Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kjøre HS S6 på hva?


Oliver

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ganske fersk på hjemmeautomasjon, men jobber med byggautomasjon så har litt forståelse innenfor feltet. Kjøpe meg en Smarthub fra Futurehome, men synes det er for mange begrensinger og ønsker noe jeg kan programmere fritt. 

Har landet på Homeseer S6, softwaren er halv pris nå I Mai så det passer bra. Men lurer på hvilken maskin jeg skal kjøre det på. Er en Rasperry pI 2 fornuftig? Har ikke peiling på dette og ønsker ikke å gjøre en bomkjøp igjen så da søker jeg råd hos dere som kan dette☺

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare avklare en liten forvirring. :)

 

"HomeSeer 3" er selve programvaren, den kommer i en standard utgave og en Pro-utgave. "S6" er en fysisk controller, altså "en boks", som egentlig er det en datamaskin som kjører Windows 7 og HomeSeer 3 (S6 kommer også i "standard" og "Pro" varianter). En "Zee2" er en Raspberry Pi med en begrenset utgave av HS3 kjørende.

 

Du kan kjøre HS3 på en Raspberry Pi (gjerne versjon 3 som har mer minne), men det har litt begrensninger, og det er derfor Zee2-versjonen er litt begrenset. Du kan ikke kjøre så mange plugins du ønsker, fordi det er begrenset med minne på en Pi, og i større systemer så blir muligens Pi'en (i det minste versjon 2) litt i svakeste laget.

 

Jeg personlig hadde nok kjøpt en full-versjon av HS3 (Pro-utgaven hvis du har lyst til å bruke HStouch skikkelig), så kunne jeg først prøvd på en RPi3 først og se om det fungerte greit, og heller oppgradere til en PC hvis det ikke gjør. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

48 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg vil bare avklare en liten forvirring. :)

 

"HomeSeer 3" er selve programvaren, den kommer i en standard utgave og en Pro-utgave. "S6" er en fysisk controller, altså "en boks", som egentlig er det en datamaskin som kjører Windows 7 og HomeSeer 3 (S6 kommer også i "standard" og "Pro" varianter). En "Zee2" er en Raspberry Pi med en begrenset utgave av HS3 kjørende.

 

Du kan kjøre HS3 på en Raspberry Pi (gjerne versjon 3 som har mer minne), men det har litt begrensninger, og det er derfor Zee2-versjonen er litt begrenset. Du kan ikke kjøre så mange plugins du ønsker, fordi det er begrenset med minne på en Pi, og i større systemer så blir muligens Pi'en (i det minste versjon 2) litt i svakeste laget.

 

Jeg personlig hadde nok kjøpt en full-versjon av HS3 (Pro-utgaven hvis du har lyst til å bruke HStouch skikkelig), så kunne jeg først prøvd på en RPi3 først og se om det fungerte greit, og heller oppgradere til en PC hvis det ikke gjør. :)

 

Tusen takk for godt svar. Da er jeg litt klokere. Kommer nok til å gå for en pro versjon. Helt supert hvis du prøver på en RPI3, og hvis jeg må kjøpe en egen pc har du noen formening om hva som egner seg? Er det ok med en mini pc til ca 2000 som har 32gb ssd? 

 

Endret av Moskus
Fjernet dobbeltsitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... ser at jeg formulerte meg litt feil. Hvis det var meg, så ville jeg prøvd en RPi3 først. Til RPi har jeg en Zee liggende, og jeg har faktisk ingen RPi3 enda.

 

Til 2-3000 kr får man fine laptop'er som fint vil dra HS3. 32 GB med lagringsplass kan fort bli et problem, ikke nødvendigvis for HS3, men for Windows på sikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presiserer litt her.

 

Det fins egen software med egen lisens ti Raspberry Pi, men du kan fint kjøre HS3 "full versjon" på en Raspberry Pi, og det er å anbefale. Software'n laget for Pi'en er begrenset, og du kan ikke migrere til en annen platform senere. (Egen versjon for Pi 1 og egen versjon for Pi 2.)

 

Jeg kjører full versjon HS3 på en raspberry Pi 2, men dersom du skal kjøpe en Pi i dag er det ingen grunn til ikke å kjøpe en Pi 3. Jeg har en del plugins og devicer og har ingen problemer med ytelse. Velger du full versjon kan du senere bytte tl en kraftigere maskin som enten kjører linux eller (skrek og gru) Windows.

