Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Totalrenoavsjon av bolig og litt smartere hjem


J-Ro

Spørsmål

Hei,

 

I forbindelse med renovasjon av bolig blir alt det elktriske byttet ut. Jeg tenkte i denne sammenheng på å få en litt "smartere" bolig.

 

Fra før av har jeg veldig begrenset erfaring med smarthus-produkter. Jeg har noen phillips hue pærer og hub, har fått koblet en Ikea pære til samme hub og har såvidt forsøkt meg litt med Home assistant med en Conbee II usb-stick hvor jeg har fått til å styre Hue samt lese informasjon fra et par Aquara-sensorer i HA.

 

Nå har elektrikeren kommet med forslag til smarthusprodukter som han ønsker å installere hos meg. I første omgang var det lys jeg ønsket å styre, hvor det gjerne skulle være mulig å skru lys av og på, samt dimme både med bryter og med en app, og gjerne sette opp soner og flere brytere som styrer samme lys/gruppe. Elektrikern har foreslått Plejd som løsning for dette. Har lest litt om Plejd og her på forumet ser det ut som om det stort sett frarådes. Slik jeg forstår det så er noen av grunnene til dette Bluetooth og rekkevidde og at det er properitært. At det er properitært tenker jeg på som at det er vanskelig å integrere systemet/komponentene med andre smarthus-styringssystemer. Er dette riktig forstått?

 

Jeg har også nevnt at jeg kunne tenke meg smartstyring av varmekabler og varmtvannsbereder. Hoedgrunnen til dette er at slik jeg forstår det kan det være mulig å spare noen kroner ved å varme når strømmen er billig. Ser også at jeg kan få støtte fra Enova til dette. Her hadde jeg sett for meg en smart-bereder, men elektriker har foreslått Futurehome Strømkontroll, som hvis jeg forstår det riktig består av futurehome sin hub, HAN-måler, futurehome Zigbee termostater og futurehome Zigbee relé til varmtvannsbereder (vi har ingen varmtvannsbereder så denne må også kjøpes ny).

 

I tillegg til dette har jeg kjøpt en IDlock 202 til hoveddør og tenker zigbee-modul til denne.

 

Ønsket mitt er at det som installeres i veggene (smart-dimmer til lys og termostater) skal fungere lokalt og at jeg skal kunne bytte ut hub/system som jeg måtte ønske. Tenker at kostnaden er større om jeg må ha elektriker til å bytte alt i veggene enn om jeg må kjøpe en ny hub. Vil løsningen som elektriker har foreslått passe med mitt ønske?

 

Min antakelse er at "tilbehøret" til futurehome (relé, termostater) skal fungere lokalt og ganske enkelt med alt som støtter zigbee, stemmer det? Finnes det andre grunner til å velge noe annet enn futurehome sine produkter her?

 

Min andre antakelse er at Plejd vil være begrensende og at jeg heller burde gått for smart-dimmere som støtter zigbee. Dette kunne for eksempel vært futurehome sine? Ellers ser jeg også at folk har anbefalt Namron, uten at jeg har sett så mye på dette selv ennå.

 

Selv om jeg noen ganger liker å tro, så er jeg hverken så flink eller tålmodig når det kommer til fikling med kode og opensource-systemer. Så jeg vil gjerne starte med noe som er mer plug & play, slik jeg har forstått Futurehome og eventuelt Homey Pro er, men siden jeg nå har en RPI og en Conbee II så skal en ikke se bort fra at jeg kanskje en gang får tid til å fikle litt og kanskje kan få et system opp å gå i Homeassistant.

 

Beklager lang post og kanskje feil uklarhet og feil terminologi, men så er det et nybegynner-forum, så det går kanskje greit. Legger ved en lenke til Futurehome sine produkter (smart-dimmere, releer, termostater osv.)

