trinnet på vinteren, og satser på 5kwt-trinnet på sommeren. I Julen måtte jeg bite i det sure eplet i forbindelse med julebesøk, og da røyk jeg faktisk på 10kwt-trinnet også.

Ellers så er det interessant å lese om din tilnærming 😉

 

Men så til det som sikkert flere av dere har ventet på, nemlig regnestykket som viser hva dette koster meg. Jeg finansierer innkjøpet gjennom huslånet, og levetiden er omtrent like lang som nedbetalingstiden på lånet. Mine kostnader er derfor en %-andel av huslånet, noe som også betyr at prisen svinger etter hva rentene er.

 

Jeg betalte selv 185.000 etter enova-støtte, og betaler ca 12.000 i året. For det får jeg levert ca 12.500-13.000 kwt. Dette gir meg altså en pris på max 96 øre pr kwt. For ett år siden, når rentene var lavere, så var prisen nøyaktig halvparten, 48 øre. Dette er rimelig, spesielt siden det ikke er nettleie på egenprodusert strøm.
Nettopp derfor er det viktig å bruke så mye av strømmen selv. Dersom man baserer seg på å selge strømmen for å tjene penger, da har man investert feil. 
Jeg skal legge frem flere tall senere, men akkurat nå har jeg jobb som venter 🙂 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (2 timer siden):

Jeg synes det høres rart ut at det ville ta så lang tid å tjene inn en ny varmepumpe. Riktignok er det en dyrere med luft/vann, men jeg synes dette hørtes dyrt ut. 

Ja, det er noen sinnssyke priser på luft/vann varmepumper. Den billigste 8kW jeg har funnet (lik den som havarerte) koster kr 70.000.- Andre alternativer ligger godt i overkant av kr 100.000.- Det er litt merkelig med de prisene for luft/vann er jo dramatisk mye enklere enn luft/luft men koster likevel 3-4 ganger mer. I 2023 har min varmepumpe spart inn rundt kr 4.000.- ut fra energimåler på både el. og vannsiden men så har jeg jo også et litt strikt spareregime som at jeg ikke MÅ ha 30 grader på badet og slikt. Fra å ha ligget på rundt 31.000 kWh/år ble forbruket halvert bare med sparetiltak og da mine første solceller dukket opp ble det ny halvering. I fjor endte jeg på 6.600 kWh og så veldig mye bedre enn det blir det neppe i år da de 4 mørkeste månedene er der lite futt i solcellene her på palmekysten...

 

Decibel skrev (2 timer siden):

Jeg holder meg under 10kwt-trinnet på vinteren, og satser på 5kwt-trinnet på sommeren.

Jeg bruker PID regulator for å holde meg på 4.75kWh pr time når jeg kjøper strøm. I fjor hadde jeg 2 måneder der jeg måtte opp på 10kW trinnet, den ene fordi jeg hadde rotet til systemet mitt og den andre fordi nettleverandøren rotet det til da klokken ble stilt så den måneden endte jeg på 5.01kWh... I mitt system hadde jeg bare summen av de 2 timene da klokken ble stilt og den var omtrent 7.9kWh. Snakket med kraftlaget men de hadde ikke gjort noe feil, lovet de skulle slette den ene timen men de slettet den minste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Decibel said:

thoralex: Det er tydelig at du enten har et langt lavere strømforbruk enn hva jeg har eller et langt større solcelle-anlegg. Sannsynligvis det første. Jeg er langt ifra å kunne dekke 60% fra solcellene nå i mars. Grunnen er nok et dårligere isolert hus i kombinasjon med at jeg ikke bor alene. Ikke har jeg mulighet til å fyre med ved, heller. Jeg holder meg under 10kwt-trinnet på vinteren, og satser på 5kwt-trinnet på sommeren. I Julen måtte jeg bite i det sure eplet i forbindelse med julebesøk, og da røyk jeg faktisk på 10kwt-trinnet også.

 

Ellers så er det interessant å lese om din tilnærming 😉

Stemmer nok godt det. Anlegget er på 15kwp, antatt årlig forbruk rund 9000kwt så det er egentlig litt overdimensjonert. Huset er fra 45 og flekkvis etterisolert, men siden det bare er meg så er oppvarmet areal stort sett begrenset til stue, kjøkken og bad. Jeg hadde penger til overs etter å ha kjøpt plassen, god plass på låvetaket og stor sannsynlighet for økning i forbruket i kommende år (har ikke elbil enda, og er også singel...) så jeg fant det bedre å "fylle opp" med det samme heller enn å måtte bygge på senere. Styringen er jo relativt enkel, men jeg regner med at den blir vesentlig mer komplisert og forbruket (spesielt til oppvarming) vesentlig høyere om det skulle komme flere inn i husstanden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.