Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Programmering av hendelser


prema

Spørsmål

Hei

Ny på forumet, og som bruker av hjemmeautomasjon.

 

Har satt opp TelldusTelllstick ZNet Lite V2 på et hus i Spania. Har en Fibaro dørsensor på inngangsporten, og ønsker at denne skal tenne lys langs gangveien i 4-5 minutter slik at det er greit å se hvor man går uten at lysene behøver å stå på hele tiden .

Vil gjerne at dørsensoren trigger bryter releet (FIBARO Relé 2 2x1,2kW Z-Wave+) som er montert på lysene, samtidig som at den tar hensyn til solnedgang. Dette får jeg til å fungere.

Problemet er at jeg finner ikke ut hvordan jeg skal få til forsinkelsen. Lyset slår seg av med en gang porten lukkes, noe som er litt upraktisk :)

 

I tillegg har jeg et lys ved inngangsdøren (samme rele) som jeg har programmert opp mot en bevegelsessesnor (Fibaro "Øye"), og ønsker i prinsippet samme sak her, nemlig at det skal lyse når bevegelse oppdages, og at det kan fortsette å lyse i noen minutter slik at man ser nøkkelhull og kommer seg inn.

 

Er det mulighet for at noen kan hjelpe meg litt i gang ?

 

Takk på forhånd

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det er ikke så mange her som bruker Telldus Znet (men noen burde det være).

 

Et spørsmål. Hvordan satte du opp dette:

13 timer siden, prema skrev:

Vil gjerne at dørsensoren trigger bryter releet (FIBARO Relé 2 2x1,2kW Z-Wave+) som er montert på lysene, samtidig som at den tar hensyn til solnedgang. Dette får jeg til å fungere.

... direkte assosiasjon eller via Znet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei og takk for respons.

Har lagt det til under "hendelser" i Telldus, så regner med at det er Znet :)

Vet ikke hva du mener med assosiasjon...

 

Har under "hendelser"  lagt inn som "triggere" at bryteren skal slå seg på når dørsensor port er på eller solen har gått ned skal lyset slå seg på.

Dette fungerte de gangene jeg sjekket. Problemet er at så snart porten lukker seg (dørsensor port slås av) så skrur lyset seg av samtidig.

Under "handlinger" har jeg forsøkt å legge inn forskjellige ting men får det ikke til å fungere.

 

Hadde håpet at noen hadde vært borti en lignende problemstilling tidligere. Jeg får utforske litt neste gang jeg drar nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har noe lignende bla. i hall, kjeller:

 

I TelldusLive, velg Hendelser.

Under Triggere, velg aktuell hendelse, dvs din bevegelsesdetektor, "ON"

Under regler velger du sola oppe eller nede, (eller klokkeslett, ukedag etc...)

Under Handlinger velger du hvilke lys som skal "ON" og samtidig, for samme lys legger du inn "OFF" med ønsket forsinkelse, (eller dimme ned som jeg gjør).

(Eller du kan legge inn flere (mange) hendelser for samme lys og dimme ned i flere steg).

 

Det kan være forskjellige regler for sola oppe/nede (og klokkeslett og ukedag), slik at lyset dimmes mer på natt enn dag og senere på helg enn hverdag.

De må det defineres hver for seg og ikke "overlappe" på tid. (Ved overlapping vil det ikke være enkelt forstå hvorfor ting skjer/ikke skjer.)

 

Har også slike styringer på hytta. Alt  styres fra samme web-side uansett hvor i verden det er/jeg er.

Kombinasjonsmulighetene er utrolig mange, oftest fantasien som begrenser.

 

Dette er egentlig svært enkelt å sette opp, men det tar gjerne litt tid å sette seg inni, og forstå mulighetene.

 

Du må være "Pro-bruker"  for å få tilgang til alt.

Det koster deg 25€/år, da kan du kombinere hendelsesvilkår,  sende sms, mail,  URL-handlinger.

(Absolutt nødvendig og verd pengene).

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for utfyllende svar. 

Skal prøve oppsett slik du beskriver. 

Har forstått det slik at det skal være enkelt å legge inn hendelser/handlinger i Telldus, så jeg kommer vel inn i opplegget etterhvert :)

Jeg har Pro-abb. Helt enig i at det er verd prisen. 

Kommer med rapport når jeg får det i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei arneolav

Fikk testet det ut i kveld, og sjekket det med kameraene. Det fungerer 100% !!