 

https://www.futurehome.io/no/produkter

 

Setter pris på alle som tar seg tid til å hjelpe meg å navigere litt i smarthus-jungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Du har en unik mulighet til å få et velfungerende og samtidig smart hus når alt elektrisk skal byttes ut. Det er forskjellige meninger om dette, du kan lese noe av det i denne tråden: 

Ut fra min egen erfaring kan jeg gi følende råd:

Velg komponenter som støtter åpne standarder for smarthus (Zwave/Zigbee/Thread&Matter) fremfor Wifi. Wifi i seg selv er helt fint og er rett valg for kameraer og andre løsninger som krever mye data, men brytere/dimmere og sensorer uten kamera trenger ikke den bånbredden. Ulempen med wifi er at slike produkter i mange tilfeller er avhengig av skytjenester og da risikerer du både at tjenesten blir lagt ned eller ilagt en kostnad per måned som kan økes.

Zigbee/Zwave/Thread er lokale radioprotokoller som bygger egne mesh nettverk (alle enheter fast tilkoblet strøm er en router i nettverket) og fungerer lokalt mellom en koordinator (som din Conbee II stick) som igjen knyttes til en smarthussentral. Derfor er svaret mitt når du spør om elektrikerens anbefaling av utstyr at Bluetooth er bedre enn Wifi men ikke like bra som Zigbee (Bluetooth bygger ikke mesh).

Valg av smarthussentral/systme er neste valg. Her må du dessverre velge mellom å ha stort åpenhet i valg av utstyr kombinert med høyere krav til egeninnsats og kometanse eller et meg begrenset valg av utstyr om du ønsker et enklere (og kanksje? mer driftsikkert) system. Selv har jeg erfaring med Home Assistant og Homey Pro. HA er mest krevende men støtter også mest utstyr (trolig av alle systemer som finnes!), mens Homey er enklere å komme i gang med samtidig som det har avanserte muligheter og rimelig bred støtte for utstyr. Futurehome har jeg kun lest om, men forstår at det er vesentlig mer begrenset i valg av utstyr men også enklere å bruke. 

Hvis du har anlednign til å velge smarte brytere/dimmere/kontakt og annet som elektriker skal montere som støttes av Futurehome så har du muligheten til å bytte til dette senere om du finner ut at Home Assistant blir for krevende. Men siden du allerede har det støtter jeg tanken om å prøve det videre, det har blitt vesentlig enklere de siste årene og hvis du primært bruker de offisielle integrasjonene i HA (og lite fra HACS - Home Assistant Community Store) så er stabiliteten nå svært god. 

Lykke til med smarthus - for mange av oss er dette en interessant hobby! 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for kjapt og grundig svar!

 

Interessant tråd også om eventuelt videresalg, men planen så langt er å bli boende i dette huset lenge. Noen av prinsippene i tråden der støtter jeg uansett. Jeg vil veldig gjerne at huset for en besøkende skal virke som et "dumt" hus - at om du skrur på lysbryter(ne) på kjøkkenet går lyset på på kjøkkenet. Smart-delen av systemet trenger i hovedsak kun jeg og min samboer å forholde oss til tenker jeg (styring via app, scener og automsjoner osv). Det er også en tanke om at huset skal fungere som forventet selv om smarthus-huben eventuelt skulle slutte å fungere. Kommer tilbake med noen spørsmål ang. dette litt senere.

 

Du nevner zigbee som en av de åpne standardene, vil det være slik at så lenge produktet er merket med zigbee-støtte så spiller det ingen rolle hvilken produsent det er? Altså at det er ett fett om jeg kjøper Namron, Futurehome eller hva som helst annet. Da tenker jeg i hovedsak for termostater, dimmere etc. Forstår at hubben til Futurehome, eller Homey ikke nødvendigvis har innebygget støtte for alle de hundrevis av produsentene og produktene som finnes. Vil det være fornuftig å velge zigbee-utstyr fra en bestemt leverandør, da det kanskje er større sjangse for at disse produktene støttes i flere smarthussystemer? Tenker at Namron kanskje er litt store, mens Futurehome sine zigbee produkter kanskje er litt mer snevert?

