Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID-Lock V2


Salvesen

Anbefalte innlegg

Her er en overvåkningsvideo fra sist fredag som "dokumenterer" problemet. Problemet har jeg hatt på to forskjellige låser. Jeg skal som sagt forsøke å fremprovosere problemet ved å gjøre slik som personen på videoen gjør. Låsen  som vises i videoen er montert i en utstyrsbod og personene på videoen har lånt tennis-racketer og leverer de tilbake i boden etter utlån. Døra er utstyrt med dørpumpe som gjør at den lukkes automatisk. Låsen har blitt satt til å være åpen og smekklås har blitt deaktivert ved å sende sette parameter 5 og 1 til "0". Problemet oppstår også selv når dette ikke er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært musikk til, for eksempel "Røvervise" fra "Kardemommeby"! ;) Sensurerte ansikter og sånt... Men jeg kan ikke se at noe annet er ute enn den til håndtaket og sensorreilen når døra glir igjen. Er du helt sikker på at låsereilen faktisk er igjen, og at det ikke er den til håndtaket som trenger smøring? Og ble disse to låsene kjøpt samtidig? For da er det jo ikke usannsynlig at de tilfeldigvis ble laget da fru Xu nettopp hadde fått vite av fru Ping at mannen hennes herr Xu var utro og var så oppskjørtet at hun begikk feil i monteringen av et par låser. Og hvis låsen kommer ut når sensorreilen er ute, skal det i tillegg komme alarm med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mastiff skrev:

Er du helt sikker på at låsereilen faktisk er igjen, og at det ikke er den til håndtaket som trenger smøring? Og ble disse to låsene kjøpt samtidig?

Begge låsene har nylig blitt smurt med hvitt litium fett og ble kjøpt med 3 måneders mellomrom.  Problemet har oppstått både før og etter smørning. Grunnen til at jeg oppdaget dette var fordi det ikke gikk å fjernstyre låsen via HomeSeer. Når jeg sjekket døra kunne jeg dra den igjen uten problemer noe som indikerer at reilen faktisk ikke var utløst. Det eneste jeg vet er at døra ikke lot seg lukke som vist på video. En teori som jeg har er at reile ble utløst. Når jeg forsøkte å låse døra via HomeSeer ble reile trukket inn i låskasse, men døra gikk ikke igjen siden dørpumpa ikke lenger hadde noen kraft når den stod i den posisjonen. Som sagt skal jeg teste ut med å gjøre det samme som personen på videoen gjør for å se om det er mulig å fremprovosere den samme feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå forsøkt å fremprovosere at reilen skal løse seg ut bare ved å holde på touch-panelet, men klarer det ikke uten samtidig å holde inne sensoren som gjør at låsen tror at døra er lukket. Dette er jo som forventet og slik det skal være. Det eneste jeg da kan komme på har skjedd er at vedkommende har holdt inne sensoren samtidig som hun har kommet bort i touch-panelet, eller at et eller annet har stoppet døra fra å lukkes. En annen mulig problemstilling er om døra ikke er ordentlig lukket og låsen forsøker å løse ut reilen, om du da åpner døra igjen vil reilen være utløst og alarmen vil da bli aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet ikke med at det ville gå, nei. Hvis du ser på videoen din på 0:50, er det iallfall for meg ganske tydelig at det bare er håndtakets reile og senorreilen som er ute, og at problemet ikke har noe med låsing i åpen tilstand å gjøre. Låsereilen er ikke der. Så den dama gjør et eller annet klossete. Men så er hun jo blondine, da... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være. Noen dører er dustete sånn, at man må trekke uten å holde håndtaket nede. Den forrige døra på hytta var sånn, så jeg brukte en evighet på å forklare folk at "nei, ikke dra ned håndtaket, bare trekk døra igjen". Prøv å sette opp et skilt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av unge klarte å utløse alarmen. Tror det han gjorde var å aktivere panelet på en lukket ulåst dør for så å åpne døra uten å vise brikke. Har ikke testa å reprodusere feilen.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer testing:

  1. Lukke dør med håndtak nede: ikke noe problem. Har ikke klart å få den til å "sperre" for lukking ved å gjøre dette
  2. Fremprovosere alarm: den eneste måten jeg har klart å få til dette er om dør er åpen og du holder inne Sensorfalle (den lille tappen øverst som forteller låsen at døra er lukket). Reile vil da bli utløst og alarm blir aktivert. Alarm deaktiverer du ved å taste en gyldig kode.

Slik jeg ser det er det ingenting som skal tilsi at det er noe feil med ID Lock i funksjonalitet. De tilfellene som jeg har opplevd må derfor skyldes "klønete" ting som f.eks at noen har sperret for lukking ved at noe har kommet imellom døra og karmen (f.eks en fot, noe utstyr osv) eller at noen har klart å holde inne sensorfallen mens døra har vært åpen. Dessverre er det vel slik at det er umulig å unngå slike situasjoner helt. Skal uansett sende ut info til de som bruker døra og har hatt "alarm-problemer" om hva de kan gjøre for å unngå dette i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3, det burde ikke være mulig. Uansett om du aktiverer panelet, går alarmen bare hvis sensorfallen er inntrykt mens døra er åpen. Det er iallfall bare sånn jeg har fått det til å skje.

 

Toonwolf, det stemmer nok også med mine erfaringer. Hvis noe kan knotes til, er det alltid noen folk som klarer å knote det til. ;) (Og hos meg er det fruen som gjør det...) Idiotsikkert system er et problem, for det fører bare til utvikling av sluere idioter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider



aarpi3, det burde ikke være mulig. Uansett om du aktiverer panelet, går alarmen bare hvis sensorfallen er inntrykt mens døra er åpen. Det er iallfall bare sånn jeg har fått det til å skje.
 


Du har nok rett. Klarer ikke reprodusere uten å holde inn sensorfallen inne mens døra er åpen.

Tenker sønnen min har stått og pelt på fallen mens han låstedøra mens den var åpen.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Firmware Version 1.1.4 (Public Beta) (25.04.19) ble lagt ut i går. Den har bare en fiks og det er "Fixed bugs relating to update mode". Vet ikke helt hva dette betyr. Har sendt e-post til ID Lock for å få en forklaring. Håper det har en fiks på problemet med "Access Control (0x06) Notification sendes ikke (varsler status på låsen, hvilken kode som ble brukt for å låse opp osv.)" som også står på lista over "Ikke ok" i ID Lock 150 og integrasjon med HomeSeer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mastiff skrev:

Det kan ikke være den jeg klagde på, at grunnen til at det ikke gikk an å oppdatere, viste seg å være at GPS-en i mobilen ikke var slått på?

Mulig det, har sendt en e-post til produktutviklingssjefen i ID Lock og bedt han om å forklare hva dette er. Han bør kunne svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.