Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fantom naboer


lilfire

Anbefalte innlegg

Har en node som av en eller annen grunn har fått seg mange naboer som jeg ikke har i nettverket mittSkjermbilde.PNG

 

Jeg antar at dette ikke er gunstig og ønsker å rydde opp - men kommer til kort på hvordan man fikser dette.. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeezz.... det så jo snodig ut. Jeg lurer på om det enkleste er å ta en backup av controlleren, og laste samme backup opp igjen. Så vidt jeg vet skal alle naboer og kommunikasjons-ruter være borte, det blir nesten som å starte "på nytt".

 

 

Har du selvfølgelig aller først prøvd 1) rescan, 2) Optimize (mange ganger) og return routes?

 

.... har du noen gang hatt nodenummer opp til 229 på nettverket?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Jeeezz.... det så jo snodig ut. Jeg lurer på om det enkleste er å ta en backup av controlleren, og laste samme backup opp igjen. Så vidt jeg vet skal alle naboer og kommunikasjons-ruter være borte, det blir nesten som å starte "på nytt".

 

 

Har du selvfølgelig aller først prøvd 1) rescan, 2) Optimize (mange ganger) og return routes?

 

.... har du noen gang hatt nodenummer opp til 229 på nettverket?

 

Har prøvd rescan og Optimize mange ganger ja uten at den fjerner noen noder

 

Nei har aldri hatt 229 noder..

 

1 time siden, DiderikFrom skrev:

Har du disse nodene under "Node Information"?

 

Jeg mener jeg hadde noe lignende da jeg drev med overføring fra Z-stick til UZB1. Da dukket mange noder slik som du har der. Men du har kanskje ikke nylig gjort noen omkalfatringer?

 

Jeg tror det skjedde under overføringen fra z-stick til UZB1, men har aldri tenkt noe over det før nå (vår rengjøringen)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er nodene listet under Plug Ins-->Z-Wave-->Node Information?

 

I så tilfelle, og dersom du ikke blir kvitt dem ved rescan, restart, optimize, kan du slette dem som beskrevet her:

Dette er nok duplikater (ev. triplikater dersom du har forsøkt flere ganger) av nodene fra overføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lilfire skrev:

Nei disse finnes ikke i  Node Information :(

 

Vil det by på store problemer for deg å ekskludere/inkludere denne noden igjen med tanke på eventer, scripts osv?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Da hadde jeg prøvd mitt forslag først... ;)

 

Denne JA:

Sitat

Har du selvfølgelig aller først prøvd 1) rescan, 2) Optimize (mange ganger) og return routes?

 

Denne NEI (siden det kun dreier seg om en node ville jeg ikke vendt opp ned på hele systemet av den grunn):

Sitat

Jeg lurer på om det enkleste er å ta en backup av controlleren, og laste samme backup opp igjen. Så vidt jeg vet skal alle naboer og kommunikasjons-ruter være borte, det blir nesten som å starte "på nytt".

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, iblis skrev:

 

Vil det by på store problemer for deg å ekskludere/inkludere denne noden igjen med tanke på eventer, scripts osv?

 

 

 Gjelder en node til (ikke så ille som den jeg postet her) - som det vil by på en del arbeid så helst en annen løsning å foretrekke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du rett og slett prøver med en skikkelig "cold boot" først, før du bestemmer deg for det ene eller det andre?

 

Steng HS3, skru av serveren, trekk ut UZB1, og sett den i igjen, og start opp. Finn nodene som har problemet, kjør rescan og Optimize etter alle kunstens regler etter det.

 

 

24 minutter siden, iblis skrev:

Denne NEI (siden det kun dreier seg om en node ville jeg ikke vendt opp ned på hele systemet av den grunn):

Nåja... jeg vet hva som hadde vært minst arbeid her i gården... men OK, det er kanskje overkill. Enn så lenge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå prøvd å ekskludere noden fra både noden selv:

Skjermbilde.PNG

og fra controlleren uten at den plukket opp noe signal fra noden..

Skjermbilde.PNG

 

Noden svarer fint

Skjermbilde.PNG

 

Klar seg styre fra HS uten problemer. samt HS oppdatere seg om jeg bruker bryteren...

 

Noen ideer?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.