 

Personlig skjønner jeg ikke poenget med HS3 Pro. Forskjellen er HSTouch Designer og en del plugins jeg uansett ikke bruker. HSTouch bruker jeg knapt, og det lille jeg bruker det, klarer jeg meg fint med oppsettet slik det er. Hva du velger/trenger er selvsagt smak og behag, men jeg tenkte som så at jeg alltids kunne oppgradere dersom behovet kom. (Et veldig mye billigere alternativ til Pro, er forresten Imperihome plug-in til HS3.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken begrensninger ligger det hvis jeg velger en RPI3?  Noe programmeringsmessig? Kommer ganske gunstig ut hvis jeg velger RPi3 og dropper pro versjonen, men hvordan lager dere bilder og slikt hvis dere ikke bruker HSTOUCH?  

Et alternativ er jo å kjøpe S6 som er komplett, men blir mye dyrere. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du en RPi3 tror jeg du må kjøre linux. Jeg vet ikke helt hva du mener med å lage bilder, men funksjonaliteten i HSTouch Designer må du jo betale for. Det blir en vurdering du må gjøre om du trenger den.

 

Jeg satt akkurat og så på CPU-statistikken på min RPi2 og konkluderte med at det ikke var noe poeng å oppgradere til RPi3. (Men jeg ville fortsatt gått for en treer dersom jeg skulle begynt på nytt i dag.)

 

Dersom du ikke er vant med linux, men kjenner windows inn og ut, er kanskje det et argument for å velge en annen maskin, ev gå for noe ferdigkonfigurert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Oliver skrev:

Hvilken begrensninger ligger det hvis jeg velger en RPI3?  Noe programmeringsmessig? Kommer ganske gunstig ut hvis jeg velger RPi3 og dropper pro versjonen, men hvordan lager dere bilder og slikt hvis dere ikke bruker HSTOUCH?  

Et alternativ er jo å kjøpe S6 som er komplett, men blir mye dyrere. 

 

Som sagt, en RPi må kjøre Linux, og det er litt begrensninger på 1) hvor mange plugins du kan kjøre og 2) hvor smarte plugins du kan skrive.

 

Jeg har laget et relativt avansert script for å lage "virtuelle termostater", og på Windows fungerer det knirkefritt. På Linux, eller iallfall nærmere bestemt en Zee2, kræsjer det så helt forferdelig, både i vb.net-utgave og C#. Kode i .NET skal kjøres i mono, og det er ikke alt i den implementeringen som er knirkefritt.

 

Men mye fungerer glimrende! :)

 

Jeg lager "bilder" i HStouch. ;)

Det finnes selvsagt alternativer. Og du kan oppgradere til Pro ved neste 50% salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Er ikke kjent med Linux, så blir nok å kjøpe en ekstern media-pc eller laptop og pro versjonen. Med bilder mente jeg eventuelt et planbildeover huset/etg og skjermbilder for å styre huset☺ Blir spennende å prøve HS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oliver skrev:

Med bilder mente jeg eventuelt et planbildeover huset/etg og skjermbilder for å styre huset☺

Det er egentlig to forskjellige spørsmål.

For plantegninger bruker jeg personlig arkitekttegningene jeg har, men skal tegne det i 3D i Sketchup etter hvert. "Når jeg har tid"... :P

 

For skjermbilder på touchscreens bruker jeg utelukkende HStouch. Ulempen med det er at det ikke er gjort i en håndvending å sette det opp, og at selve editoren ikke er fantastisk intuitiv. Fordelen er at man har full kontroll på grafikk og elementer, og friheten er stor.

 

I dag finnes det alternativer. Men alt krever en eller annen form for oppsett. Og igjen; det er snakk om mye smak og behag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omtrent i samme situasjon som deg, men har kommet bittelitt lengre. Etter mye tenking landet også jeg på HS3. Vurderte HS2 (Fibaro) og FutureHome i tillegg, men landet på at jeg ville ha fleksibilitet - og at jeg var villig til å ofre litt brukervennlighet. De to går jo ofte ikke hånd i hånd...

 

Jeg kjøpte en stasjonær PC (Asus VivoMini) for å kjøre HS3, men også for å fungere som stue-PC og lagringsenhet (kombinerer med en NAS). Bruker TV som skjerm og har et trådløst tastatur/mus tilkoblet, men jeg ser at jeg stor grad kobler meg til denne via remoteløsning. Det fungerer greit, og PC'en er både bitteliten og stillegående, så den gjemmer seg veldig greit bort. Tok mange dager før fruen oppdaget at det hadde dukket opp en ny boks. Som z-wave interface bruker jeg en UZB1 kjøpt hos Tronika. Den er så liten at den knapt eksisterer og fungerer fint så langt.

