Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

«Smart» kombiskap?


Anbefalte innlegg

Etter 16 års tjeneste synger mitt Siemens side-by-side skap på siste verset. Isbitmaskinen har tatt kvelden og deler kan ikke skaffes.

 

Er det noe poeng i å tenke «smarthus» rundt det før jeg kjøper nytt?

 

Klarer å huske om det er melk, øl og brus.

 

Har måler på forbruket, men utover det ser jeg ikke hva som kan være smart.

 

Gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden kjøpte jeg et kombiskap fra LG som viste seg å ha en integrasjon med Home Assistant. Der kan jeg få inn temperatur i kjøledel og frysedel. Det er jo greit. Og varsel når døren åpnes. Ok. Jeg kan også slå av og på hurtigfrysing og økonomimode. Ikke brukt så langt. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp (og dermed muligheten for alarm) har redda våre matvarer flere ganger ihvertfall. 
Men det kan jo like godt løses med en aqara temp-sak til 100 kroner. (Jeg har det. batteri trengs å bytte ca 1 gang i året). 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har temperaturovervåkning på totalt 4 kjøleskap og 3 frysere fordelt på 2 hus, syntes det er veldig praktisk. Alarm med pushvarsel ved avvik, alle data til InfluxDB/Grafana. For det første er det kjekt med data sånn generelt, for det andre er det kjekt å ha kontroll på temperaturen der man ikke er til stede, og for det tredje vil det bli lett å se dersom et skap begynner å oppføre seg utenfor normalen.

 

Bruker små trådløse Zigbeemålere fra Aqara, som quackyo også nevner. Har vært litt ymse kvalitet på dem, og sikkert også på batterier, så har opplevd at de ryker ganske fort - spesielt i fryseren. Som jo ikke er så veldig rart. Andre holder lett i over et år før de ryker. Så det er litt bingo - sikkert også relatert til dekning, og hvor mye nettverkstrafikk de må generere (?)

 

I "gamle dager" brukte jeg 433 MHz-termometre med ekstern føler. Føleren var koblet til måleren via en 2 meter lang, tynn ledning (sikkert ment for å henge ut gjennom vindu for å måle utetemperatur?). Det var ganske gull, siden all elektronikk og batteri da kunne plasseres utenfor kjøleskap. Ledningen var så tynn at det ikke var noe problem å snike den inn i kjøl/frys.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selv så bruker jeg disse (433MHz) i frysere og kjøleskap. Du kan maksimalt ha 8 stykk. De klarer helt greit å sende fra fryser og kjøleskap til RfLink/RfxTrx

 

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-sensorer/smarte-temperatursensor/telldus-termometer-og-hygrometer-for-tellstick-3-pk.-p51428

 

Jeg antar at dette er billigere enn det endel leverandører skal ha for å gjøre frys og kjøl "smart". Og ofte er det skyløsninger som må hackes for å få det inn.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.