Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Snart første møte med HomeSeer


Squirrel

Anbefalte innlegg

Hei!

Har etter lengre planer om å oppgradere huset og skaffe meg xcomfort-system, skrinlagt disse planene for heller satse på z-wave.

Etter ca 6 timer med intensiv lesing, havnet jeg på homeseer da dette er akkurat så avansert som jeg vil ha det! :)

Virkelig supert å se at det finnes et godt norskt forum for dette systemet. Jeg har jo ingen tidligere er faring med smarthus eller z-wave, så innrømmer at de siste dagene har vært preget av mye lesing uten å få svar på enkelte spørsmål som jeg syns er grunnleggende.

Har forsøkt å lest litt her på forumet også, så beklager om jeg stiller spørsmål som allerede er besvart et annet sted. Selvfølgelig kan også noen av spørsmålene mine være litt premature, da jeg faktisk ikke en da har begynt å rote med HomeSeer, men jeg liker å ha litt basiskunnskap i bunn, før jeg setter igang. :)

 

Første steg av fremtidsplanene er som følger:

Jeg har nettopp bestilt meg en Z-net, og når den kommer i posten, skal jeg kjøpe HS3-PRO software og innstallere på vm/esxi på masterserveren i huset. Har slengt med noen enkle z-wave støpsel enheter som jeg skal bruke til læring, mens jeg venter på storbestillingen av dimmere av typen Fibaro dimmer 2.

(Neste steg er brannvarslere, ringeklokke-integrasjon(fibraro binary sensor?), verisure/yaledoorman-integrasjon(plugin?))

 

Det første grunnleggende spørsmålet jeg har, er hvordan en z-wave-veggbryter egentlig fungerer?? Hva er en "scene-controller"? Kan ikke alle veggbrytere gjøre det samme? Jeg vil ha en veggbryter som styrer ett lys, også vil jeg ha en annen veggbryter som skrur på/av alle lysene i hele huset. Kan ikke veggbryter av samme type utføre dette, eller trenger jeg en "scene-controller" til dette som koster 2500?

I min ønske-logikk, kan en hvilken som helst knapp si direkte til HS3 "jeg har blitt trykket på", dermed når HS3 blir fortalt dette, så utfører HS3 en handling, f.eks. skrur på et lys, eller aktiverer en event/scene/ett-eller-annet-hva-som-helst...

Det er altså ikke slik? Man må heller bruke direct assosciation, og at enhetene snakker direkte med hverandre uten HS3 sin deltagelse? Sikkert mer responsivt da... jeg liker tanken av å ha alt på HS3 som en slags master-controller, men selvfølgelg om den krasjer, stopper jo alt opp da...

 

Veldig greit med svar på dette spørsmålet, da jeg nå er i gang med planleggingen av veggbrytere rundt om i huset. Planen min er at ved hvert "knappe-panel" i huset, skal det være noen knapper for å styre individuelle lys i rommet (disse bryterene blir standard elko brytere koblet direkte til S1 på fibarodimmeren som står bak den i samme veggboks). Det skal også være en "multi-bryter" for å skru på flere lys i rommet samtidig med predefinert dimme-innstilling osv(er dette da en scene?). En knapp på stua som er "dimme alt lyset til film-modus"-knappen. Til denne oppgaven tenkte jeg egentlig på en ZWC-K8, da den passer inn i en elko-ramme. Men så var det slik at noen sier at den ikke kan starte scenes/events osv da... Hva nå det egentlig begrenser den til. Henviser til spørsmålet mitt over... :)

 

 

Har andre spørsmål også, men denne posten er lang nok allerede, og svar på dette hjelper en god del!

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Squirrel skrev:

I min ønske-logikk, kan en hvilken som helst knapp si direkte til HS3 "jeg har blitt trykket på", dermed når HS3 blir fortalt dette, så utfører HS3 en handling, f.eks. skrur på et lys, eller aktiverer en event/scene/ett-eller-annet-hva-som-helst..

Du kan bruke events til å slå av alt lyset i huset med en enkel Nexa lysbryter ved ytterdøren f.eks. og den koster vel 199+- (men da må du ha en RFXtrx itillegg til en tusenlapp), eventuelt kan du kjøpe en zwave bryter, f.eks Fibaro the button, aeon labs wallmote. Disse har forskjellige funksjoner alt etter hvordan du trykker på knappene. 1 klikk, 2klikk, holde inne osv...

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket på den wallmote-bryteren, og jeg vurderte å ta den over nattbordene for enkel betjening av taklys og lys over senga. Så denne kan altså brukes til å aktivere en event for å skru på eller av alt av lys i hus, eller gjøre endringer på flere lys samtidig. Har du/dere noen erfaring med ZWC-K8 da, om denne også kan brukes til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle devices som går via HomeSeer eller hvilken som helst annen controller kan styre "hva som helst" vha scripting eller annen regeldefinisjon.

