Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 - LED-last


Amarillo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal få innstallert noen Fibaro Dimmer 2, og lurer litt på hvor mye LED jeg kan bruke på dem. Det står i manualen at de tåler mellom 50-200VA. 

 

Er det slik at omregningen er VA x effektfaktor = LED Watt? Disse pærene har f.eks 4,6 Watt og en effektfaktor på 0,84, blir det da 4,6/0,84=5,5 VA? I så fall må jeg jo ha 10 pærer på samme kurs, og det kan jo umulig stemme.

http://www.clasohlson.com/no/Osram,-dimbar-LED-pære,-GU10/36-6573

 

Håper noen kan hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet mye med kun en E27 4 W led, Osram og Megaled og det har virket veldig bra.
Har dog en spotskinne 3x5w GU led og den har begynt å flimre i det siste, pærene er nok av billig varianten som følgte med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kommer an på pærene da de er ulike fra merke til merke. Som noen sier så kan du ha en LED pære på 5watt som virker fint, mens et annet merke bare blinker av/på ved for liten last. Har en for stor last så slår lys seg av (over 250w). Jeg hadde 6x35W halogen pærer på en dimmer som jeg trodde skulle gå (sum totalt 210W), men satte jeg på max dimming så slo lys seg av. Jeg leste av last på dimmer og den viste opp i 260W så da forstod jeg hvorfor, så stemmer ikke alltid teoretisk og faktisk last erfarte jeg. Så koble til pære og les av på dimmer last som den registrerer.

 

Det sies at Fibaro dimmer 2 i utgangpunktet virker greit mellom 25-250W (står vel 50-250W i manual tror jeg), og det er min erfaring også at en må opp i ca 20W før det er stabilt, har prøvd en 2-3 merker men kommer som sagt an på pære merke/type. Jeg har også prøvd "bypass" mostand på et par LED pærer 10W totalt men merket ikke noen forskjell (flimrer for det), men mulig det var pærene som var vanskelige så kanskje det virker bedre med andre. Min erfaring er også at hvis mulig koble til blå Nøytralleder. Husk også å resette dimmer etter hvert pærebytte så den rekalibrerer seg ved prøving av ulike typer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ZoRaC skrev:

Det er vel også et tips å oppgradere til siste firmware, den skal vel fikse noen feil relatert til flimmer?

Et godt tips som dessverre er omtrent umulig å gjennomføre i praksis, siden det krever en Fibaro-gateway... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

Et godt tips som dessverre er omtrent umulig å gjennomføre i praksis, siden det krever en Fibaro-gateway... :( 

 

Hmmm, jeg er i ferd med å innstallere Fibaro dimmere bak hver eneste lysbryter i hele huset. Jeg kommer ikke til å benytte Fibaro-GW. Er det egentlig et litt dumt valg med Fibaro da, mtp at jeg aldri for oppgradert firmware...? Finnes et noen like bra dimmere, så kan oppgraderes av flere gateways (f.eks Smartthings)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.