Fikk jo ikke sjekket selve bevegelsessesnoren og dørsensoren på porten i og med at jeg ikke er i Spania nå, men la inn at lyset skulle slå seg på til gitt klokkeslett, og slå seg av, slik du sa, med forsinkelse. Vet at begge sensorene fungerer da jeg får melding når noen går i porten og bevegelse registreres utenfor inngangsdør, så regner med at det fungerer også på disse nå.

 

Tusen takk for tipset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har såvidt vært innom den forumsiden.  Synd det ikke er noe særlig aktivitet i det norske Telldus miljøet her. Enklere å kommunisere på norsk :) 

Forsøkte meg på Nexa Bridge først, men det var en tragisk dårlig løsning.

Telldus ble jeg anbefalt fra EL-Direkte.no etter mye trøbbel og mange telefoner om Nexa. (stor takk til el-direkte for super kundeservice).

Synes Telldus ser kurant og greit ut.

Hadde kanskje ønsket meg en layout ala Fibaro, hvor man også kan integrere kameraer i samme app, men alt i alt godt fornøyd med en enkel og grei løsning i og med at jeg er amatør i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det norske Telldusmiljøet er kanskje ikke så stort. Kan være fordi de fleste benytter det relativt enkelt, og da er det ikke så mye å spørre om.

Telldus forum er for det meste på svensk, men det går helt fint å skrive på norsk. 

 

......

Hvis du har interesse av å logge sensorverdier kan du finne litt om det her.  

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/199-sensorchart-logging-av-sensorverdier/

 

Har testet en ny versjon det siste halve året.

Den er stabil, men er ikke helt fornøyd med noe småtteri. (Blir vel aldri det...)

Håper å få tid til å legge den ut utpå høsten engang.

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Moskus, det tviler jeg ikke på :) 

Det er fint at dette forumet faktisk favner over flere plattformer, og dermed flere personer, som alle har interesse og kunnskap om Z-Wave løsninger.

Synes dette er veldig morsomt å pusle med, men kjenner at det er en helt ny måte å tenke på, så i begynnelsen merker jeg at det blir litt oppkonstruerte "behov".

Får derimot mange ideer om ting jeg kan tenke meg å prøve fra forskjellige artikler ol, så etterhvert så klarer man sikkert å "tenke sjæl" ?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, arneolav skrev:

Det norske Telldusmiljøet er kanskje ikke så stort. Kan være fordi de fleste benytter det relativt enkelt, og da er det ikke så mye å spørre om.

Telldus forum er for det meste på svensk, men det går helt fint å skrive på norsk. 

 

......

Hvis du har interesse av å logge sensorverdier kan du finne litt om det her.  

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/199-sensorchart-logging-av-sensorverdier/

 

Har testet en ny versjon det siste halve året.

Den er stabil, men er ikke helt fornøyd med noe småtteri. (Blir vel aldri det...)

Håper å få tid til å legge den ut utpå høsten engang.

 

 

Har dessverre kun Mac maskiner. Ellers ser det ut som et fint verktøy.

Har bl.a litt utfordring mht fuktighet på "hytta" i Spania, og hadde vært greit at den fuktsensor kunne logget dataene og vist dem slik eksempelet ditt viser.

Har vurdert å sette inn en vifte som styres av fuktsensor, men må ta ting litt etter litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

SensorChart kan kompileres for Mac, men jeg har ingen Mac og skal nok heller ikke, vurderer heller å gå over til Linux.

 

.....

Det vil nok være lurt med en vifte.

Har en vifte i bad i kjeller, den styres av en fuktgiver via Telldus. 

Hadde helt glemt den, men ser av loggen at den går etter hver dusj, slik den skal.

 

Denne sensor er kompatibel med Teldus Z-wave: Aeon Labs - Multisensor 6

Men det finnes mange varianter. 

 

Det finnes vifter du kan justere til ønsket start/stopp.

Forsøkte en slik, men synes det er bedre å kunne finjustere av/på via TelldusLive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, arneolav skrev:

SensorChart kan kompileres for Mac, men jeg har ingen Mac og skal nok heller ikke, vurderer heller å gå over til Linux.

 

.....

Det vil nok være lurt med en vifte.

Har en vifte i bad i kjeller, den styres av en fuktgiver via Telldus. 

Hadde helt glemt den, men ser av loggen at den går etter hver dusj, slik den skal.

 

Denne sensor er kompatibel med Teldus Z-wave: Aeon Labs - Multisensor 6

Men det finnes mange varianter. 

 

Det finnes vifter du kan justere til ønsket start/stopp.

Forsøkte en slik, men synes det er bedre å kunne finjustere av/på via TelldusLive.

Blir nok en slik løsning etterhvert. Det er ihvertfall et konkret reelt behov ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.