Lag f.eks en leaving home knapp som sjekker at alle dører er låst, parakitten er i buret, setter termostaten på eco og Sonos som forteller deg over høyttaler hvor lang rekkevidde du har på elbilen din. [emoji4]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hilmar said:

Alle devices som går via HomeSeer eller hvilken som helst annen controller kan styre "hva som helst" vha scripting eller annen regeldefinisjon.

Lag f.eks en leaving home knapp som sjekker at alle dører er låst, parakitten er i buret, setter termostaten på eco og Sonos som forteller deg over høyttaler hvor lang rekkevidde du har på elbilen din. emoji4.png

 

Dette høres jo supert ut. Da kan jeg bruke en ZWC-K8 der de 3 øverste knappene styrer hver sine 3 lys, og de nederste knappene setter en kinostemning der alle lysene skrus på med dimming på 10% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Squirrel skrev:

Dette høres jo supert ut. Da kan jeg bruke en ZWC-K8 der de 3 øverste knappene styrer hver sine 3 lys, og de nederste knappene setter en kinostemning der alle lysene skrus på med dimming på 10% ?

Nei. Dessverre. K8 kan kun styre andre Z-wave noder via assosiasjon. Ved assosiasjon går signalet (mer eller mindre) "direkte" fra en node til en annen uten at controller (altså HomeSeer) bryr seg. K8 kan derfor ikke brukes til å trigge et event i HomeSeer direkte. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Nei. Dessverre. K8 kan kun styre andre Z-wave noder via assosiasjon. Ved assosiasjon går signalet (mer eller mindre) "direkte" fra en node til en annen uten at controller (altså HomeSeer) bryr seg. K8 kan derfor ikke brukes til å trigge et event i HomeSeer direkte. :( 

 

Aha, skjønner. Mulig jeg forstår dette når jeg starter med HomeSeer selv, men spør likevel:

Hvorfor? Skjønner forklaringen din, men group1 står jo som HS3 (lifeline), så vil ikke en evt. status-change på K8 rapporteres til HS3 når en knapp trykkes, og hvorfor kan jeg ikke lage en event som trigges av denne status-changen?

 

De NodOn bryterene, de rapporterer altså på en eller annen måte (status-change?) til HS3, når en knapp trykkes, og kan altså trigge en scene eller event basert på dette, men K8 kan ikke?

Mulig jeg må se meg rundt etter noen andre brytere da som kan gjøre dette. :P Syns at det fins lite brytere/fjernkontroller som har mange knapper og som passer inn i en ELKO-ramme..

Ellers takk for alle svar så langt!

Endret av Squirrel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Squirrel skrev:

Hvorfor? 

Fordi folkene bak K8 har laget den slik.

 

K8 har ingen statuser å rapportere til HomeSeer fordi produsenten har selv valgt å ikke støtte det. Dermed får HomeSeer ingenting selv om Lifeline (Group 1) er riktig lagt til.

 

 

14 timer siden, Squirrel skrev:

hvis jeg kobler til en ekstra knapp (typisk standard elko-bryter) til S2 på en fibaro dimmer2, så vil HS3 kunne se når denne trykkes? Slik at jeg da kan aktivere en event/scene til "cinema-mode"?

Det beste svaret her er "kanskje", og grunnen er som nevnt at S2 i hovedsak skal brukes via assosiasjon. Dimmer 2 sender altså i utgangspunktet ingen statuser til HomeSeer når du trykker på S2, men kun direkte til den assosierte noden.

 

MEN akkurat når det gjelder Dimmer 2 så kan det være at du får det til likevel, men det er avhengig av firmware'n på Dimmer 2.

Prøv å assosier Gruppe 4 og 5 (som er S2) til HomeSeer 1 med Endpoint 2. Hvis dette går, så vil devicen "Multilevel Switch 2" bli oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Fordi folkene bak K8 har laget den slik.

 

K8 har ingen statuser å rapportere til HomeSeer fordi produsenten har selv valgt å ikke støtte det. Dermed får HomeSeer ingenting selv om Lifeline (Group 1) er riktig lagt til.

Ja det var jo kjipt, men det legger jo den ballen død.

MEN! (jeg har et forslag til!: D ), går det ikke an å lage en virtuell device, og sette assosiasjon i K8 mot denne virtuelle devicen, og lage en event i HS3 som trigger på status-change på denne virtuelle devicen? :)

 

Mottatt min Z-net i dag, så skal begynne å rote litt rundt i HS3 i påvente av dimmerene som er på vei. Bestilte også en wallmote quad og en zrc-90, for å se hvordan disse funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Squirrel skrev:

MEN! (jeg har et forslag til!: D ), går det ikke an å lage en virtuell device, og sette assosiasjon i K8 mot denne virtuelle devicen, og lage en event i HS3 som trigger på status-change på denne virtuelle devicen? :)

Nei. Assosiasjoner går kun fra en node til en annen node. Pr Z-wave definisjon skal det være slik. 