 

Plejd bruker slik jeg har forstått bluetooth som også genererer mesh, men slik jeg leser erfaringene er fortsatt rekkevidde begrenset i forhold til zigbee. Er også usikker på om bluetooth til Plejd er åpent, altså at jeg skulle kunne styre disse produktene fra et hvilket som helst system bare jeg har en bluetooth dongle?!

 

For det meste er det kablet mellom bryter og takpunkter i huset. Enkelte steder hvor jeg øsnker at to brytere skal kontrollere samme lys/lysgruppe, er det lagt opp til at det skal brukes en trådløs bryter/dimmer. Slik jeg forstår det da vil alle de kablede bryterne ha en smart-innmat (eks. zigbee eller plejd) men utover det en "vanlig knapp". Slik at de oppleves som standard brytere, men kan styres. De trådløse bryterne (2-3 stk) ser jeg for meg at er batteridrevne og krever at smarthussystemet/hubben er i drift for at de skal fungere. Er dette riktig forstått? Ellers forstår jeg det slik som beskrevet i den andre tråden at termostater til gulvvarme fungerer som en dum termostat dersom smarthussystemet går ned.

 

Det er også viktig for meg at systemet fungerer. Derfor ønsker jeg gjerne en hub eller et system som kanskje er mer begrenset men også mer stabilt i første omgang, så kan jeg leke meg litt med f.eks. Home assistant på fritiden. Virker som om det er Futurehome eller Homey Pro som gjelder, og som du skriver, at Homey er hakket mer fleksibelt enn Futurehome. Siden jeg stort sett kommer til å ha zigbee-enheter så fungerer begge huber, og jeg leser at Futurehome har støtte for bl.a. en del Namron produkter. Er det riktig at det finnes en Homey som ikke er pro, og at denne krever tilkobling til nett for å virke, mens pro fungerer lokalt? Vet noen hva som er tilfellet med Futurehome sin hub, krever denne også nettilgang?

 

Og til slutt et spørsmål om å blande standarder. Ser at både homey og futurehome hubber støtter både zigbee og z-wave. Er det dumt å blande produkter? Kan tenke meg at det kan være litt uheldig mtp. mesh-nettverket som opprettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (3 timer siden):

https://github.com/thomasloven/hass-plejd

 

Å ha både zwave, Zigbee, wifi og Bluetooth i samme hus, går fint.

Ja, *feil her*.

Når det er sagt, selv ville jeg så godt det lar seg gjøre satset på kun en, eller noen få protokoller.

Flytter inn i nytt hus snart og skal prøve holde meg så godt det lar seg gjøre med kun Zigbee.

 

Endret av Evelen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Evelen skrev (21 minutter siden):
stigvi skrev (3 timer siden):

Å ha både zwave, Zigbee, wifi og Bluetooth i samme hus, går fint.

Ja, disse går på forskjellige frekvenser og burde gå knirkefritt.

En liten korreksjon - det er kun Zwave som har egen frekvens (868 Hhz i Europa, 908 Mhz i USA). Både Zigbee, wifi og Bluetooth deler 2,4 Ghz båndet. Wifi bruker også 5 Ghz (og enda høyere) på nyere utstyr, men det meste av smarthusutstyr med wifi benytter fortsatt 2,4 Ghz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
J-Ro skrev (4 timer siden):

Du nevner zigbee som en av de åpne standardene, vil det være slik at så lenge produktet er merket med zigbee-støtte så spiller det ingen rolle hvilken produsent det er?

Dessverre, nei. Men Home Assistant og Homey Pro har støtte for veldig mye av det som finnes. Hvis du ønsker å komme raskt i gang med en enkel løsning tror jeg Futurehome kan være et godt valg. Uten at jeg har sjekket spesifikt for alle deres komponenter så tror jeg mange av dem allerede er støttet i Home Assistant, det er svært mange zigbee komponenter som er støttet i ZHA, og enda flere i Z2M (de to alternativene for Zigbee i Home Assistant). Derfor vil du kunne «oppgradere» fra Futurehome til Home Assistant på et senere tidspunkt om du ønsker. En annen mulighet er å ha begge deler samtidig: https://forum.futurehome.io/t/futurehome2mqtt-futurehome-til-home-assistant/3843