 

Foreløpig er jeg i prøve-ut fasen. Har gått til innkjøp av noen enkle Fibaro-duppeditter (en smartplug, en multisensor og noen dimmere som ennå ikke er installert). Har koblet til Verisure-anlegget mitt (fungerer tilsynelatende glimrende med plug-in fra lsoft), til yr.no og til mine tre Philips Hue-pærer. Skulle gjerne ha koblet til mine to IDlock'er også, men dessverre er z-wave-støtte utsatt på ubestemt tid. Litt surt å ha brukt 8000,- på IDlock fordi de skulle kunne kommunisere på z-wave 2 uker før, men sånn er livet. Det er en annen diskusjon...

 

Prøver å bli kjent med systemet, prøver å lage noen enkle scener, osv. Det første som slår meg er at det definitivt er en terskel. Jeg syntes det er litt av morroa, men man MÅ være klar over at HS3 ikke er plug&play. Her må man faktisk sette seg inn i ting. Til gjengjeld er fleksibiliteten omtrent endeløs (sies det).

 

Det andre som slår meg er at ting koster penger. Trodde jeg hadde spart en formue når jeg fikk HS3 på halv pris nå, men jeg ser jo nå at HS3 bare var oppstartsavgiften. PC koster penger, z-wave interface koster penger, plug-ins koster penger og det koster penger for duppedittene. For at dette skal bli til et nyttig system for meg, må jeg ha brukerpanel rundt omkring, jeg trenger mange flere duppeditter, osv. Lappene flyr, og vil fortsette å fly.

 

Det tredje som slår meg er at grensesnittet føles gammeldags og er ikke super-brukervennlig. Det er en del ting man bare "må bli vant til", som at helt vanlige tekstbokser ikke kan redigeres, selv om man kan merke teksten. Man må trykke på tekstboksen, og få opp et nytt vindu, der man kan skrive ting inn. Loggen i HS3 er ganske essensiell, men hos meg har den alltid bare vært helt tom. Fant ut via HomeSeer-forumet i går at det var fordi klokkeslett-formatet i Windows måtte være med kolon, ikke punktum, for at den skulle fungere. Slike småting... Når det gjelder HStouch er det samme symptomer. Det føles gammeldags (litt Windows 95-følelsen) og tungvint, og det er ikke så brukervennlig. Tekstboks-eksemplet igjen: Man kan legge inn en knapp eller en tekstboks, med tekst, men den kan ikke redigeres direkte. Man må inn i menyene, finne riktig sted blant 30-40 mulige, og der kan man endre teksten. Ting man blir vant til, selvsagt, men likevel litt småirriterende for oss nye brukere.

 

Foreløpig har jeg ikke kommet lengre enn at jeg, akkurat i dag, nok hadde hatt mer glede av en HS2 eller en FutureHome-boks. Men jeg vet at jeg ganske kjapt kommer til det punktet der det ikke holder lengre. Det var i all hovedsak årsaken til at jeg gikk for HS3 med en gang.

 

Smarthus diskuteres på kryss og tvers i ulike forum. Jeg bruker helst ByggeBolig.no, og har også oppsummert omtrent samme erfaringene der, men tenkte jeg kunne bidra med mine erfaringer her når du står på startstreken selv. Jeg har jo i praksis ingen erfaring, selvsagt, men nå vet du omtrent hvordan HS3-eventyret føles sånn helt i starten. Så kan de andre fortelle oss hvordan det kommer til å bli :)

 

Og, vær ærlig med deg selv nå: Beslutningen om å kjøpe HS3 har du allerede tatt - nå forsøker du bare å rasjonalisere beslutningen din. Så kjøp deg en billig PC, kjøp HS3 på halv pris nå i mai, kjøp deg en z-wave interface, så kommer du kjapt i gang :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, psv021 skrev:

Skulle gjerne ha koblet til mine to IDlock'er også, men dessverre er z-wave-støtte utsatt på ubestemt tid.

Jeg var nettopp på ei boligmesse, og alle systemer som støttet Z-wave hadde IDLock stående som demo, og da de ble litt presset på den relativt labre Z-wave støtten tross lovnader, kunne samtlige melde om at "nå skulle alt snart bli så mye bedre".

 

Er dette en ny eller gammel beskjed?

 

 

1 time siden, psv021 skrev:

Lappene flyr, og vil fortsette å fly.

Ja, de gjør det. Smarthus er i utgangspunktet ikke en veldig billig hobby, selv om begrepet "dyrt" er relativt. Man får dummere smarthussystemer til høyere pris enn det du har startet med.

 

Plugins koster penger, men det er jo ikke slik at du kjøper en ny plugin i uka, det går stort sett greit. Du kommer sannsynligvis til å bruke vesentlig mer på hardware. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, psv021 skrev:

Skulle gjerne ha koblet til mine to IDlock'er også, men dessverre er z-wave-støtte utsatt på ubestemt tid.

