Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UZB1 og (full) COM-portforvirring


psv021

Anbefalte innlegg

Litt urettferdig å skylde på UZB1, for det er nok ikke her problemet ligger, men jeg opplever en del problemer med UZB1 og hvilken COM-port den står i. Lurer på om noen har noen gode løsninger...

 

Oppsett: HomeSeer, UZB1 i én port, RFXcom i en annen.

 

Tidligere opplevde jeg at trådløst tastatur, som også var koblet til en COM-port, "overtok" porten til UZB1 når sistnevnte ble koblet fra. Så jeg koblet fra tastatur og mus, og står igjen med kun RFXcom og UZB1 i hver sin COM-port. For en stund tilbake (1-2 mnd) fant plutselig ikke HS UZB1 lengre i den porten den forventet å finne den. Dette skjedde over natten. Mener å huske at det var en Windows-oppdatering inne i bildet. Fikk til slutt løst det ved å sette UZB1 i en annen port (COM3). Nå skjedde det samme igjen. HS finner ikke UZB1. Flyttet UZB1 til en annen USB-port, valgte COM4 i stedet for COM3, og alt i orden. UZB1 fungerer nå bra i COM4.

 

Men nå floodes HS-loggen av denne meldingen:

Skjermbilde.PNG.a2ba208d69052bba660dee7db23bbd72.PNG

 

...som er litt rart, siden UZB1 fungerer fint og er satt opp til å stå i COM4.

 

Så, to spørsmål egentlig:

1) Hvordan får jeg UZB1 til å slutte å spamme loggen min (og hvorfor gjør den det??)

2) Hvordan får jeg dette til å bli litt mer stabilt? Jeg kan jo ikke drive å bytte USB-port i tid og utide, når Windows finner det for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, psv021 skrev:

Men nå floodes HS-loggen av denne meldingen:

Restart (hele maskinen)?

 

44 minutter siden, psv021 skrev:

Hvordan får jeg dette til å bli litt mer stabilt? Jeg kan jo ikke drive å bytte USB-port i tid og utide, når Windows finner det for godt.

Det er et veldig godt spørsmål! Jeg har brukt mye utstyr på USB som bruker COM-porter, men aldri at den flytter seg i hytt og pine.

 

Dårlig driver til USB-controller...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Moskus skrev:

Restart (hele maskinen)?

Yes, så enkelt var det faktisk. Et lite "har du satt i kontakten?"-moment her nå :)

 

Når det gjelder de hoppende COM-portene, så er det ganske plagsomt. I starten var det som sagt det trådløse tastaturet som var problemet (det "tok" vel porten før UZB1 fikk muligheten, eller noe, ved omstarter). Leste et sted at Skype kunne finne på å henge seg på en port og blokkere den.

 

Det fantes et program for tidligere Windowsversjoner (PortMon) som kunne overvåke hvilket utstyr som brukte hvilken port, men så vidt jeg ser funker det ikke på Windows 10...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Ubuntu en stund og det har gått utmerket. Gikk over til Windows for noen dager siden og har slitt voldsomt med det samme problemet, at den ikke klarer å holde seg tilkoblet. Etter restart er interface disablet, og jeg må forsøke flere ganger for å klare å koble den til - hvis jeg i det hele tatt klarer det. Og da holder den egentlig ikke lenge før loggen floodes av samme feilmelding som du viser over. Har ikke blitt klok på hva problemet er enda, men på en rar måte var det litt godt å se at det var flere med samme problem [emoji6] Begynte virkelig å tvile på meg selv her.

Z-stick her.

 

Edit: Når jeg har testet litt mer i kveld ser jeg at i mitt tilfelle gjelder problemet ved restart, da vises ikke USB-enheten riktig. Skjermbilde.PNG.ff159e08bb3ddd421e87938baa32a0a4.PNG

 

Hvis jeg derimot tar ut Z-stick og setter inn igjen, så vises den helt fint. Og da kan jeg også initialisere den i HS3.

 

Endret av kjempis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kjempis skrev:

Edit: Når jeg har testet litt mer i kveld ser jeg at i mitt tilfelle gjelder problemet ved restart, da vises ikke USB-enheten riktig. Skjermbilde.PNG.ff159e08bb3ddd421e87938baa32a0a4.PNG

 

Hvis jeg derimot tar ut Z-stick og setter inn igjen, så vises den helt fint. Og da kan jeg også initialisere den i HS3.

Prøv å avinstaller enheten med driver og alt. Koble ut enheten. Koble den til, og la Windows finne driveren. Hvis det finnes noen drivere hos produsenten, så bruk heller dem.

 

 Personlig hadde jeg gjort dette:

 ... Så kan du som en bonus plassere pinnen et mer egnet sted.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart. Har en pine64+ liggende og støve ned, så kan prøve om tilsvarende fungerer der.

Installasjonen av win10 var bare noen dager gammel, så tok like godt en reinstall for å få det rent igjen. Ble mye com-kluss der etterhvert ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.