J-Ro skrev (4 timer siden):

For det meste er det kablet mellom bryter og takpunkter i huset. Enkelte steder hvor jeg øsnker at to brytere skal kontrollere samme lys/lysgruppe, er det lagt opp til at det skal brukes en trådløs bryter/dimmer. Slik jeg forstår det da vil alle de kablede bryterne ha en smart-innmat (eks. zigbee eller plejd) men utover det en "vanlig knapp". Slik at de oppleves som standard brytere, men kan styres. De trådløse bryterne (2-3 stk) ser jeg for meg at er batteridrevne og krever at smarthussystemet/hubben er i drift for at de skal fungere. Er dette riktig forstått? Ellers forstår jeg det slik som beskrevet i den andre tråden at termostater til gulvvarme fungerer som en dum termostat dersom smarthussystemet går ned.

Du har forstått det rett. Men det kan også løses uten batteridrevne enheter hvis du har tradisjonelle brytere og ledning til der hovedbryteren skal være. De fleste smarte brytere/dimmere (også «pulkene» som monteres bak en tradisjonell bryter) har inngang for ekstern knapp. Jeg har selv MicroMatic zigbee dimmer (les mer om erfaringen her: 

) som er tilkoblet en vanlig Elko bryter (med innlagt impulsfjær) i andre enden av trappen. Da slipper du batteribytte. Nå lever gjerne disse batteriene et år eller to, men greit å unngå om infrastrukturen som gjør det mulig med kablet bryter allerede er på plass.

Ang termostater avhenger det av den enkelte termostat hvor dum den blir uten kontakt med smarthussentralen. Noen typer støtter ukeprogram uavhengig av smarthuset.

J-Ro skrev (4 timer siden):

Er det riktig at det finnes en Homey som ikke er pro, og at denne krever tilkobling til nett for å virke, mens pro fungerer lokalt? Vet noen hva som er tilfellet med Futurehome sin hub, krever denne også nettilgang?

Du har rett ang Homey «bridge» vs Homey Pro. I tillegg til avhengighet til nettverket krever Homey Bridge et abonnement med månedlig kostnad for å virke. Ang Futurehome tror jeg det meste vil fungere lokalt, men les mer om det i denne testen: https://www.smarthusbloggen.no/2024/01/01/hva-er-det-beste-smarthus-systemet-i-2024/

 

Ang blanding av produkter og protokoller er det litt avhengig av hvor mye støy det allerede er på de aktuelle frekvensene der du bor (hvor tett du har naboer). Jeg brukes selv både Zwave, Zigbee, Wifi og Bluetooth. Det siste kun for å lese av noen billige termometere med fuktmåler fra Xiaomi, men de kan lå brukes Zigbee i stedet ved å laste inn ny firmware. https://smarthomescene.com/guides/convert-xiaomi-lywsd03mmc-from-bluetooth-to-zigbee/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
christbj skrev (35 minutter siden):

En liten korreksjon - det er kun Zwave som har egen frekvens (868 Hhz i Europa, 908 Mhz i USA). Både Zigbee, wifi og Bluetooth deler 2,4 Ghz båndet. Wifi bruker også 5 Ghz (og enda høyere) på nyere utstyr, men det meste av smarthusutstyr med wifi benytter fortsatt 2,4 Ghz.

Det har du helt rett i, skrev litt uten å tenke der vist ..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 hours ago, christbj said:

Men det kan også løses uten batteridrevne enheter hvis du har tradisjonelle brytere og ledning til der hovedbryteren skal være.

 

Jeg sa til elektriker at jeg ville ha kablet så langt det lar seg gjøre, men ser det er noen steder han ikke har lagt inn bokser og trekkrør. Antar at han da har tenkt at jeg skal benytte batteri-brytere der, som er litt kjedelig, men for sent å gjøre noe med nå da alle vegger er gipset. Et eksempel er at han ikke la trekkrør og boks til toppen av trappen, kun nederst.

