Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rollertrol IKEA adapter


Fermate

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Mastiff skrev:

Bare pass på at det ikke er for rimelig. Husk at den skal stå på hele tiden, uten belastning. Det er det som skaper flest branner med mobilladere. Og du bør iallfall ta den kraftigste, hvis ikke prisforskjellen er helt enorm.

 

Hmm, godt poeng... men tar mobilladere fyr fordi de står i uten belastning eller tar de fyr fordi de står i 24/7? Altså, utløses det av ubelastet elektronikk eller av økt statistisk risiko?

 

Jeg har jo massevis av ladere tilkoblet som ofte er ubelastet - lader til robotstøvsuger, lader til håndhold støvsuger, PC-ladere, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge min bror ingeniøren er hovedårsaken at de står uten belastning. Man hører om de som tar fyr når de lader mobilen, men det er visstnok flere som gjør det når de bare står i. Men det er ikke noe problem på en lader med god kvalitet. Problemet er at på mobilladere er det spart inn på absolutt alle bauger og kanter. Apple er visstnok de verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endestopp på disse motorene, slik at de stopper av seg selv i topp og bunn posisjon?

Har i dag 12v eBay motorer, koblet opp mot en nexa ejlr-1000 og et styringskort med reléer for å endre dreieretning.
Problemer med dette oppsettet er at man må trykke på OFF når rullegardin er i topp eller bunn posisjon, og da nexa er rimelig ustabilt, byr det fort på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2018 at 17:55, Mastiff said:

Problemet er at på mobilladere er det spart inn på absolutt alle bauger og kanter. Apple er visstnok de verste.

 

Det er vel direkte feil? Apple sine usb-ladere er seriøst bra designet: http://www.righto.com/2012/05/apple-iphone-charger-teardown-quality.html

Jeg har dog lite til overs for kablene deres..

 

Jeg har kjøpt inn en (forhåpentligvis) overdimensjonert 12v psu fra ELFA av merket "Mean Well" - og håper dette vil være godt nok når jeg får motoren min :)

https://www.elfadistrelec.no/no/stromforsyning-60-mm-barrel-plug-mean-well-gst60a12-p1j/p/30042807

Endret av Piratomaten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElgeM, man stiller inn endestopp på den typen som har fjernkontroll, ja.

 

Piratomaten, jeg sier bare det jeg har fått høre. ;) Synsing er gjerne det. Og angående strømforsyningen så kan du nok kjøre ti stykker samtidig på den, de drar ifølge selgeren 0.5A, så i teorien 12, men jeg ville nok hatt litt sikkerhetsmargin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.2.2018 at 19:03, Venin said:

Bestilte adapter fra m.nu siden jeg ikke fant noen 3d-modell. De har nå brevfrakt til Norge.

 

Jeg finner ingen til å printe for meg (jeg holder på med et siste forsøk på Finn, får se om jeg får svar), men jeg var inne på m.nu for å sjekke. Jeg klarer ikke å finne brevfrakt der. Hvordan fikset du det, Venin? Jeg får bare en frakt på 179 på tre sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe rart med siden. Jeg la inn et adaptersett IKEA 60-160 cm og fikk 59,- frakt. Så la jeg inn samme sett, men for 180-200 cm, og da ble frakten 179,-. Dersom jeg nå fjerner alt og legger til bare IKEA 60-160 cm står det 179,-. Når jeg nå logget ut og inn igjen og la til på nytt, står det 59,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket også at det var noe snålt. Jeg får kontakte dem og høre i løpet av dagen, hvis jeg ikke får noe fornuftig fra den 3D-printsjappa jeg fant på finn. Jeg vil gjerne ha tre adaptere til helga, til rullegardiner som må byttes og det var visst ingen her som følte seg kallet (merker dere ikke den desperate tiggingen i det utsagnet?)... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Mastiff said:

Men jeg syns jo absolutt at du bør kjøpe en sånn...så du kan printe greiene mine... 1f607.png

Gattungen har hjemme. Så har du filer kan jeg høre med han :)

Eller har jeg på jobben også, men den er litt vanskeligere å få tilgang på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det hadde jo vært helt topp! Filene er de Venin har lagt ut i denne posten:

 

https://www.tinkercad.com/things/hUlxweDQA5x

 

Prototypen printet i PLA på en Ultimaker 2+ med 0,4 mm nozzle, 0,1 layer height, 20 % infill. Tok et par timer.

 

Artig om dere forteller om resultatet dersom dere printer den selv. 1f642.png

RollerTrol adapter set 24 mm IKEA Tupplur up to 160 cm.stl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt en som driver halvproft med det fra tidligere, og nå fikk jeg svar. Og det var faktisk ikke så ille, så jeg tror jeg får laget alle jeg trenger med en gang. Det ville jo være å trekke det langt å be sønnen din lage ti sånne sett. ;) Men jeg kan få det med porto for 700 kroner, og siden jeg bare trenger de til motoren (jeg foretrekker å bruke IKEAs originale ruller på den andre siden, de er lettere å få av og på, og de har ikke den dumme kroken) regner jeg med å prute det enda et par hakk ned. Men takk for tilbudet! :)

 

Edit: Det kom under 500 for to deler, så jeg har bare bestilt hos ham siden jeg hadde kontaktet ham først. Prisen er jo ikke avskrekkende.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjørt ut to testprints av adaptersettet på en ProFab Mini V3 (ca samme som Monoprice Select Mini). Både 0,175 og 0,30625 mm layer height fungerte bra til mine rullegardin. 20 % infill nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent! :) Han som skrev ut mine (jeg har de to første her for test, må få montert dem i morgen for jeg har fiklet så mye i dag at jeg blir sittende til midnatt å jobbe), sa at han justerte litt på tegningen, men jeg er usikker på hva han gjorde, og om det var noe han lastet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Men 0,1 mm som jeg brukte på Ultimakeren gjør det veldig jevnt allerede. Nå har jeg jo også testa at 3 ganger tykkere layer også fungerer fint. 

 

Low Detail Draft 0,30625 mm tar ca 50 min,  Normal 0,175 mm tar ca 1 t 30 min og Ultra Fine 0,04375 mm tar ca 6 timer på min printer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.