Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ikea trådfri - hue


Bananfluen

Anbefalte innlegg

Finnes den til Android? fant den ikke med første øyekast.

Usikker... jeg har iPhone..

Men jeg så det var en knapp under configuration på JowiHue plug-in i HS som het TouchLink(Forced include light).. tror kanskje det er samme funksjonen som appen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også testet Ikea-pærer med siste versjon mot Hue-hub med siste versjon. Prøvde først å linke langt fra uten hell, men leste her inne om en som måtte holde pæren ved siden av huben. Satt so ei kula og pæren (1 av 2) er nå en del av resten av økosystemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål, jeg er ikke helt up to date med Zigbee, men det er såvidt jeg forstår også basert på ett mesh nettverk slik at nodene videresender signal?
Har nemlig ett par utelamper som ikke er innenfor rekkevidde på WIFI, men som har zigbee enheter i umiddelbar nærhet. Bør det fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zigbee bruker også mesh, ja. Verdt et forsøk?


Jeg er ingen ekspert, men de må være på samme nettverk? Om huben/interfacet i nettverket hvor den andre enheten er ikke har støtte for ikea/hue lysstyring går det vel dårlig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, darkZ skrev:

Jeg er ingen ekspert, men de må være på samme nettverk? Om huben/interfacet i nettverket hvor den andre enheten er ikke har støtte for ikea/hue lysstyring går det vel dårlig?

Ja, selvfølgelig. Beskjeder fra andre nettverk blir ikke videresendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag inkludert en pære veldig lett. Kjøpte 3 gu10 trådfri, Og inkluderte dem med fjernkontrollen. 

De ble så oppdatert til 217 versjon.

Den ene av de tre kom opp som ikea gu10 pære mens de andre kom opp som "hvitspektrum" pære. 

Fjernet inkluderingen i Ikea appen, Og søkte opp med hue appen. 

Den fant den ene av dem, men ikke hvitspektrum pærene. 

Hue hub stod i naborommet.

Sliter med å få de to andre til å komme opp som Ikea gu10...

Noen som har sett dette?

Forøvrig vil heller ikke min ene e27 pære inkluderes, får kun versjon 214 på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linket tidligere Ikea sin vanlige hvite mot Hue som gikk fint. Linket idag Ikea sin pære med varierende hvitfarger og det fikk fint også. Tenkte jeg var i en såpass god stim at jeg prøvde både bryter og detektor også. Det gikk ikke. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt forskjellige modeller/utgivelser av pærene som kan gjøre litt forskjell på hvor lett det er å inkludere, uten at dette overhode er noe annet enn min tanke. 

på bildet så ser dere et nummer.

hg-1720 og hg-1718 (over teksten som er over strekkode)

 

Min tanke er at de to med 1720 er såkalt hvitspektrum pære, (står det i trådløs appen min) Og de sliter hue med å finne, mens de som dukker opp som Ikea bulb gu10 something fungerer rimelig kurant.

Men bevares, de har samme oppdatering og skal være samme produkt. 

1504207703047-1564336551.thumb.jpg.92624d7be5bf6a313cc9cc1ca4936bc1.jpg

Endret av Nexst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bronson skrev:

Mens jeg venter har jeg nå bestilt en bryter for Hue, men gleder meg til den dagen alle produktene går på tvers av hub-ene. Hvis det skjer da. :)

Dessverre tvilsomt. :(

Det finnes standarder som er mer standardisert enn Zigbee som også har fragmenteringsproblemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bronson skrev:

Så langt henger jeg også med. Men når det er mulig å kjøre pærene på tvers av produsentene, hvorfor er det da tvilsomt at brytere og detektorer skal kunne gå på tvers?

For pærer finnes det ett sett med regler som er blitt mer eller mindre standard, men ikke en gang de er  standard. Husk at det kun er dager siden Ikea Trådfri-pærer kunne brukes i en Philips Hue hub.

 

Bryterer/detektorer er enda mer spesielt. Ikea, som sannsynligvis har "oversimplify" som motto for sin IoT-avdeling, bruker Zigbee-protokollen kun til å trigge sine egne lyspærer, du kan pr. dags dato ikke lese av statusen på bryterne eller detektorene. Ikke engang med Ikea sin egen hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bronson skrev:

Så langt henger jeg også med. Men når det er mulig å kjøre pærene på tvers av produsentene, hvorfor er det da tvilsomt at brytere og detektorer skal kunne gå på tvers?

På grunn av alt for mye "frihet" som ble gitt til produsenter ved protokoll implementering (?)

Det er vel derfor ZigBee V3 (versjon 3) er det store håp for alliance medlemer.

https://mmbnetworks.atlassian.net/wiki/spaces/ITZ/pages/108924014/Guide+to+Zigbee+3.0#Guidetozigbee3.0-WhatwillhappentotheexistingapplicationprofileslikeHomeAutomationandzigbeeLightLink?

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

For pærer finnes det ett sett med regler som er blitt mer eller mindre standard, men ikke en gang de er  standard. Husk at det kun er dager siden Ikea Trådfri-pærer kunne brukes i en Philips Hue hub.

Som alle vel har merket, bruker ikke IKEA en gang ZigBee logo på produktene sine.

Dvs. at de kan gjøre hva de vil (så lenge dette fungerer med egen gateway)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.