 

Er det noen merker med zigbee-produkter (dimmere, termostater etc.) som er kjent for å være mer stabile og ha bredere støtte i flere smarthussystemer eller er det litt ett fett hva en velger?

 

Har også et dumt spørsmål. Hva er forskjellen på disse to produktene fra Namron:

https://www.namron.com/products/namron-zigbee-tunable-white-dimmer-400w/

 

og

 

https://www.namron.com/products/namron-zigbee-led-dimmer-tw-250w/

 

Jeg ser jo at den ene er en bryter, mens den andre er innmat til en veggboks. Men er det slik at den som er innmat er ment å brukes dersom en allerede har brytere/dimmere en ønsker å benytte, mens den andre er full pakke, med innmat og bryter/dimmer?

 

12 hours ago, stigvi said:

 

Mener du her at det kan være verdt det å gå for Plejd (kontra zigbee) siden det virker som om det finnes integrasjon til Home Assistant? Eller bare til informasjon om at det finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
J-Ro skrev (9 timer siden):

Mener du her at det kan være verdt det å gå for Plejd (kontra zigbee) siden det virker som om det finnes integrasjon til Home Assistant? Eller bare til informasjon om at det finnes?

Bare til info.

 

Jeg ville aldri valgt Plejd.

 

Jeg har hus kun med smarte pærer, bevegelsesensorer og Zigbee knapper på batteri. Alle gamle Elko lysbrytere er tatt vekk. Satt litt på spissen - det er ikke et smarthus verdig å ikke ha et smart lys. Jeg har full kontroll på hvert lyspunkt og har definert over 100 forskjellige scener for lys som setter lys i forskjellige tilstander. Tror ikke de som kommer på besøk har problem med det. Ingen har behov for å trykke på en lysbryter. De er der bare for å være en nødløsning hvis Home Assistant eller zigbee2mqtt skulle stoppe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ser jeg kommer litt sent inn i samtalen, men ville bare legge til et par bekreftende ord til det andre allerede skriver.

 

Siden du vil ha det som ser ut og virker som et dumt hus, men er smart, så ville jeg fått elektriker til å lage det som et dumt anlegg, men bare bytte ut dimmere og brytere med smarte enheter. Zigbee er et trygt valg, og har du mange nok noder på fast strøm vil du sjeldent/aldri oppleve problemer med dekning. Du skal også kunne utvide og binde batteribrytere direkte til kabla enhter i Zigbee config (uten at jeg har testa og fått det til selv), slik at du ikke er avhengig av at hub'en er operativ.

 

Personlig vil jeg helst ha ingenting av "infrastruktur" på wifi. Er jeg flink å lage separat wifi for slike enheter er det litt bedre, men mange gjør ikke det, og den dagen du vil bytte passord fordi "alle har tilgang" så faller også hele huset ut. Jeg har selv en miks av Zigbee og ZWave, og begge fungerer strålende. Zigbee har litt flere dingsebomser å velge mellom, som jeg tipper er litt fordi du ikke må sertifisere produktene for å smekke logoen på eska. ZWave må (ihvertfall tidligere) igjennom en prosess og følge strenge retningslinjer, noe som fører til færre dingser å velge mellom, og gjerne marginalt dyrere produkt. Det positive der er gjerne at det ofte kan være litt bedre kvalitet.

 

Vil også slå et slag om å kjøre på med Home Assistant med en gang, istedenfor å gå via FutureHome eller Homey. Du kan gjøre mye med de to sistnevnte, men om du tenker å ta steget en gang uansett må du sette opp _alt_ på nytt. Her i huset klarer ikke fruen seg uten HA-appen, da jeg har lagt inn ting som shoppinglister og kamera. Det er også digg å kunne skreddersy visning akkurat som du vil ha det.

 

Lykke til! Det er en morsom (og utfordrende) verden med smarthus

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, fiLLLip said:

Siden du vil ha det som ser ut og virker som et dumt hus, men er smart, så ville jeg fått elektriker til å lage det som et dumt anlegg, men bare bytte ut dimmere og brytere med smarte enheter. Zigbee er et trygt valg, og har du mange nok noder på fast strøm vil du sjeldent/aldri oppleve problemer med dekning. Du skal også kunne utvide og binde batteribrytere direkte til kabla enhter i Zigbee config (uten at jeg har testa og fått det til selv), slik at du ikke er avhengig av at hub'en er operativ.

