Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DDNS


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt dyndns.com i alle år.

Før var det gratis om du kun hadde 1 host (men en kunne alltids ha mange kontoer :) ) men når jeg ser på siden deres nå er jeg litt usikker på om det er slik fremdeles.

Men det er mulig de bare har gjemt det godt ? ;)

 

På jobb har jeg en betalt konto på dyndns der jeg har masse hoster.

 

I de senere år har det blitt mer og mere faste IP'er og familie domener.

Har nå også utvidet med domene: <funksjon>.<gate>.<familienavn>.HOUSE for å nå inn til de forskjellige fysiske lokasjonene, til forskjell fra web sidene.

 

La oss si at familienavnet mitt var Olsen

 

Eksempel:

www.olsen.com -> Familie webserver

holmevej.olsen.com -> Websider for bruk av hytta i Danmark

holmevej.olsen.house -> HomeSeer på samme hytte

stue.holmevej.olsen.house -> Webforward til: holmevej.olsen.house:8030 som er portforwardet til Webkamera i stua

hagen.holmevej.olsen.house -> Webforward til: holmevej.olsen.house:8031 som er portforwardet til Webkamera i hagen

osv

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allerede eier et domene er det bare å gå i DNS oppsettet og sette opp hva du vil.

 

Trikset er å bruke en webforward til å peke på en adresse med en port i og så sette opp ruteren til å port-forwarde den porten til en intern (fast) IP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjenner jeg dessverre ikke, men det er hovedsakelig 3 måter å sette opp IP'er (som skal til web) på:

  • En "A record": her mapper du en adresse til en spesifikk IP
  • En web forward: Her sendes du videre til en annen web adresse (med mulighet for å angi en port også)
  • En web forward med cloaking. Dette er det samme som over men den beholder den første adressen i browseren slik at det ser ut som om du er på den første adressen

 

De to siste omtales også som url masking, framforwarding, 301 osv

 

Poenget med å bruke porter er å få flere muligheter til å kunne gå inn til spesifikke tjenester på samme IP

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, Fermate skrev:

Den kjenner jeg dessverre ikke, men det er hovedsakelig 3 måter å sette opp IP'er (som skal til web) på:

  • En "A record": her mapper du en adresse til en spesifikk IP
  • En web forward: Her sendes du videre til en annen web adresse (med mulighet for å angi en port også)
  • En web forward med cloaking. Dette er det samme som over men den beholder den første adressen i browseren slik at det ser ut som om du er på den første adressen

 

De to siste omtales også som url masking, framforwarding, 301 osv

 

Poenget med å bruke porter er å få flere muligheter til å kunne gå inn til spesifikke tjenester på samme IP

 

 

Er det mulig å bruke en "A record" til å mappe til en dynDNS (router oppdaterer jo den automatisk)?

 

Det er sjeldent jeg får ny IP, men det har jo hent en gang de siste 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Er det mulig å bruke en "A record" til å mappe til en dynDNS (router oppdaterer jo den automatisk)?

 

Det er sjeldent jeg får ny IP, men det har jo hent en gang de siste 4 år.

 

Om du betaler for en fast IP så skal du vel ikke få en ny?

Ah, -du har en leverandør som ikke tilbyr fast IP men du får stort sett den samme?

Ja da er løsningen DYNDNS.

 

Slik JEG har forstått det brukes en A record kun til å peke på en IP adresse.
Men du kan bruke en CNAME (kun et annet navn på en web forward mener jeg (?)) til å peke til et DYNDNS adresse og oppnå det du ønsker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fermate skrev:

 

Om du betaler for en fast IP så skal du vel ikke få en ny?

Ah, -du har en leverandør som ikke tilbyr fast IP men du får stort sett den samme?

Ja da er løsningen DYNDNS.

 

Slik JEG har forstått det brukes en A record kun til å peke på en IP adresse.
Men du kan bruke en CNAME (kun et annet navn på en web forward mener jeg (?)) til å peke til et DYNDNS adresse og oppnå det du ønsker.

 

 

Vel... Altibox tilbyr det, men for slike tilleggstjenester skal de ha uforholdsmessig godt betalt! Så det gikk litt prinsipp i saken.

 

Problemed med CNAME/web forward er vel at det kun knyttes til én tjenste, ikke flere?... eller er jeg ute og sykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

Vel... Altibox tilbyr det, men for slike tilleggstjenester skal de ha uforholdsmessig godt betalt! Så det gikk litt prinsipp i saken.

 

Problemed med CNAME/web forward er vel at det kun knyttes til én tjenste, ikke flere?... eller er jeg ute og sykler?

CNAME er også kjent som ALIAS, og kan peke på et annet CNAME record eller A record. Du kan bruke flere tjenester her også. Web forward er port spesifikk og egentlig ikke en del av de offisielle standardene i DNS protokollen(https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_DNS_record_types).

 

Web forward/redirect vil videreføre deg til en annen adresse= går til www.vg.no og ender opp på www.db.no,

Den typen record fungerer kun med en port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.