Jeg var nettopp på ei boligmesse, og alle systemer som støttet Z-wave hadde IDLock stående som demo, og da de ble litt presset på den relativt labre Z-wave støtten tross lovnader, kunne samtlige melde om at "nå skulle alt snart bli så mye bedre".

 

Er dette en ny eller gammel beskjed?

 

 

1 time siden, psv021 skrev:

Lappene flyr, og vil fortsette å fly.

Ja, de gjør det. Smarthus er i utgangspunktet ikke en veldig billig hobby, selv om begrepet "dyrt" er relativt. Man får dummere smarthussystemer til høyere pris enn det du har startet med.

 

Plugins koster penger, men det er jo ikke slik at du kjøper en ny plugin i uka, det går stort sett greit. Du kommer sannsynligvis til å bruke vesentlig mer på hardware. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg var nettopp på ei boligmesse, og alle systemer som støttet Z-wave hadde IDLock stående som demo, og da de ble litt presset på den relativt labre Z-wave støtten tross lovnader, kunne samtlige melde om at "nå skulle alt snart bli så mye bedre".

 

Er dette en ny eller gammel beskjed?

Nja, ganske ny beskjed fra 8. april. Eller også kalt "dagen etter jeg kjøpte min IDlock #2 i god tro om at z-wavemodul var like rundt hjørnet". Meldingen ligger på facebook-siden (link) til IDlock.

 

Jeg var på samme boligmesse. Hyggelig å se at SmartHus var betydelig bedre representert i år enn i fjor. Jeg fikk også inntrykk av at det "kommer noe", men ingen vil si når eller hvor eller hvordan. Så det er vel noen som har inngått et samarbeid da, vil jeg tro. Jeg setter mine penger på at FutureHome og IDlock annonserer noe snart. Spørsmålet er bare da hvor proprietært det blir. Dersom IDlock blir en lås som funker kun mot FutureHome blir jeg skuffa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, psv021 skrev:

Nja, ganske ny beskjed fra 8. april. Eller også kalt "dagen etter jeg kjøpte min IDlock #2 i god tro om at z-wavemodul var like rundt hjørnet"

OK, jeg lo. Men ble også forbannet på dine vegne...

 

11 timer siden, psv021 skrev:

Jeg setter mine penger på at FutureHome og IDlock annonserer noe snart. Spørsmålet er bare da hvor proprietært det blir. Dersom IDlock blir en lås som funker kun mot FutureHome blir jeg skuffa...

Den får du nok ikke høye odds på, nei, og jeg blir også skuffa over FutureHome hvis det blir en proprietær greie. Jeg fikk heller ikke den følelsen på messa, men det er jo ingen garanti for noe som helst. FutureHome var jo ikke alene med å si at "det komme til å skje noe snart".

 

Og det blir jo et spørsmål om det vil lønne seg for IDlock. Joda, FutureHome begynner jo å bli en viss størrelse, men det er jo ikke tusenvis av kunder vi snakker om her. De er et langt stykke fra å være "Verisure-store" (som var veldig flinke til å si at de hadde Doorman).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi får se hva som skjer... Kan jo være at IDlock vil fungere "greit" uten FutureHome, men "glimrende" med FutureHome. Hvis de klarer å finne den balansen, blir det nok en vinn-vinn. Dersom det blir for proprietært kan IDlock fort risikere at de i praksis begrenser sin potensielle kundemasse til kun de som har SmartHub'en. Det gjør neppe underverker for cashflowen og da varer de neppe lenge, er min spådom. Det er jo ikke akkurat automatikk i at alle som kjøper SmartHub også kjøper IDlock. Vi får se.

 

I mellomtiden har jeg blåst 8000,- på to dørlåser som ikke snakker med noe(n). Men sutring til side, jeg er godt fornøyd med låsene selv om det er total radiotaushet. De fungerer fint, ser bra ut, og jeg har med stor glede tatt steget ut av 70-tallet og kastet alle messingnøklene i søpla. Angrer ikke et sekund. Så det er ikke SÅ ille. Det var bare det at jeg ble lovet at det skulle kunne vært enda litt bedre :)

 

Akkurat nå lar jeg lås være lås, og bruker tiden på å (prøve å) automatisere andre ting. Så får IDlock dukke opp som device, forhåpentligvis med en plug-in, når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble nevnt 50% salg her i tråden, men det salget er selvsagt over nå som jeg har begynt å kikke på dette. Dere som følger med; hvor ofte og kanskje typisk når er det salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.