 

Der forsto jeg det som sikkert også christbj forsøkte å forklare tidligere i tråden - at en trådløs bryter kan kobles direkte til en annen bryter og at den dermed ikke er avhengig av å ha en hub for å virke. Genialt. Ser Namron kaller dette "Trappevenderfunksjonalitet".

 

1 hour ago, fiLLLip said:

Vil også slå et slag om å kjøre på med Home Assistant med en gang, istedenfor å gå via FutureHome eller Homey. Du kan gjøre mye med de to sistnevnte, men om du tenker å ta steget en gang uansett må du sette opp _alt_ på nytt. Her i huset klarer ikke fruen seg uten HA-appen, da jeg har lagt inn ting som shoppinglister og kamera. Det er også digg å kunne skreddersy visning akkurat som du vil ha det.

 

Problemet er bare at jeg har to barn under to år, så tid er ganske begrenset. Derfor jeg allerhelst bare vil ha noe som bortimot fungerer ut av esken i første omgagn, så kan jeg etter fikle litt med setup av HA på et senere tidspunkt når jeg har litt mer tid til overs. Men selvfølgelig, om det er ganske enkelt å få HA opp og gå på et grunnleggende nivå også så kan det være aktuelt. Tenker i første omgang at automatisering vil være ganske basic, kanskje forsøke varmestyring opp mot strømpris (kabler og VV-bererder) og hjemme-, borte-, kveldsmodus. For belysning, noen enkle scener for innendørs og utendørs at fasadebelysning går på når solen går ned og at en bevegelsessensor blir aktiv og skrur på lys i mørke hjørner (carport etc). På sikt kan det hende jeg kommer på flere gode automatiseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, J-Ro said:

Problemet er bare at jeg har to barn under to år, så tid er ganske begrenset. Derfor jeg allerhelst bare vil ha noe som bortimot fungerer ut av esken i første omgagn, så kan jeg etter fikle litt med setup av HA på et senere tidspunkt når jeg har litt mer tid til overs. Men selvfølgelig, om det er ganske enkelt å få HA opp og gå på et grunnleggende nivå også så kan det være aktuelt. Tenker i første omgang at automatisering vil være ganske basic, kanskje forsøke varmestyring opp mot strømpris (kabler og VV-bererder) og hjemme-, borte-, kveldsmodus. For belysning, noen enkle scener for innendørs og utendørs at fasadebelysning går på når solen går ned og at en bevegelsessensor blir aktiv og skrur på lys i mørke hjørner (carport etc). På sikt kan det hende jeg kommer på flere gode automatiseringer.

Om du legger inn alt av zigbee-enheter og får inn "trappevender-funksjonalitet" på nodene, så er det ikke så mye som må settes opp. HA har et auto-dashboard, evt noen plugins for litt mer fancy dashboard om du vil, som kan brukes rett ut av boksen. Poenget mitt er at da har du rom til å vokse, noe du kanskje fort vil oppleve at leverandører som Futurehome ikke tilbyr. Personlig synes jeg også at Homey er litt for begrensende, selv om det kanskje er hakket under HomeSeer/HomeAssistant på fleksibilitet.

Du kan på en måte velge å ikke bruke så mye tid på HA i begynnelsen, og ta det i det tempoet du selv vil etterhvert som du vil ha inn mer. Det første arbeidet med opplinking av enheter må du gjøre uavhengig av valg av sentral 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

OP har du vurdert KNX, loxone eller smart dupline? Hovedsak kablede løsninger, som kan kobles til homeassistant over grensesnitt som knx ip, modbus, bacnet +++. Da har du system som er dønn solid, og vil vare i mange år.   