 

Jeg vet hvorfor du spør, jeg har vært gjennom de samme spørsmålene selv. ;) 

 

35 minutter siden, Squirrel skrev:

Bestilte også en wallmote quad og en zrc-90, for å se hvordan disse funker.

Disse skal derimot fungere fint, skulle jeg mene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle z-wave brytere som kun gir HS3 beskjed om at "knapp1" er trykket har jeg ikke klart å finne ut av.. Har bruket uendlig med tid på WallC-2 https://www.tronika.no/en/zwave-controllers/855-wall-controller-wallc-2.html

Uten at jeg har kommet noe nærmere. Frister å gå over til nexa brytere igjen.

 

Kom gjerne med erfaringer på zrc-90 når du har fått testet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, satt lengte å vurderte WallC-2 bryterene, men så hørtes det ut som at folk har hatt så mye problemer med dem, og andre som sier at det er litt tvilsom kvalitetsfølelse på bryterene. Da ble jeg for skeptisk.

Foreløpig plan tror jeg blir at alle de gamle dimmer-hjulene i huset blir byttet ut med standard elko-impuls-brytere som ligger foran hver sin respektiv Fibaro-Dimmer-2 koblet på S1, også har jeg ZRC-90 paneler som står rundt omkring i huset for å styre scener.

 

Generelt sett, så vidt jeg forstår, kan flere devices assosieres til samme knapp, altså det er mulig å skru på flere lys samtidig med samme knapp gjennom direct assosciation, men er det mulig å ha en predefinert dimmersetting på hver av de forskjellige lysene når de skrur seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jeg spent på [emoji3]
Nå døde parakitten min etter en fatal ertesprettertulykke tidlig på nittitallet, men hvis jeg mot formodning får meg en ny fugl, så vil jeg nok begrense seg til at døra på buret er lukket. Den er/var alltid åpen når fuglen var ute.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN akkurat når det gjelder Dimmer 2 så kan det være at du får det til likevel, men det er avhengig av firmware'n på Dimmer 2.
Prøv å assosier Gruppe 4 og 5 (som er S2) til HomeSeer 1 med Endpoint 2. Hvis dette går, så vil devicen "Multilevel Switch 2" bli oppdatert.

Ser de to siste beta Z-wave plugin versjonen inkluderer at S2 skal fungere på Fibaro releer, så vi kan jo håpe at de tar en runde med Fibaro dimmer også [emoji848][emoji849]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt på forumet, og ser det har kanskje vært noe diskusjoner rundt dette, men føler meg likevel ikke helt sikker.

 

Var det sånn at man bør legge til fibaro dimmerene og wall-plugs i nonsecure-mode, for å optimalisere kompatibiliteten med forskjellige veggbrytere osv? Det er vel ikke så krise at de er lagt til nonsecure, selv om jeg bor i tettbegygd strøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt på forumet, og ser det har kanskje vært noe diskusjoner rundt dette, men føler meg likevel ikke helt sikker.
 
Var det sånn at man bør legge til fibaro dimmerene og wall-plugs i nonsecure-mode, for å optimalisere kompatibiliteten med forskjellige veggbrytere osv? Det er vel ikke så krise at de er lagt til nonsecure, selv om jeg bor i tettbegygd strøk?

Det er riktig. Batteritiden forblir også bedre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg lurte på er, prøvde å sette opp en assosiasjon mellom en Wallmote og en fibaro-dimmer2. Så på wallmote setter jeg opp en assosiasjon på group 7 (button 3 multilevel switch set), mot fibaro dimmeren. Men da vil den dessverre assosiere mot switch multilevel 2... Men jeg vil jo ha den mot switch multilevel 1. hvordan spesifiserer jeg dette? (ja, også generelt sett, hvordan spesifiserer man hvilken device i en node man vil assosiere mot?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Squirrel skrev:

En annen ting jeg lurte på er, prøvde å sette opp en assosiasjon mellom en Wallmote og en fibaro-dimmer2. Så på wallmote setter jeg opp en assosiasjon på group 7 (button 3 multilevel switch set), mot fibaro dimmeren. Men da vil den dessverre assosiere mot switch multilevel 2... Men jeg vil jo ha den mot switch multilevel 1. hvordan spesifiserer jeg dette? (ja, også generelt sett, hvordan spesifiserer man hvilken device i en node man vil assosiere mot?)

 

Endpoint spesifiserer det. Det du assosierer mot må støtte "multilevel assosiation". 

 

Visningen i HS3 er dessverre feil - den viser ikke nødvendigvis hvilken childdevice du faktisk assosierer mot (for alle assosiasjoner er egentlig mot root-noden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, skjønner. Ja, så at det virket selv om det sto kanskje at den assosierte mot "Watts" istedet for "Switch Multilevel".

Da er det bare en K8-bryteren som ikke vil ta imot assosciations, ellers så virker alt ganske greit da, ser det ut som :)

 

Takk til alle for god hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.