Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rollertrol IKEA adapter


Fermate

Anbefalte innlegg

Inspirert av de svenskene som selge Rollertrol adapter kit ba jeg sønnen min 3D printe en slik for meg.

 

Prototypen er klar og så fort vi har testet og justert den kan dere få 3D filen så dere kan printe selv.

 

Hvilke formater ønsker dere i så fall?

 

DSC_0293.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fermate, den der skulle jeg gjerne hatt...sånn omtrent nå! ;) Jeg har ødelagt en motor av mine (på det bredeste Tupplur-gardinet) fordi den ... greia forsvant inn i alurøret på gardinen. Så det ville vært flott å sluppet de irrriterende meterne med teip! Vil dere selge ferdige sett? Det er dessverre ikke alle som har 3D-printer ennå (selv om det er noen år siden de sa at "nå vil alle snart ha 3D-printer i huset").

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fermate, jeg prøvde å sende en PM, men det funket ikke. Jeg fikk ikke fram feltet med selve meldingen, det virket som om det var skjult bak et vedleggsfelt. Men jeg skulle gjerne hatt disse tegningene, for flere av gardinene mine har begynt å hangle i teipingen (noen har jeg måttet ta ned, og en motor er ødelagt), og jeg kjenner en med 3D-printer som jeg tror jeg kan mase til å skrive dem ut for meg. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff er det disse?

http://www.thingiverse.com/thing:872137

 

Isåfall kan jeg printe & sende til Torsdag eller når det nærmer seg helg (rommet den står på er utilgjengelig for øyeblikket :P)

 

De klossene m.nu sendte med motorene var iallefall 3D-printet.

 

Vet ikke om de jeg linker til passer, men de ser jo identiske ut som de jeg fikk med hvertfall :)

 

Edit: Som de skriver på siden " Don't use duct tape in moving parts anymore, it's 21st century already ;) " :P

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Funker de bra disse?

 

Bør vel gå an å bruke dem til denne? Rett under 350,- og gratis shipping, så man slipper moms: http://www.ebay.com/itm/12V-DIY-Roller-Shade-Motor-Electric-Roller-Blind-Tubular-Remote-Control-Kit-/131966822287?

 

Da trenger man vel bare en 12-24 V motorkontroll (ZMNHOD1) og så er man good to go? https://www.tronika.no/no/zwave-motorstyring/851-motor-kontroll-dc-zmnhod1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Venin skrev:

Funker de bra disse?

 

Bør vel gå an å bruke dem til denne? Rett under 350,- og gratis shipping, så man slipper moms: http://www.ebay.com/itm/12V-DIY-Roller-Shade-Motor-Electric-Roller-Blind-Tubular-Remote-Control-Kit-/131966822287?

 

Da trenger man vel bare en 12-24 V motorkontroll (ZMNHOD1) og så er man good to go? https://www.tronika.no/no/zwave-motorstyring/851-motor-kontroll-dc-zmnhod1.html

 

jeg ser ingen mottaker til fjernkontrollen... kan den ligge i motoren? da må man jo begynne å operere motoren for å komme til å få styrt den med en motorkontroller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Håvardgj skrev:

jeg ser ingen mottaker til fjernkontrollen... kan den ligge i motoren? da må man jo begynne å operere motoren for å komme til å få styrt den med en motorkontroller...

Den ligger i motoren, ja. Den med innebygget mottaker kan ikke styres med annen kontroller, så vidt jeg vet.

 

Men takk @Venin for tipset. Trodde Rollertrol hadde sluttet å lage 433 MHz-versjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Den ligger i motoren, ja. Den med innebygget mottaker kan ikke styres med annen kontroller, så vidt jeg vet.

 

Men takk @Venin for tipset. Trodde Rollertrol hadde sluttet å lage 433 MHz-versjonen...

Betyr det at det at den fjernkontrollen er 433 MHz og man bruke f.eks. RFXtrx433E?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Venin skrev:

I en annen tråd skrev du at du brukte Rollertrol til å snu på persienner? Åssen fikset du det? Jeg har slike vanlig persienner med en plast-stang som må vris på.

Tenkte jeg skulle ta noen bilder og skrive litt om det, men her kommer den ultra-korte varianten. Jeg har også slike med stang som vris og trekkes ut.

Problemet med å gjøre denne "hacken" er at du må ha tenkt på det før du tilpasset lengden.

 

Det er en aksling langs hele skinnen, og denne har jeg kuttet 3 cm lenger enn selve skinnen. Akslingen er påmontert et passende hjul, og en Rollertrol er festet på baksiden av skinnen. En "reim" (som endte opp med å bli to runder hvit gaffateip) binner de to sammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.