 

Foreslår du går på  facebook gruppene eller forum for smarthus og du vil se hvor mange som har trøbbel med homey eller futurehome. Ville aldri kjøpt det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Støtter home assistant, jeg har det hjemme hos meg. Mine foreldre hadde blitt lurt (har ikke peiling) til å gå for futurehome, til VVB og elbillader. Jeg slo det av og plugget ut boksen. Kanskje greit om du er elektriker og skal/må jobbe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, rhunland said:

 

OP har du vurdert KNX, loxone eller smart dupline?

 

Nei, har ikke det. Av de du nevner er det bare KNX jeg såvidt har hørt om. Inntrykket, som kanskje ikke stemmer, er at det koster en del mer?

 

Når det kommer til Facebook-grupper etc. er kanskje de som har problemer overrepresentert, altså at de som er fornøyd lar være å poste. Med det sagt tviler jeg ikke på at HA nok er et bedre system. Det er i alle fall varmt anbefalt her i tråden 😊

 

Jeg kan jo selvfølgelig kanskje heller starte med HA og om jeg går meg fast kan jeg vurdere Homey eller lignende. 
 

Når jeg har testet HA har det vært på en rpi 3 b+ (med ekstern ssd), er dette tilstrekkelig? 
 

33 minutes ago, Hr Kotelett said:

Støtter home assistant, jeg har det hjemme hos meg. Mine foreldre hadde blitt lurt (har ikke peiling) til å gå for futurehome, til VVB og elbillader. Jeg slo det av og plugget ut boksen. Kanskje greit om du er elektriker og skal/må jobbe med det.


Er du/foreldrene dine fornøyd med futurehome hardwaren? Antar du nå bruker den med HA? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ingen tvil om at trådbunden er mer solid enn trådløs kommunikasjon. Sjelden du finner noen i ett smarthus forum som klager over at knx,loxone,dupline bussen ikke fungerer, hubber som må resettes daglig, meldinger som ikke når frem osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
rhunland skrev (2 minutter siden):

Ingen tvil om at trådbunden er mer solid enn trådløs kommunikasjon.

Tja, jeg har nå hørt om begrepet "brudd i ledning". Opplever ellers ytterst sjelden at radiobølger stopper opp.

 

 

rhunland skrev (7 minutter siden):

Sjelden du finner noen i ett smarthus forum som klager over at knx,loxone,dupline bussen ikke fungerer

Sannsynligvis en veldig god grunn til det. Helt sikkert et stabilt system, men også veldig få brukere. Zigbee og zwave har til sammenligning en stor mengde brukere og mange av disse har ikke kvalifikasjoner til å sette opp et stabilt system. En kan ikke av den grunn påstå at zigbee og zwave er lite stabile systemer. Det blir et stråmann-argument.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
rhunland skrev (13 minutter siden):

Sjelden du finner noen i ett smarthus forum som klager over at knx,loxone,dupline bussen ikke fungerer,

Det er fordi slike ting stort sett ikke brukes av smarthusentusiaster. Jeg har brukt en del Dupline på jobb for et par tre tiår siden og det var dønn stabilt men hvor Dupline plasserer seg i marjedet i dag vet jeg ikke noe om.

 

I utgangspunktet er kablet bedre enn trådløs men jeg vil ikke en gang tenke på hvilken jobb det hadde vært og hvordan huset mitt ville sett ut med kun kablede enheter... Tror ikke det hadde blitt særlig smart i alle fall...

 

J-Ro skrev (På 9.4.2024 den 22.47):

Fra før av har jeg veldig begrenset erfaring med smarthus-produkter. Jeg har noen phillips hue pærer og hub, har fått koblet en Ikea pære til samme hub og har såvidt forsøkt meg litt med Home assistant med en Conbee II usb-stick hvor jeg har fått til å styre Hue samt lese informasjon fra et par Aquara-sensorer i HA.

Før du velger system/hub så ta en kikk på nett/YouTube og prøv å finne ut av hvordan de programmeres og om det er noe du føler deg komfortabel med. Mange system er gratis eller har en noen ukers testperiode før en må betale så bruk litt tid på det. Lag deg en noenlunde enkel oppgave og løs den så får du litt "hands-on" erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.